Gå til innhold

Canon 5D Mark II forbedres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får si "seneste" da.

 

Uansett. Er alle fornøyd med støyegenskapene på dette kameraet?

 

Hadde håpet på litt mindre støy ved høyere iso for min del.

Hmm - hva med "nyeste"? Det er et fint ord. :fun:

 

Støyegenskaper? Det har sensor som er 1 1/3 blendertrinn større enn Canons crop-sensorer, og har både i teori og i praksis såvidt over ett blendertrinn mindre støy enn Canons kamerahus med cropsensor med samme teknologi i sensoren. Ikke "halleluja-mye-mindre-støy", men ca. 1 1/3 blendertrinn mindre støy - som forventet, og for undertegnede helt toppers. Er veldig fornøyd. :)

 

Forventet man større forskjell hadde man urealistiske forventninger - det er ikke mye større sensor. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde håpet på litt mindre støy ved høyere iso for min del.

5D mark II kom når Canon 450D solgte som verst. Canons sensorutvikling har gått videre siden den gangen så jeg regner med på et tydelig løft i høy ISO-kvalitet når 5D mark III kommer.

 

Det tok ganske nøyaktig 3 år fra 5D ble lansert til 5D mark II ble lansert. Nå er det ganske nøyaktig 3 år siden mark II ble lansert så jeg blir ikke overrasket om mark III dukker opp ganske snart.

 

I følge DXOmark tilsvarer kvaliteten ved ISO 1368 på 5D omtrent kvaliteten ved ISO 1815 på 5D mark II. NB. Nå er kanskje ikke din oppfattelse av kvaliteten ved høy ISO direkte kompatibel med DXOmarks testmetodikk, men det gir i hvert fall en viss pekepinn. Til sammenligning er høyeste registrerte score på 1,5x crop ISO 1182 (Nikon D5100) og på 1,6x crop ISO 854 (Canon 7D) og på 2,0x crop ISO 772 (Panasonic GH1). Med andre ord måler DXOmark 5D mark II til å være ca 1 blendertrinn bedre enn 7D. For fulle detaljer om metodikk og resultater må du ta en titt innom DXOmark. Luminous landscape har også en fin analyse av metodikken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gjetninger om ISO-performance for Canons neste sensorer blir rene spekulasjoner - 5DmkII har størrelsesorden samme støy pr. arealenhet som 7D - som har samme sensor som 550D, 600D og 60D. Canon har med andre ord ikke kommet med noen ny sensorteknologi i konsumentmarkedet siden 2008/2009.

 

Det er lenge lenge siden de skulle kommet med en ny 1Ds mkIII-etterfølger - ryktene er at Canon sier "when it's done" og "sjå, no!" til når den endelig kommer.

 

 

 

Vil gjette/spekulere på at det har skjedd en del - vil tro at dynamikk på lav ISO får et stort løft, tilsvarende som Sonys sensor som brukes i Nikon D7000 og D5100, Sony A55 og Pentax K-5 har fått.

 

Vil gjette/spekulere på at de neste sensorene også vil få mange video-relaterte funksjoner - bedre båndbredde og mulighet for bedre pixelbinning, så man får fjernet aliasingen.

Lenke til kommentar

Det tok ganske nøyaktig 3 år fra 5D ble lansert til 5D mark II ble lansert. Nå er det ganske nøyaktig 3 år siden mark II ble lansert så jeg blir ikke overrasket om mark III dukker opp ganske snart.

For alt vi vet, kan mark III være klar for lansering allerede, men har blitt utsatt på grunn av jordskjelvet.

 

Canon har problemer med å levere nok av dagens aktuelle modeller (bortsett fra EOS 550D), så å lansere en helt ny og veldig etterlengtet modell midt oppe i alt dette, er muligens noe de kvier seg for. Med tanke på at det nesten alltid blir leveringsproblemer på nye, etterlengtede modeller uansett, så ville det blitt enda verre nå.

Lenke til kommentar

Lightroom 3 har kanskje den beste av ikke-dedikert støyfjerningsprogramvare. Jeg synes dog Noise Ninja gir bedre resultater, og mye mer kontroll en LR3. Finnes som plugin til LR, Aperture, Photoshop og som selvstendig programvare.

 

Hei, jeg har ikke Lightroom enda, men synes at støyfjerning i photoshop ikke er så bra. Er fullversjonen av Noise Ninja så bra at den er verdt de 80 dollar (430 kr) som det koster?

Lightroom koster vel 3000 eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt støyfjerninga i Photoshop på år og dag - har heller ikke PS installert for øyeblikket, men lurer på om det ikke er den samme i Lightroom 3 og siste versjon av Adobe Camera Raw. Jeg synes Noise Ninja er verdt det i forhold støyfjerninga i LR3 - litt fordi den gir bedre kontroll og litt fordi jeg foretrekker Aperture, som ikke har like bra støyfjerning.

 

Edit: Brukte dog Noise Ninja da jeg fortsatt brukte Lightroom - men handler vel om preferanser stort sett, litt forskjell er det - men begge er gode.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...