Gå til innhold

Samyangs 35mm nå også for Sony A og Pentax K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Konkurranse til Sigmaen er uansett nyttig, det er jo rimelig tynt med lys sterke fastobjektiver med den brennvidden (30-40mm) til K fatningen. Eneste jeg kommer på er 35mm Ltd MACRO F2.8 og 35mm AL F2.4.

 

Helst hadde jeg vel sett 25mm istedenfor 35mm, men...

 

Edit;

Ved nærmere ettertanke;

Samyang'en har ikke autofokus og da kan den vel kanskje ikke regnes som noen konkurrent til Sigmaen (eller noen av de andre).

 

Edit II;

Review av objektivet fra lenstip.com

 

Edit III:

Siden objektivet er manuelt er det kanskje bedre egnet for filming enn sine autofokus konkurrenter, det bør jo være lettere å benytte denne manuelt (siden den er lager for det).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ikke glem Pentax 31mm f/1,8 selv om den er veldig dyr. Ellers så har Sigma også en 28mm f/1,8 og hvis man først klarer seg uten autofokus og blenderautomatikk (som med Samyang 35mm f/1,4) så er det også et vell av andre objektiver å velge blant. F.eks Nikon 28mm f/1,4 og 35mm f/1,4 og en hel rekke gamle objektiver som jeg ikke kan på rams.

 

Men jeg er enig i at konkurranse er bra selv om jeg ikke ser helt hvordan dette dyrere, større, tyngre objektivet som mangler både autofokus og blenderautomatikk kan utfordre Sigma 30mm f/1,4 på K-fatningen. Jeg er også skeptisk til den optiske kvaliteten sammenlignet med Sigmaen.

Lenke til kommentar

Optisk kvalitet på Samyang sine objektiv, også på 35/1.4 er minst på høyde med Sigma. Personlig vil jeg vurdere at optisk kvalitet og byggkvalitet er over Sigma sitt. Lenstip har testet 35/1.4, og i sammenligning med Nikkor 35/1.4 G, Sony 35/1.4 og Canon 35L, er det bare 35L som vurderes som skarpere.

 

Byggkvaliteten er også meget bra på Samyang sine objektiver.

 

Ulempen med Samyang er kun manuell fokus, men den manuelle fokusen nærmer seg i kvalitet Zeiss-optikk. Personlig har jeg en Samyang 85/1.4, og hadde planlagt å kjøpe Samyang 35/1.4. Dessverre tok det for lang tid før den kom i butikken, så jeg kjøpte Sigma 30/1.4 i stedet. Men jeg vurderer å selge denne, og kjøpe Samyang 14/2.8, Samyang 35/1.4 og en 24mm i stedet. Etter min mening er Samyang noe de fleste bør ta seg råd til å prøve. Samyang har også pen bokeh på sine objektiver.

 

Edit: Samyang 8/3.5, Samyang 14/2.8, Samyang 35/1.4 og Samyang 85/1.4 blir i de tester jeg har sett, Photozone, Lenstip etc, vurdert å ha optisk kvalitet som konkurrer med opptikk som er 2 - 4 ganger dyrere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Testene av de to respektive objektivene hos Lenstip og generellt inntrykk av Samyang.

Altså:

 

Samyang 35 mm f/1.4 AS UMC

11. Summary

 

Pros:

 

* very good, momentarily even splendid image quality in the frame centre,

* good image quality on the edge, even on full frame,

* low lateral chromatic aberration,

* moderate distortion,

* splendidly corrected astigmatism,

* the smallest vignetting in the 1.4/35 class lenses,

* decent work against bright light,

* very good price/quality ratio.

 

Cons:

 

* visible longitudinal chromatic aberration,

* noticeable coma.

 

VS

 

Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM

11. Summary

 

Pros:

 

* very sturdy, short and compact body,

* very good or even great image quality at the center of the frame,

* good anti-reflection coatings make working against bright light excellent,

* fast and noiseless autofocus in HSM version,

* abounding equipment,

* 3-year warranty (for some extra charge possible to extend on another 2 years),

* good parameters and quality/price ratio.

 

Cons:

 

* poor image quality at the edge of the frame,

* random accuracy of focus mechanism,

* chromatic aberration should be slightly smaller,

* too high distortion for these lens parameters,

* very large astigmatism,

* noticeable coma.

Lenke til kommentar

[...]

Sigma 30 mm f/1.4 EX DC HSM

11. Summary

[...]

 

 

* random accuracy of focus mechanism,

[...]

 

 

 

Så her kan ein altså ta med i vurderinga om ein vil fotografera med eit manuelt objektiv, eller med eit AF-objektiv der ein i gitte tilfelle må irritera seg over dårleg autofokus, for så å slå over på manuell fokus. :hmm:

Lenke til kommentar

Ellers så har Sigma også en 28mm f/1,8 og hvis man først klarer seg uten autofokus og blenderautomatikk (som med Samyang 35mm f/1,4) så er det også et vell av andre objektiver å velge blant. F.eks Nikon 28mm f/1,4 og 35mm f/1,4 og en hel rekke gamle objektiver som jeg ikke kan på rams.

 

Nikker 28/1.4D har AF.

 

Francis :)

Lenke til kommentar

Synes du ikke leste feil jeg fototim. Sigma 30/1.4 er nok like skarp i center, men markant dårligere utenfor senter. Utenom senter er Sigma kun akseptabel på f/5.6 - f/11 - og da hovedsaklig for 4/3 system. Samyang er skarp fra f/2,8 - 16 (lpmm ca 35+). Men i senter er Sigma 30/1.4 bra - og på blant annet 1,4 er den noe bedre enn Samyang.

 

Uten å gå gjennom alt synes jeg teste viser at Sigma har større "Chromatic aberration", større "distortion", coma omtrent likt, astigmatism bedre på Samyang, vignettering langt bedre på Samyang, på f/4 har Samyang 4 % mens Sigma 30/1.4 har 17-20 % (alt på kropp).

 

I alle fall slik jeg leser testene.

 

Og behovet er der - til video på dSLR er Samyang sin objektiv aldeles glimrende.

 

PS! Jeg har som nevnt ovenfor Sigma 30/1.4 - og jeg er ikke direkte imponert av objektivet. Helt OK, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Ellers så har Sigma også en 28mm f/1,8 og hvis man først klarer seg uten autofokus og blenderautomatikk (som med Samyang 35mm f/1,4) så er det også et vell av andre objektiver å velge blant. F.eks Nikon 28mm f/1,4 og 35mm f/1,4 og en hel rekke gamle objektiver som jeg ikke kan på rams.
Nikker 28/1.4D har AF. Francis :)

Ikke når den er montert på k-fatningen via adapter.

Lenke til kommentar

Ja, F har større registeravstand, men ettersom man kan bruke flere F-objektiver (helst pre-AI) direkte på kameraer med K-bayonett, vil jeg også tro at det utelukker adaptere uten glass (som tillater uendelig fokus), ettersom det rett og slett ikke vil være plass.

 

Monterer man F-objektiver i en K-bayonett, vil objektivene fokusere litt forbi uendelig og ha tilsvarende dårligere nærgrense, nettopp på grunn av den lille forskjellen i registeravstanden.

 

Se denne tråden for mer info: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=19738793&page=1

 

Arrester meg gjerne om jeg er helt på villspor.

 

Francis

Lenke til kommentar

Aha, så diameteren på F er for stor til at det passer en adapter mellom F-objektivet og K-kamerafatningen. Det er mer forståelig. Men hvis F-objektivene faktisk passer i K uten adapter så bør man i hvert fall få fokus på uendelig ett eller annet sted på fokusringen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...