Gå til innhold

Populær PDF-leser blir mer fleksibel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del er det alle sikkerhetsbristene med Adobe Reader som gjør utslaget, samt at det er så "bloated" blitt. I tillegg irriterer det meg at i Install/Uninstall software i Windows så dukker en lang rekke oppdateringer opp fra Adobe Reader sin "online update"-funksjon, så der kunne de holdt orden i sysakene.

 

Ellers er Foxit Reader det første virkelige alternativet jeg forsøkte å bruke som en erstatning for Adobe Reader.

 

Derfor har jeg av vane benyttet det siden, istedetfor å eksperimentere med andre varianter som Sumatra PDF.

 

Foxit Reader fungerer enkelt og greit slik det skal gjøre med PDF-visning. Så det er derfor den har fått lov å bli på mine PC'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. Hos meg bruker Foxit 4.3 20,8 MB minne ved visning av et 52-siders tekstdokument pluss 4 stk A1-tegninger i et middels stort vindu.

 

Redigert: Med versjon 5.0 bruker den 42,5 MB minne ved visning av de samme dokumentene med samme vindusstørrelse.

 

(Det er heldigvis mulig å flytte faner)

 

Redigert: Når jeg blar gjennom de 52 sidene og tegningene i fullskjerm øker minneforbruket opp til 221 MB. Det virker som det er noe caching på gang fordi bytting mellom faner er mye raskere enn før. Ved å bytte litt mellom fanene varierer bruken fra 199 til 228 MB. Skrur jeg av fullskjermmodus og lager knøttlite vindu og skifter mellom fanene så faller minnebruken til 23 MB. Ved bytte av fane smeller neste dokument/tegning frem uten rendring-forsinkelse, slik det gjorde før. Så det virker definitivt som en form for caching av det visuelle.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tror dere alle misser poenget med Foxit. Foxit er genialt fordi du kan skrive tekst, kommentere, markere, undertegne og redigere .pdf filer. Uunværlig for forelesningsnotater som ikke legges ut i Powerpoint. Lett blant topp 5 program jeg har på maskinen, anbefaler Foxit varmt. Føltes raskere og ser penere ut også med denne nye versjonen.

 

Jeg tror den innebygde .pdf leseren i Mac kan gjøre det samme, men jeg har bare sett andre bruke det, så jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

For de som bare trenger en minimalistisk, kjapp og pen/presis PDF-leser, men som ikke er fornøyd med Foxit og Sumatra burde prøve Evince. Evince er standard PDF-leser i Gnome (et GNU/Linux-skrivebordsmiljø), og ble for et par år siden sluppet for Windows. I GNU/Linux fungerer den lynkjapt og helt upåklagelig med både store og avanserte PDF'er. Jeg har testet den noen ganger på Windowsen (de få gangene jeg er innom Windows på privatmaskinen) og der var den både mer presis og kjappere enn Sumatra. Den slukte FreeBSD Handbook (1000++ sider med tekst, bilder, figurer, osv.) rått, mens Sumatra ba meg vente uten at det skjedde noe særlig.

De færreste vet vel at Evince eksisterer og enda færre for Windows, men hvis den får litt publisitet tror jeg at den kan bli en hit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...