Gå til innhold

Test: SuperFlower Golden King Platinum 550 W SF-550P14PE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se der ja, var spent på om denne enheten ville få oppmerksomhet på hardware.no/. Testresultatet var som forventet, så jeg krysser fingrene for at denne havner i noen norske nettbutikker om ikke alt for lenge. 1000-1100kr mener jeg skulle være et konkuransedyktig prisområde; går den opp i 1200-1300kr-området konkurerer den direkte med Seasonic sitt design - med 100W i ekstra effekt. Jeg hadde gått med på alt opp mot 1250kr om den kunne skilte med en garanti lik den Seasonic tilbyr. Selv med gode tall og fine komponenter blir det vanskelig å si noe objektivt om holdbarheten riktig ennå. Jeg skulle gjerne vite om teamets erfaringer o.l.

Lenke til kommentar

Bra å se at Platinum Psu'er er nå ute på markedet, er ingen tvil på at min neste strømforsyning blir en slik en.

Ved full belastning vil en platinum Psu på 550W som har 95% effektivitet kun trekke 578-580Watt mens en som på 80% effektivitet vil

trekke 690W , dvs en forskjell på 140W timen.

 

Nilsen : Blir det oppdatering av testen når rippel kan testes?

Lenke til kommentar

Når det gjelder 80 plus Platinum-enheter, så er dette den beste på markedet, og Super Flower er for øyeblikket i min mening en av de mer overraskende OEMene som finnes i PSU-markedetet for tiden. Jonnyguru.com og [H]ardOCP har tatt en titt på disse, og det er ikke tvil om at denne OEM'en leder markedet for tiden. De har overrasket her til lands med NZXT serien av PSUer, så er definitivt imponert. Seasonic er på vei med sine Platinum-enheter, men innen de kommer på banen, så er Super Flower kongen. :p

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hmmm, det er kanskje litt off-topic, men vet noen hvilken del i en PSU som er mest varmekritisk - altså den som tar imot mest varme?

 

Jeg driver å leker litt med tanken på å lage varmestyrt vifteregulering selv på en av de gamle PSUene jeg har (eller rettere sagt moddet inn noe) - og jeg lurer da på hvilken del jeg bør plassere sensoren på - og hvilken temperatur jeg bør sikte mot å ha som mitt øvre tak før viften begynner å gå for fullt.

 

Tingen er at jeg har en server stående som mesteparten av tiden tross alt idler. De fleste andre viftene har jeg klart å få varmestyrt slik at de ikke går - eller gå på minimum - når maskinen bare idler likevel og bare trekker 35-40'ish watt. PSUen er en gammel type dog som ikke har noe viftestyring. Den bare kjører på samme hastighet hele tiden uansett last og produserer dermed unødvendig mye støy.

 

Hvis noen har noen tips i forhold til dette så si ifra :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ville en slik 500w holdt til en moderne pc idag?

 

Tenker da på: Core i5 2.2, HD5850(evt en ny 7000 serie), 3 HDD (2 ssd + en vanlig) og 3 vifter.

 

Ikke OC pc.

 

350-400W ville vært nok til det oppsettet. PSU'er over 500W er bortkastet med mindre man har flere skjermkort/GPU'er eller overklokker systemet kraftig. Da går jeg ut i fra at du ikke kjøper et jalla merke med under 80% effektivitet eller ekstremt lav Ampere på 12V linjen.

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar

Det er dessverre svært få PSU'er under 500W som holder 80plus gull og har 2 PCIe kontakter. Med unntak av FSP Aurum 400W, er de også relativt dyre. Nevnte FSP fikk jeg her om dagen og den holder godt til en i7 [email protected] og et gtx 460. Trekk fra veggen er 150 watt ved 100% load CPU og idle GPU.

 

Litt synd at Super Flower PSU'en ikke er å oppdrive her til lands. Hadde også gjerne sett at vifta gikk før temperaturen kom opp i 75C, og at den ble holdt jevnt ved bruk.

Lenke til kommentar

Det er den ene som selges i Norge, pluss at det selges en 400 watt av samme, pluss ovennevnte FSP med 1xPCIe under 500W, som er 80plus gull. Det er som sagt svært få effektive PSU'er under 500 watt og kun en med 2xPCIe. Dertil koster Seasonic'ene mer enn de fleste er villige til å betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...