Gå til innhold

Stativ/monopod forbudt i botanisk hage...


Gjest Slettet+9812387491234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9812387491234

Var en tur i botanisk hage lørdag ettermiddag og hadde som vanlig med min monopod, både fordi jeg synes det er mer behagelig å bære kameraet med den på men også naturligvis for ekstra støtte en gang i blant.

 

Kort tid etter jeg kom inn ble jeg påropt av to bryske securitas vakter som sa at monopoden måtte pakkes vekk umiddelbart. Stativ, monopod "eller annet profesjonelt utstyr" er nemlig forbudt å bruke i botanisk hage (dette var altså utendørs, ikke i driv-husene).

 

Jeg har hatt mye glede av å fotografere i botanisk hage i flere år, og dette har jeg aldri hørt om før. Det står ingenting om dette på deres hjemmesider så vidt jeg kan se, og det er ingen skilt noe sted heller (som jeg har sett).

 

Er dette allment kjent, eller noe nytt de har begynt med?

 

Jeg må tilstå at dette gjorde meg ganske irritert og ødela litt av opplevelsen/fotogleden den ettmiddagen - hva i all verden er rasjonalet for å nekte folk å bruke monopod (eller stativ for den sags skyld)? Hagen drives med mine skattepenger tross alt! Regnes monopod virkelig som "profesjonelt" utstyr? Hva regnes isåfall som "profesjonelt utstyr"? Makroobjektiv? Bedre lysstyrke enn F3.5? For stor forstørrelsesfaktor? For mange mpx? For stort kamera? Bildestabiliseringsfunksjon?

 

Beklager frust-utbrudd ;)

Endret av Slettet+9812387491234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812387491234

Kanskje de mener at det blir hull i gresset?

 

Heh, ja kanskje dét - det er nok en del ivrige hobbyfotografer som ikke tar hensyn til hvor de tråkker og dermed påfører blomsterbed etc. skade, men det gjør sannelig de besøkende forøvrig også, selv om det ikke er noen unnskylding på noen som helst måte. Man skal naturligvis ta hensyn å ikke skade planter eller plen mens man er der, det anser jeg som selvsagt og normal folkeskikk.

 

Jeg har hørt om drakoniske bestemmelser i utlandet, bl.a enkelte steder i UK der det er fullstendig fotoforbud i en hel del nasjonalparker(!) - og har også hørt om forbud mot stativ og/eller blitz inne på diverse museer - men altså aldri om at det skulle være forbudt å bruke det jeg regner som ordinært "hvermannsenutstyr" i selve botanisk hage utendørs.

Lenke til kommentar

Jeg tror du møtte en vakt som liker å lage reglene selv, eller som "husker" noe for ett sted selvom det egentlig gjelder et annet sted. Det kunne vært fint om du sendte en hyggelig, men litt frustrert, epost til botanisk hage, og oppfordre dem til å avklare det med vaktselskapet. Dersom det skal være begrensninger i valg av utstyr, som f.eks. "profesjonelt", så må definisjonen være tydelig formulert og lett tilgjengelig både på nettstedet og ved inngangene til parken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812387491234

Ta kontakt med Botanisk hage da, og spør de. Kanskje disse vaktene har missforstått?

 

Jepp det kan naturligvis tenkes. Fikk ikke tak i dem på telefon dog. Denne typen irettesettelser for ikke-kompaktkamera brukere har tilsynelatende pågått noen år har jeg fått høre fra annet hold, se bl.a. denne gamle diskusjonstråden på Foto.no (om fotoforbud i Nidarosdommen, men med en subtråd om parker o.l.).

Er ikke meningen å "henge ut" vaktene altså - de gjør sikker bare slik de er instruert.

 

Men det kan se ut som om det kommer en avklaring nå snart. Poster her når jeg vet noe mer :)

Endret av Slettet+9812387491234
Lenke til kommentar

Jeg har hørt om drakoniske bestemmelser i utlandet, bl.a enkelte steder i UK der det er fullstendig fotoforbud i en hel del nasjonalparker(!) - og har også hørt om forbud mot stativ og/eller blitz inne på diverse museer - men altså aldri om at det skulle være forbudt å bruke det jeg regner som ordinært "hvermannsenutstyr" i selve botanisk hage utendørs.

Blitsbruk er ofte forbudt på museer fordi en del malerier kan ta skade av det sterke lyset, i alle fall om det er gjentas ofte nok.

 

Min kjære patriark var en tur i Paris på 80-tallet, og da besøkte han også Louvre. Og ble nesten arrestert for å fotografere Mona Lisa med blits.. :)

 

En nasjonalpark er vel et offentlig sted, rent konkret? Hvordan kan man da forby fotografering?

Lenke til kommentar

Vi i Asker og Bærum fotoklubb har aldri hatt noe problem med Botanisk hage og fotografering. Men vi har da avklart på forhånd, men har ikke vært utsatt for noen "overivrige" vektere heldigvis.

 

Synes det er trist å høre om hvordan enkelte vektere tar seg til rette, kanskje vi skal organisere en massemønstring til Botanisk hage om kort tid og se hva som skjer? :)

 

Andreas

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var der i Mai. Tok en del bilder/video av Magnolia blomstene/trærne. Så kommer det to vektere bort til meg å sier at det er forbudt å fotografere ta opp video for videresalg.

Flere folk hørte dette og stod måpende å så på. En jente kom bort til meg etterpå og spurte om det var forbudt å ta bilder.

Vaktene virket veldig opptatt av å markere seg. Vise at her er det vi som bestemmer.

Jeg syntes det hele virket temmelig kvalmt. Det ødela hele meningen/gleden med parken.

Neste blir vel piggtråd foran blomstene.

Jeg forsikret dem med at dette kun var til privat bruk, og da var det liksom greit. Men du føler deg tråkka på og ydmyket av sånnt.

Vet ikke om de hadde snakket sånn til en flott dame med kamera.

Tror ikke botanisk hage er tjent med sånn oppførsel?

Endret av Meier
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det virker som om de tror at profesjonelt utstyr er synonymt med profesjonell bruk. Selv om ikke en monopod nødvendigvis trenger å være noe proffesjonelt utstyr. Hobbyfotografer bør tydeligvis ikke ha utstyr som overskrider et 4-sifret beløp. Dette blir rett og slett for dumt av vekterne. De har fra før av et til dels ufortjent dårlig rykte på seg og dette gjør det ikke bedre.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...