Gå til innhold

Test: Navionics Marine: Europe HD


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

" Sjøkartene i Navionics Marine er fra kystverket,"

 

Til info: Kystverket lager ikke sjøkart, det er det Statens Kartverk Sjø som står for.

 

Jeg savner forøvrig informasjon rundt kartgrunnlaget for kartplotteren. Det er viktig å merke seg at kartene Ipad benytter seg er rasterkart, dvs scannede papirkart, dermed er de lik papirkartene man får kjøpt i bokhandelen. På kartplottere skilles det mellom rasterkart og såkalte vektorkart, som er av langt bedre kvalitet og nøyaktighet.

 

Hvordan er det med oppdateringer på kartene fra Navionics Marine? Må man følge med på Efs (etterretninger for sjøfarende), selv eller pushes det ut oppdaterte kart?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

" Sjøkartene i Navionics Marine er fra kystverket,"

 

Til info: Kystverket lager ikke sjøkart, det er det Statens Kartverk Sjø som står for.

 

Jeg savner forøvrig informasjon rundt kartgrunnlaget for kartplotteren. Det er viktig å merke seg at kartene Ipad benytter seg er rasterkart, dvs scannede papirkart, dermed er de lik papirkartene man får kjøpt i bokhandelen. På kartplottere skilles det mellom rasterkart og såkalte vektorkart, som er av langt bedre kvalitet og nøyaktighet.

 

Hvordan er det med oppdateringer på kartene fra Navionics Marine? Må man følge med på Efs (etterretninger for sjøfarende), selv eller pushes det ut oppdaterte kart?

Kartene i Navionics er vektorkart. Oppdateringer kommer nok ikke automatisk, men det var enkelt å laste ned kart over Wi-Fi i utangspunktet ved å markere et område og starte nedlasting når du har internettilkobling. Det er etter all sannsynlighet en "sjekk om du har nyeste versjon"-tast eller lignende i programmet. Dessverre har jeg ikke iPad og Navionics tilgjengelig nå, så jeg kan ikke undersøke i skrivende stund i detalj hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...