Gå til innhold

Test: Nikon D5100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test :)

 

Kanskje et dumt spørsmål, men kan dere ikke installere magic lantern på et 550/600d kamera og ta et kontrollbilde på iso 25600 for å sammenligne? Kameraet støtter det jo tross alt, det er bare skjult i kameraets originale firmware.

 

her er et eksempelbilde jeg tok med mitt 550d kamera på en overskyet dag. det er bra med støy i bildet, uten tvil, men i nødstilfeller Kan bildet brukes til å vises frem på skjerm i rundt den oppløsningen som bildet her er skalert til.

Dette er konvertert rett fra RAW til JPG i photoshop uten å ha gjort noe støyreduksjon med bildet. Dog vanskelig å sammenligne dette med samme ISO på andre kameraer da dette er tatt under helt andre forhold...

post-13836-0-73787200-1308346489_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men kan dere ikke installere magic lantern på et 550/600d kamera og ta et kontrollbilde på iso 25600 for å sammenligne? Kameraet støtter det jo tross alt, det er bare skjult i kameraets originale firmware.

Maks kalibrert ISO er 6400 på 550D og 600D. Dette betyr at hvis du skyter i Raw, så kan du like gjerne skyte på ISO 6400 og pushe i etterbehandlingen som å skyte på 12800 eller hacke deg til 25600.

 

Prøv selv - skyt på M med samme blender og lukker på ISO 6400, 12800 og 25600, og trekk de to førstnevnte hhv to og ett trinn opp i etterbehandlingen. Du skal få stort sett samme resultat.

 

Konklusjon: for noen som er så spesielt interesserte at de gidder installere Magic Lantern for å få enda høyere ukalibrert maks ISO, så kan de like gjerne skyte i Raw på lavere ISO og trekke opp i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Synes ellers det er litt underlig D5100 fikk markant høyere score i oppløsningstestene enn D7000 - det er samme sensor, og i min bok viser sammenligningsbildene fordel D7000 og ikke D5100. Det kunne kanskje være forskjell i AA-filteret, og/eller det var forskjell i optikk og/eller fokus?

mtf50.489x311.PNG

 

D5100 (venstre) vs D7000 (høyre):

nikon_d5100_sine.pngnikon_d7000_sine_raw_iso00100.png

 

..Ut fra resultatet skulle D5100-bildet gi klare adskilte linjer på 2915 lph, eller på rett over 30-streken mellom 28 og 32, mens D7000 med 2553 lph bare skulle gi adskilte linjer mellom 24 og 26.

 

 

Her stemmer ikke heeelt kart med terreng, synes jeg. I alle fall ikke ut fra eksempelbildene.

 

 

(Edit: Nå er ikke tørre tall som lph det mest interessante i et review som dette - eksempelbildene er mye mer interessante, men når konklusjonen ble såpass skjev som her, med vidt forskjellig score for to kameraer med samme sensor, i tillegg til at resultatet er omvendt av hva bildene later til å vise, så syntes jeg at jeg skulle kommentere..) ;)

(Og - det er ikke jpeg-bildet dere viser for D5100, da, og/eller at D7000 ble testet i jpeg mens D5100 ble testet i Raw?)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg synes også D7000 ser bedre ut her.

 

fcuk-it: Har personlig eid 16-85. Ser reklamen og også noen tester sier at objektivet skal ha en rask SWM-motor (f.eks. her: http://www.cameralabs.com/reviews/Nikkor_DX_16-85mm_VR/verdict.shtml), men er ikke veldig overrasket over påstanden at det egentlig er tregt.. Har du eller noen andre tips til hva som er normalobjektiv med raskere fokusmotor? Tamron 17-50, Nikkor 18-105, andre??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Som nevnt, kan du ta opp video i full HD-kvalitet med 24 eller 25 bilder pr. sekund og to ulike kompresjonsgrader. Du kan også ta opp i 720p og 640x424. Det er innebygd mikrofon (mono), men skal du ha god lyd, bør du koble til en ekstern mikrofon. Bildekvaliteten på videoopptak er meget høy, men autofokusen er ofte ikke rask nok til å klare å henge ordentlig med."

 

Hm... sist jeg sjekket filmet D5100 opp til 1080p med 30 fps.

 

Står heller ingenting om ansiktsgjenkjenningen i denne artikkelen. Kunne vært interessant å få høre hvor godt dette egentlig fungerer!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

"søkeren er ikke spesiellt stor"

 

Nei, det er sannelig sannt. Jeg har et gammelt Praktika speilrefleks(billig) fra midten av 80-tallet. Søkeren på dette Praktika kameraet er gigantisk i forhold til D5100. Jeg vet det er et annet linsesystem i D5100, men hadde det ikke vært mulig å bruke en forstørrende linse eller no?

Lenke til kommentar

Det er mindre sensor og dermed mindre mattskive. Ja, man kunne gjort søkeren større, på bekostning av størrelse og lysstyrke. Det er bare 44% av sensorarealet og dermed 44% av lyset.

Så ja, man kunne laget større søker, men så hadde den også blitt mørkere.

 

Søker er en alltid avveining.

Skal du ha en stor og mørk søker, eller en liten og lys?

Skal du ha en mindre matt mattskive som slipper igjennom mye lys, eller skal du ha en mattere mattskive som er mørkere, men tydelig viser for fokusplanet ligger for lyssterkt optikk.

Skal du ha pentaspeil som er lett og billig, eller pentaprisme som er stor, tung og dyr, men stjeler mindre lys?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nikon har en 1,17x søkerforstørrer som heter DK-21M, men det virker ikke som om den er kompatibel med D5100 av en eller annen snål grunn (den passer til de fleste andre konsumentmodellene til Nikon, inkludert nyere modeller som D3100 og D7000). Mulig Nikon har måttet redesigne okularet litt på grunn av den vridbare skjermen eller noe sånt :shrug:

 

Uansett, hvis du søker etter "Magnifying Eyepiece" til D5100, så er det sikkert noen tredjepartsprodusenter som har kastet seg på bølgen.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...