Gå til innhold

Test: Zotac H67ITX-C-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det blir merkelig å nevne at det ikke er egnet for overclocking på et h67 brikkesett, som helt klart ikke er egnet for det, er da en veldig merkelig konklusjon. Det er bra for det der er laget for. Blir som å gi et minus i boka til en bil fordi den ikke kan fly eller kjøre på vann.

 

Ellers en god artikkel, ser ut som et veldig godt kort for en knøttliten htpc i stua :-)

Lenke til kommentar

Synes det blir merkelig å nevne at det ikke er egnet for overclocking på et h67 brikkesett, som helt klart ikke er egnet for det, er da en veldig merkelig konklusjon. Det er bra for det der er laget for. Blir som å gi et minus i boka til en bil fordi den ikke kan fly eller kjøre på vann.

 

Ellers en god artikkel, ser ut som et veldig godt kort for en knøttliten htpc i stua :-)

 

Overklokking er svært viktig for meg, og er definitivt avgjørende for kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg finner det intet mindre enn snodig at dere ikke tester dette kortet i et "real life" htpc scenario!

 

Det oser jo knakende god HTPC av kortet, men etter testen sitter man egentlig igjen og lurer allikevel.

 

 

Overklokking er svært viktig for meg, og er definitivt avgjørende for kjøpet.

 

En overklokker tar da ikke utgangspunkt i noe som dette vel? Dessuten bør ikke overklokking komme høyt på listen over "must haves" i forhold til brukervennlighet, audio og video-kvalitet og støy når maskinen kanskje skal stå i umiddelbar nærhet til tven.

 

DrE

Lenke til kommentar

 

Overklokking er svært viktig for meg, og er definitivt avgjørende for kjøpet.

 

 

Joda, men da antar jeg du også veit at H brikkesett ikke kan klokkes på, med mindre jeg har gått glipp av noe så klart.

 

Det hadde kansje lønt seg å kjøpt noe slikt til ny maskin for far min, smekke på en i3, kansje low range i5(har vel ikke bruk for det) også ett lite kabinett, voila.

Men ledningene til det trådløst nettverkskortet, hvorfor er de så lange?

Kunne de ikke bare strekt de med så lite slakk som mulig?

 

Hvor mye watt trekker ca det her om man fyrer på med den råeste i3 som bruker 65W også ett lite kabinett med ett 2-3-4 vifter, ikke noe ekstra skjermkort.

Holder det med 300-400W?

Og er det noe spesifikt kabinett eller kan man bruke de der hvor micro-ATX eller ATX også passer?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Som Mortis lenger opp her, så kjører jeg også dette hovedkortet sammen med i3 2100T prosessor. Kjører Windows Home Server i et Fractal Array 2 kabinett med 5 harddisker, og strømforbruket ligger mellom 60w idle og 85w på full load! Min gamle serverkonfigurasjon brukte i overkant av 300w, så her er det penger å spare når den står på hele døgnet. Denne kombinasjonen anbefales!

Lenke til kommentar

Overklokking er svært viktig for meg, og er definitivt avgjørende for kjøpet.

 

En overklokker tar da ikke utgangspunkt i noe som dette vel? Dessuten bør ikke overklokking komme høyt på listen over "must haves" i forhold til brukervennlighet, audio og video-kvalitet og støy når maskinen kanskje skal stå i umiddelbar nærhet til tven.

 

DrE

 

 

Jo! En god overklokker velger maskinvaren sin nøye, for man kan presse ut vel så mye som 150% av prosessoren sin om man er heldig.

 

Derfor er det viktig å nevne at hovedkortet ikke egner seg til overklokking.

 

Overklokking er svært viktig for meg, og er definitivt avgjørende for kjøpet.

Joda, men da antar jeg du også veit at H brikkesett ikke kan klokkes på, med mindre jeg har gått glipp av noe så klart.

 

Jeg kan se på lang vei at brikkesettet ikke er laget for slik bruk, men jeg er har ikke gjort meg kjent med de nye brikkesettene enda.

 

Men det er bare greit om artikkelen nevner hvordan dette egner seg til overklokking, slik at jeg kan styre unna om jeg har lyst til å overklokke maskinen. :)

Lenke til kommentar

Mr. Walker: Foreløpig kjører jeg bare viften som var med i pakka. Den var tynn som ei flis, og lager ikke mye lyd. Temperaturen ligger idle på ca 40-45 grader på et rom med normal romtemperatur. På full load så går temperaturen opp i ca 58-62 grader. Array 2-kabinettet er ikke veldig godt ventilert, men det holder. En passiv kjøler hadde sikkert dratt temperaturen opp ganske mye vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Synes det blir merkelig å nevne at det ikke er egnet for overclocking på et h67 brikkesett, som helt klart ikke er egnet for det, er da en veldig merkelig konklusjon. Det er bra for det der er laget for. Blir som å gi et minus i boka til en bil fordi den ikke kan fly eller kjøre på vann.

 

Ellers en god artikkel, ser ut som et veldig godt kort for en knøttliten htpc i stua :-)

 

Overklokking er svært viktig for meg, og er definitivt avgjørende for kjøpet.

Greit å nevne det for de som ikke har all verdens kjennskap til H67-brikkesettet. Dumt å trekke for det da overklokkere helt klart ikke tilhører målgruppa til dette kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at dette med overklokking er nevnt til tross for at H67-brikkesettet ikke støtter overklokking, er som sagt over at det ikke er sikkert at alle lesere har kjennskap til dette. Det er dog ikke veid tungt, og siden dette hovedkortet ikke er beregnet for overklokking var det heller ikke vanskelig å gi dette hovedkortet en anbefaling. Kan også nevne at Zotac har en Z68-versjon på trappene, som vistnok skal være bedre egnet for overklokking.

Lenke til kommentar

Til en HTPC ville jeg faktisk sett på andre ITX-hovedkort som til og med koster litt mindre. Jeg har dårlig erfaring med WiFi til HTCP og foretrekker heller ikke å lagre innholdet på HTPC-en i særlig grad (og da er det greitt med kabel). Asus P8H67-I B3 koster 200 kr mindre og har samme spesifikasjoner med unntak av WiFi.

 

Men det er jo en kjempeløsning til en kontor/surfe-PC. Velger man et Lian Li PC-Q11B (lekrere enn Q08B etter min mening), en Seasonic X-560 (X-400FL holder i ytelse, men koster like mye fordi den er 100 % passiv), i5 2500(eventuelt T eller S), ca 80 - 100 GB SSD og en rimelig harddisk så har man en velytende løsning på størrelse litt over 2 brevordnere til ca 6 000 kr. Putter man i et skjermkort til en litt over 1 000 kr kan man spille også. Har akkurat satt opp en slik løsning som potensiell ny kontor-PC.

 

I det hele tatt er det svært mange som kanskje burde vurdert slike løsninger i stedet for enorme kabinetter. Så får man ta litt dårligere kjøling med på kjøpet.

Lenke til kommentar
LGA1155-sokkel og PCI Express x16 sørger for at en kan komponere et svært kraftig system på det lille kortet som er knappe 17 x 17 cm.

 

Hvordan får man plass til et svært kraftig skjermkort, når de beste skjermkortene i dag er lengre enn dette hovedkortet?

 

Og hadde ikke et slikt skjermkort vært i veien for en eventuell kjøler til prosessor?

Lenke til kommentar

Det vil jo avhenge av hvilket ITX kabinett man bruker. Lian Li PC-Q11B ha plass til kort på nesten 24 cm, Lian Li PC-Q08B opptil 30 cm skjermkort. Og du får ikke konflikt med prosessorkjøler - dog klarer de fleste ITX kabinettene ikke store kjølere, man må klare seg med stock kjøler eller f.eks H50/H60. Men så vidt jeg har fått med meg når det gjelder 1155 sokkel CPU-er så trenger man ikke samme overdrivelsen av kjøling som vi kjørte i tidligere tider.

Lenke til kommentar

OK, dere har testet CPU og GPU, men hva med resten?

Har de testet den interne GPU'en? Slik jeg leser det har de testet kortet med GTX580, på samme måte som med de andre H67 og Z68-kortene. Jeg synes dette er dårlig siden det sier svært lite om hvordan dette kortet fungerer til bruk i HTPC og andre områder hvor en ønsker å benytte de integrerte løsningene. Et avsnitt om hvordan kortet fungerer til avspilling av HD-materiale (inkl. lyd) over den integrerte GPUen ville vært svært velkomment, i hvert fall for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...