Gå til innhold

Panasonic GF3 avslørt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om speilløsprodusentene stadig mer og mer tilnærmer seg det rene kompaktmarkedet. Forsåvidt ikke noe å si på det siden det nok er der de fleste kjøperne finnes, men for egen del vil disse kameraene bli mindre interessante dersom de blir betjeningsmessige som kompaktkameraene. Trykkfølsomme skjermer er ikke noe jeg ser som bruksmessig bedre enn ordinære knapper og hjul, snarere tvert om. Mangelen på innebygget søker vil og alltid bli et betydelig minus for min del.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt er en digital versjon av Leica CL /Minolta CLE med verdens beste gjennomsiktsøker drømmekameraet. Men det blir vel med drømmen? Kanskje er ikke de som sitter og utvikler nye kameraer gamle nok til å ha opplevd en skikkelig søker så de vet hva vi snakker om.

Lenke til kommentar
Kanskje er ikke de som sitter og utvikler nye kameraer gamle nok til å ha opplevd en skikkelig søker så de vet hva vi snakker om.

Problemet er vel heller at det er markedsavdelingen som bestemmer hvilke ideer de får lov til å fullføre, og dikterer hvilke funksjoner som skal med.

Lenke til kommentar

Virker som om speilløsprodusentene stadig mer og mer tilnærmer seg det rene kompaktmarkedet.

Det kommer vel an på hvordan du ser ting. Panasonic har en superkompakt modell, og har har alltid hatt det. GF1 ble erstattet av GF2, og nå vil GF3 erstatte GF2. G3 og GH3 er mer i EOS xxxD størrelsen. Samsung har samme fordeling av størrelse NX100 og NX11. Sony lager kun små modeller foreløpig. Olympuis modellene er noe midt i mellom, men har to modeller E-P2 som er for den avanserte brukeren (kompanjong til DSLR), og E-PL2 som er mer beregnet for de som kommer fra kompaktkameraverdenen.

 

Forsåvidt ikke noe å si på det siden det nok er der de fleste kjøperne finnes, men for egen del vil disse kameraene bli mindre interessante dersom de blir betjeningsmessige som kompaktkameraene. Trykkfølsomme skjermer er ikke noe jeg ser som bruksmessig bedre enn ordinære knapper og hjul, snarere tvert om. Mangelen på innebygget søker vil og alltid bli et betydelig minus for min del.

 

Tor

Når det gjelder trykkfølsom skjerm, så synes jeg det er noe dritt. Har det på GH2 og jeg synes det bidrar lite (annet enn frustrasjoner). Andre mener det er snadder ...

 

Når det gjelder de små kameraene uten søker, så synes jeg de er geniale. I hvertfall de som du kan putte på en ekstern søker. Det er fordi det gir en veldig stor allsidighet (noe jeg vet du er opptatt av, TorVidle). Når jeg må reise veldig lett, så tar jeg med GF1 og en 20mm. Det tar bortimot ingen plass og går ned i en litt stor lomme. De gangene jeg må pakke så lett, er det liten sannsynlighet at jeg skal fotografere i sola, så jeg trenger ikke stor søker. Skal jeg derimot ut i sola, tar jeg med søkeren (i en annen lomme) og monterer den ved behov. I samme lomme som søkerenen kan jeg også legge med en 14mm f/2.5. Kun to lommer brukt, og jeg får dekket mye.

 

Det er kun to tilfeller der jeg virkelig trenger søker - det er ved bruk av store objektiver, og når det er sterk sol.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...