Gå til innhold

Dette gjør et bilde minneverdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler at jeg blir provosert av denne artikkelen. Med utsagn som: Kanskje får Facebook en slik funksjon selv - en funksjon for å avvise de minst minneverdige bildene? Hvorfor i h.....e skal et program bestemme hvilke bilder som er mest minneverdige eller ikke, og hvordan kan programmet vite hvilke minner og følelser som er knyttet til tidspunktet da bildet ble tatt? Kanskje er det fremtiden. En verden uten emosjonell substans, og hvor fotografiet kun er en del av en massiv flom av informasjon. Koblet direkte til hjernen via en plugg i pannen..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enda bedre, i stedet for å vente helt til opplasting til facebook og flickr (selv om det er kjempefint med tanke på gamle bilder), så kan man få det i kamera: Sett på "Minneverdig" (i stedet for bare "Smil") og så tar kameraet et optimalt fokusert/eksponert/saturert/doffet bilde hver gang det peker mot et minneverdig motiv. Og, for de avanserte, gå inn i menyen og still inn hvor minneverdig det må være, f.eks. 7, så får du ikke så mange bilder å gå igjennom etter ferien, men de som er der er temmelig fantastiske. :yes::thumbup:

 

Det første som skjer er at noen bruker algoritmen til å fastslå at ca 1% av de 10000 klassisk mest berømte bildene egentlig er minneverdige. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver nye feature møtes med motstand, det gjaldt autofokus, automatisk eksponering, programautomatikk, V-stilen, ansiktsgjenkjenning osv osv. Enten blir dette en funksjon som virker i praksis - for de som har lyst til å bruke den, eller så dør den stille hen.

 

Mange ønsker seg kritikk på bildene sine. Hvis et program kan fikse det, så hvorfor ikke? Det kan selvsagt ikke gi et absolutt svar på hva som er bra og dårlig, men ofte vil to lys levende, ekte og flinke fotografer heller ikke være enige om alle bilder.

 

Men gitt at det virker rimelig bra kan programmet sikkert bidra til å luke vekke en masse begynnerfeil og kanskje til og med gi noen hint til mer erfarene fotografer.

Lenke til kommentar

Litt glad for å ha provosert videre, for jeg ble også provosert av tanken. Jeg liker metodikken og måten resultatene er presentert på, men frykter 'snille' og 'velmenende' konsekvenser like mye som den neste. Brave New World og HAL9000 dundrer i bakhodet.

 

Men som nevnt - i en verden av 'minneverdige' bilder, vil det være enklere å stikke seg ut fra massene på de innholdskunnskapene datamaskinene ikke kan forstå :-)

Lenke til kommentar

Enhver nye feature møtes med motstand, det gjaldt autofokus, automatisk eksponering, programautomatikk, V-stilen, ansiktsgjenkjenning osv osv. Enten blir dette en funksjon som virker i praksis - for de som har lyst til å bruke den, eller så dør den stille hen.

 

Mange ønsker seg kritikk på bildene sine. Hvis et program kan fikse det, så hvorfor ikke? Det kan selvsagt ikke gi et absolutt svar på hva som er bra og dårlig, men ofte vil to lys levende, ekte og flinke fotografer heller ikke være enige om alle bilder.

 

Men gitt at det virker rimelig bra kan programmet sikkert bidra til å luke vekke en masse begynnerfeil og kanskje til og med gi noen hint til mer erfarene fotografer.

Hvis man skal se noe som helst positivt med dette eventuelle programmet, må det være at det kan fungere som et slags læreverktøy for folk som ønsker å lære seg kunsten å komponere et bilde, og eksponere riktig. Til en viss grad kan det fungere. Men den dagen du mestrer komposisjon, vil du mest sannsynlig begynne å bryte med de kompositoriske teorier. Gjøre opprør mot det etablerte. Hvordan skal da dette programmet reagere? Det blir for syntetisk i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvordan skal da dette programmet reagere?

 

Programmet vil jo reagere som det er programmert til å reagere. Er det godt nok programmert vil det gi fornuftige tilbakemeldinger på mange bilder, uansett hvor godt programmert det er vil det sikkert ikke være enig med deg om alle bilder. Jeg ser ikke helt problemet, det er jo ingen som kan tvinge deg til å bruke programmet.

Lenke til kommentar

Hvordan skal da dette programmet reagere?

 

Programmet vil jo reagere som det er programmert til å reagere. Er det godt nok programmert vil det gi fornuftige tilbakemeldinger på mange bilder, uansett hvor godt programmert det er vil det sikkert ikke være enig med deg om alle bilder. Jeg ser ikke helt problemet, det er jo ingen som kan tvinge deg til å bruke programmet.

Sa jeg at det var et problem?? Nei det gjorde jeg ikke.. Men det er sikkert mange som ikke klarer å tenke selv. Disse vil nok nyte godt av et slikt program, hvis det skulle dukke opp en dag.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Rett og slett idiotisk. Men samtidig nok et tilfelle som avspeiler den like idiotiske verden vi lever i hvor målet er å dyrke perfeksjonismen (som f.eks medias råkjør omkring perfekte mennesker og perfekte kropper - dvs perfekte etter deres mal).

 

"Minneverdige bilder" - i tillegg til ovenstående: latterlig å prøve å generalisere noe som er så inviduelt betinget. Heldigvis er vi ikke enda blitt helt roboter som reagerer samstemt.

 

Det er ingen mal angående fotografering og motiver, og slik bør det få fortsette å være.

 

(og tydelig at agurkene har kommet tidlig i år hos akam når man ser det siste knippet som serveres. Hva med tomater heller, for en gangs skyld?)

 

Tor

Lenke til kommentar

(og tydelig at agurkene har kommet tidlig i år hos akam når man ser det siste knippet som serveres. Hva med tomater heller, for en gangs skyld?)

Vel, enten vil liker den eller ikke, så er dette en fotorelatert nyhet. Algoritmen vil dukke opp både hist og her, og det ville vært rart om ikke det var nevnt på akam. Årets tomater er en fin nyhet det, men en som har mye mindre på akam å gjøre enn ho her saka. :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en nyttig algoritme (neida IKKE ironi). Dette vil jo ikke gjøre mennesker mindre emosjonelle eller gjøre de om til robotter. Tvert i mot vil det som mange andre smarte løsninger ta bort en del "drittjobber" med å sortere bort dårlige bilder. Det er slike "drittjobber" som gjør mennesker om til robotter :whistle: .

 

Men selfølgelig ar det iboenhet hos mennesker mot nye ting. Enkelte her på forumet ville ha sittet forann hulen sin - uten bål fordi slike nymotens ting skal man ikke ha noe av :cry: .

 

Personlig ser jeg fram til at nettsteder tar i bruk slike mekanismer for å sortere bort bilder fra brukere :-). Synd at så mange av mine vil ryke i samme slengen, men kan kan ikke vinne allt :D

 

Angående Google og facebook så vil jeg anta de allerede har noe slikt på plass. De kjører jo allerede ansiktsgjenkjenning på alle dine bilder og lagrer hvem som er på hvilke bilder uten at du har noe du skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

Høres ut som en nyttig algoritme (neida IKKE ironi). Dette vil jo ikke gjøre mennesker mindre emosjonelle eller gjøre de om til robotter. Tvert i mot vil det som mange andre smarte løsninger ta bort en del "drittjobber" med å sortere bort dårlige bilder. Det er slike "drittjobber" som gjør mennesker om til robotter :whistle: .

Så du mener at et program (programert av x antall nerder) skal vite hva du som unikt individ vil kalle gode eller dårlige bilder? Sorry, men jeg nekter å tro på nissen av rimelig forståelige grunner vil jeg anta. Vær og klar over at et bilde du kan mislike i dag kan bli det motsatte om 5 år.

 

Men selfølgelig ar det iboenhet hos mennesker mot nye ting. Enkelte her på forumet ville ha sittet forann hulen sin - uten bål fordi slike nymotens ting skal man ikke ha noe av :cry: .

Neppe - ikke alle sluker alt nytt som et fremskritt. Å være passe kritisk er sunt.

 

Personlig ser jeg fram til at nettsteder tar i bruk slike mekanismer for å sortere bort bilder fra brukere :-). Synd at så mange av mine vil ryke i samme slengen, men kan kan ikke vinne allt :D

Jeg antar at det skal oppfattes som en fleip og spøk?

 

Angående Google og facebook så vil jeg anta de allerede har noe slikt på plass. De kjører jo allerede ansiktsgjenkjenning på alle dine bilder og lagrer hvem som er på hvilke bilder uten at du har noe du skulle ha sagt.

Hvor har du det fra? Og hvordan kan de så vite hva alle personene på bildene heter? Sikker på at du ikke har sett for mye på konspirasjontv? ;)

 

Tor

Lenke til kommentar

Høres ut som en nyttig algoritme (neida IKKE ironi). Dette vil jo ikke gjøre mennesker mindre emosjonelle eller gjøre de om til robotter. Tvert i mot vil det som mange andre smarte løsninger ta bort en del "drittjobber" med å sortere bort dårlige bilder. Det er slike "drittjobber" som gjør mennesker om til robotter :whistle: .

Så du mener at et program (programert av x antall nerder) skal vite hva du som unikt individ vil kalle gode eller dårlige bilder? Sorry, men jeg nekter å tro på nissen av rimelig forståelige grunner vil jeg anta. Vær og klar over at et bilde du kan mislike i dag kan bli det motsatte om 5 år.

 

Men selfølgelig ar det iboenhet hos mennesker mot nye ting. Enkelte her på forumet ville ha sittet forann hulen sin - uten bål fordi slike nymotens ting skal man ikke ha noe av :cry: .

Neppe - ikke alle sluker alt nytt som et fremskritt. Å være passe kritisk er sunt.

 

Personlig ser jeg fram til at nettsteder tar i bruk slike mekanismer for å sortere bort bilder fra brukere :-). Synd at så mange av mine vil ryke i samme slengen, men kan kan ikke vinne allt :D

Jeg antar at det skal oppfattes som en fleip og spøk?

 

Angående Google og facebook så vil jeg anta de allerede har noe slikt på plass. De kjører jo allerede ansiktsgjenkjenning på alle dine bilder og lagrer hvem som er på hvilke bilder uten at du har noe du skulle ha sagt.

Hvor har du det fra? Og hvordan kan de så vite hva alle personene på bildene heter? Sikker på at du ikke har sett for mye på konspirasjontv? ;)

 

Tor

 

Jeg forbeholder meg retten til ikke å gå inn i en diskusjon med brukere som *jeg* oppfatter som ensidig negative, uhøflige, usaklge og ikke i stand til å klare å se på andre har et ildsted utenfor hulen uten å ta fram klubba :roll: .

 

Jeg oppfordre også andre på denne måten å holde en viss saklighet.

 

Gode fotos ønskes til alle!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...