Gå til innhold

ARM ser frem til Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører man prosessorer på et OS eller kjører man OS på prosessorer? ;)

 

Det stopper heller ikke der, når det gjelder tablets mener Brown at de skal ha en markedsandel på 85 prosent i 2015.

 

Akkurat hvordan han har tenkt å få til det kommer dog ikke frem. Med tanke på hva både AMD og Intel har varslet om effektgjerrige prosessorer, og ikke minst med tanke på hvilke markedsandeler de allerede har, så kan det se ut som at Brown i alle fall har ambisjonene i orden.

Problemet til AMD og Intel i dette segmentet er lavere energieffektivitet som er en direkte konsekvens av x86 instruksjonssettet. I fjøl-segmentet er batteritid og (batteri)vekt vesentlige faktorer. Så fremt Windows 8 kommer i 2012 og støtter ARM så tror jeg faktisk ARM kan få så store fordeler at de vil kjøre i ring rundt AMD og Intel i fjøl-segmentet. 85% høres likevel ganske optimistisk ut, men jeg ser ikke bort i fra at >50% kan være en realistisk målsetning. Særlig hvis Android og iOS slår an på fjølene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Problemet til AMD og Intel i dette segmentet er lavere energieffektivitet som er en direkte konsekvens av x86 instruksjonssettet. I fjøl-segmentet er batteritid og (batteri)vekt vesentlige faktorer. Så fremt Windows 8 kommer i 2012 og støtter ARM så tror jeg faktisk ARM kan få så store fordeler at de vil kjøre i ring rundt AMD og Intel i fjøl-segmentet. 85% høres likevel ganske optimistisk ut, men jeg ser ikke bort i fra at >50% kan være en realistisk målsetning. Særlig hvis Android og iOS slår an på fjølene.

Vis gjerne til konkret hva i x86-instruksjonssettet som er en betydelig ulempe her. Jeg hører stadig denne påstanden uten at jeg har klart å få en saklig begrunnelse, det kan være at den finnes, men jeg har til gode å se den. De svakhetene jeg vet om er knyttet til prosessorarkitektur og ikke instruksjonssett. Men for all del, ARM er flott til sitt bruk.

Uansett så har trolig Intel et fortrinn innen produksjonsteknikk, og AMD kanskje innen integrert grafikk. Begge vil også har fordelen med all programvare som allerede finnes på x86.

Lenke til kommentar
Vis gjerne til konkret hva i x86-instruksjonssettet som er en betydelig ulempe her. Jeg hører stadig denne påstanden uten at jeg har klart å få en saklig begrunnelse, det kan være at den finnes, men jeg har til gode å se den. De svakhetene jeg vet om er knyttet til prosessorarkitektur og ikke instruksjonssett. Men for all del, ARM er flott til sitt bruk. Uansett så har trolig Intel et fortrinn innen produksjonsteknikk, og AMD kanskje innen integrert grafikk.

Jeg har lest litt om emnet både artikler og foruminnlegg med påstander. Jeg er ikke på solid faglig grunn, men har fått med meg noen av hovedpoengene i argumentasjonen mot x86:

 

- Alle x86-prosessorer har i dag en instruksjonsoversetter fra CISC (x86) til RISC. Denne krever en betydelig del av effektbudsjettet og øker latency på en del oppgaver. Dette gir Intel og AMD en ulempe på ytelse/effekt og litt på ytelse. Rene x86 CISC-prosessorer gikk man bort i fra den dagen originale Pentium ble lansert (1993?) og har ikke vært aktuell senere på grunn av at RISC er så effektivt at det til tross for oversetteren lønner seg å kjøre RISC fremfor CISC i kjernearkitekturen.

- Lappverk av instruksjonssett. 32 bit er en påbygning av 16 bit. 64 bit er en påbygning av 32 bit. MMX, SSEx, 3DNow osv. er også lapper. Mye av dette er lite brukt men man kan likevel ikke bare kutte ut kompatibiliteten med gamle og lite brukte systemer. Alt dette spiser av die space og effektbudsjettet. ARM er heller ikke siste skrik, men i hvert fall mye nyere og mer tilpasset dagens bruk enn x86.

 

Begge vil også har fordelen med all programvare som allerede finnes på x86.
Noen som vet om man kan kjøre x86 programmer på windows 8 kjørende på ARM?

Jeg vet ikke, men regner med man må kjøre det via en emulator som spiser en god del ytelse. Uansett så tror jeg ikke det blir noe nevneverdig problem på fjølene. Bare se hva iOS og Android får til uten x86.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den kommer i 32 bit, 64bit og en 32 bit arm utgave. Arm har vel ikke begynt med 64 bit ennå om jeg husker rett.

Nvidia jobber sammen med ARM og 64-bit ARM instruksjonsett, hvor Nvidia sin Denver prosessor blir første "implementasjon" av det instruksjonsettet. Mener å ha lest at det også kommer en 64-bit utgave av Windows 8 for ARM.

Lenke til kommentar

64 bit ARM blir vist lanseringsklart i løpet av året. Men jeg ser mer på ARM som en nettfjøl-prosessor i denne og neste omgang. Det tar mye lengre tid å jobbe seg inn i serversegmentet med tanke på programvarestøtte og optimaliseringer av kritiske løkker i programvare. En annen ting er at ARM er riktignok energieffektiv (ytelse/Watt), men jeg tror det er lenge til vi ser noen 100W+ ARM-prosessorer med tilhørende ytelse. Skalering med antall prosessorer kan fungere mye dårligere enn med x86, i hvert fall de nærmeste årene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vis gjerne til konkret hva i x86-instruksjonssettet som er en betydelig ulempe her. Jeg hører stadig denne påstanden uten at jeg har klart å få en saklig begrunnelse, det kan være at den finnes, men jeg har til gode å se den. De svakhetene jeg vet om er knyttet til prosessorarkitektur og ikke instruksjonssett. Men for all del, ARM er flott til sitt bruk. Uansett så har trolig Intel et fortrinn innen produksjonsteknikk, og AMD kanskje innen integrert grafikk.

Jeg har lest litt om emnet både artikler og foruminnlegg med påstander. Jeg er ikke på solid faglig grunn, men har fått med meg noen av hovedpoengene i argumentasjonen mot x86:

 

- Alle x86-prosessorer har i dag en instruksjonsoversetter fra CISC (x86) til RISC. Denne krever en betydelig del av effektbudsjettet og øker latency på en del oppgaver. Dette gir Intel og AMD en ulempe på ytelse/effekt og litt på ytelse. Rene x86 CISC-prosessorer gikk man bort i fra den dagen originale Pentium ble lansert (1993?) og har ikke vært aktuell senere på grunn av at RISC er så effektivt at det til tross for oversetteren lønner seg å kjøre RISC fremfor CISC i kjernearkitekturen.

 

Det stemmer at desktop x86 har et stor og avansert decode system, men det er arkitekturvalg for høyere ytelse. Det viser seg at CISC er en fordel i energieffektive design. Du kan gjøre mer per instruksjon og trenger dermed ikke så høy klokke for å oppnå samme ytelse.

 

Den dagen det kommer en skikkelig x86 optimalisert for under 1W effekt (AMD?) tror jeg ARM vil få utfordringer på tablets ol. med Windows 8. Men for Android og iOS tror jeg arm vil beholde forsprange pga mye tilgjengelig sw.

Lenke til kommentar
Vis gjerne til konkret hva i x86-instruksjonssettet som er en betydelig ulempe her. Jeg hører stadig denne påstanden uten at jeg har klart å få en saklig begrunnelse, det kan være at den finnes, men jeg har til gode å se den. De svakhetene jeg vet om er knyttet til prosessorarkitektur og ikke instruksjonssett. Men for all del, ARM er flott til sitt bruk. Uansett så har trolig Intel et fortrinn innen produksjonsteknikk, og AMD kanskje innen integrert grafikk.

Jeg har lest litt om emnet både artikler og foruminnlegg med påstander. Jeg er ikke på solid faglig grunn, men har fått med meg noen av hovedpoengene i argumentasjonen mot x86:

 

- Alle x86-prosessorer har i dag en instruksjonsoversetter fra CISC (x86) til RISC. Denne krever en betydelig del av effektbudsjettet og øker latency på en del oppgaver. Dette gir Intel og AMD en ulempe på ytelse/effekt og litt på ytelse. Rene x86 CISC-prosessorer gikk man bort i fra den dagen originale Pentium ble lansert (1993?) og har ikke vært aktuell senere på grunn av at RISC er så effektivt at det til tross for oversetteren lønner seg å kjøre RISC fremfor CISC i kjernearkitekturen.

 

Det stemmer at desktop x86 har et stor og avansert decode system, men det er arkitekturvalg for høyere ytelse. Det viser seg at CISC er en fordel i energieffektive design. Du kan gjøre mer per instruksjon og trenger dermed ikke så høy klokke for å oppnå samme ytelse.

 

Den dagen det kommer en skikkelig x86 optimalisert for under 1W effekt (AMD?) tror jeg ARM vil få utfordringer på tablets ol. med Windows 8. Men for Android og iOS tror jeg arm vil beholde forsprange pga mye tilgjengelig sw.

 

Hvilken bit av "CISC emuleres I hardware over RISC i x86" var det du ikke leste?

Alt x86 trenger for å bli konkuransedyktig med ARM er å hive all bakoverkompitablitet ut av vinduet.

Og hvem vil være med på det?

Mener Alpha og Itanium var forsøk på dette, men de døde jo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...