Gå til innhold

Test: Asus Sabertooth P67


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner en sammenligning med de andre P67 kortene fra Asus. Er nok mange som meg som er usikker på hva som vil være det beste kjøpet. Velger selv stort sett hovedkort fra Asus da jeg alltid har hatt gode erfaringer med de. Har sett for meg P8P67 Pro som mitt neste. Er det noe som helst som tilsier at Sabertooth vil være et bedre kjøp? Prisen og spesifikasjonene er omtrent det samme. Ser for meg å overklokke et i5 2500k noe, men sannsynligvis ikke så mye som 4,8ghz.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de skal gjemme bort alle godsakene bak et plastdeksel! Samme uting som er gjort i motorrommet på de fleste nyere biler. Skuffende.

er ganske enig med deg der når det gjelder motorrommet, dekselet gjør det vanskligere å se oljelekasjer eller andre problemer nå du fyller spylerveske. også mye bedre motorvask.

ja det er mye rot der forran men da trenger du en god selger som sier, "ja vi kunne gitt mer plass om bilen hadde vært 30 cm lengere, hadde ikke det vært gøy når du lukeparkerte :)"

Hadde du ikke ønsket doble turboer, air condition og elektrisk justerbare seter hadde det også vært bedre plass.

 

On topic: Det å miste en skrue under det dekselet virker like gøy som en rotfylling og sikkert i samme prisklasse, her skulle det faktisk vært mindre hull, regner med at dekselet er for å ungå at folk skal skade kortet under montering

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de skal gjemme bort alle godsakene bak et plastdeksel! Samme uting som er gjort i motorrommet på de fleste nyere biler. Skuffende.

Jeg driter i utseendet. Det skal tross alt være inni maskina som igjen skal stå under pulten.

 

Min første intuitive tanke var at dette måtte bety dårlig kjøling av diverse komponenter, men artikkelen forklarer jo hvordan kjølingen skal bli bra med blåsing inn under dekslet. Så fremt dette faktisk fungerer bra så må jeg jo trekke skepsisen til kjølinga. Jeg stoler ikke helt på testens påstand om at det fungerer bra over hele hovedkortet. Jeg skulle gjerne fått det fotografert med varmekamera (termografi) for å bli helt overbevist.

 

Hvis det ellers ikke hindrer tilgang til noen komponenter vi vil ha tilgang til og det er mulig å se om elektrolyttkondensatorer har røket så har jeg ikke noen andre innvendinger mot plasten enn at jeg ikke er spesielt fan av plastbruk. Men de kunne godt benyttet gjennomsiktig plast for å gi bedre inspeksjonsmuligheter.

 

En siste ting jeg kom på: Håper ikke vibrasjoner fra vifter og annet gir resonans i dekslet (støy).

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de skal gjemme bort alle godsakene bak et plastdeksel! Samme uting som er gjort i motorrommet på de fleste nyere biler. Skuffende.

Jeg driter i utseendet. Det skal tross alt være inni maskina som igjen skal stå under pulten.

 

Min første intuitive tanke var at dette måtte bety dårlig kjøling av diverse komponenter, men artikkelen forklarer jo hvordan kjølingen skal bli bra med blåsing inn under dekslet. Så fremt dette faktisk fungerer bra så må jeg jo trekke skepsisen til kjølinga. Jeg stoler ikke helt på testens påstand om at det fungerer bra over hele hovedkortet. Jeg skulle gjerne fått det fotografert med varmekamera (termografi) for å bli helt overbevist.

 

Hvis det ellers ikke hindrer tilgang til noen komponenter vi vil ha tilgang til og det er mulig å se om elektrolyttkondensatorer har røket så har jeg ikke noen andre innvendinger mot plasten enn at jeg ikke er spesielt fan av plastbruk. Men de kunne godt benyttet gjennomsiktig plast for å gi bedre inspeksjonsmuligheter.

 

En siste ting jeg kom på: Håper ikke vibrasjoner fra vifter og annet gir resonans i dekslet (støy).

 

du kan lett skru av "skjoldet"

Lenke til kommentar

hva gjør den ene ps2 kontakten der ? Etter det jeg vet så er det ingen mus eller tastatur som må bruke PS2 kontakten lenger. Så hva er poenget med den ? Jeg ser også at den er 2 delt på fargen så er den beregnet til mus eller tastatur ?

Så vidt jeg vet betyr todelingen at man kan plugge i begge deler.

 

Uansett er det fint å ha muligheten. Det har hendt at jeg har sett behovet for å ta i bruk PS2-pluggen for å frigjøre USB-porter.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de skal gjemme bort alle godsakene bak et plastdeksel! Samme uting som er gjort i motorrommet på de fleste nyere biler. Skuffende.

Jeg driter i utseendet. Det skal tross alt være inni maskina som igjen skal stå under pulten.

 

Min første intuitive tanke var at dette måtte bety dårlig kjøling av diverse komponenter, men artikkelen forklarer jo hvordan kjølingen skal bli bra med blåsing inn under dekslet. Så fremt dette faktisk fungerer bra så må jeg jo trekke skepsisen til kjølinga. Jeg stoler ikke helt på testens påstand om at det fungerer bra over hele hovedkortet. Jeg skulle gjerne fått det fotografert med varmekamera (termografi) for å bli helt overbevist.

 

Hvis det ellers ikke hindrer tilgang til noen komponenter vi vil ha tilgang til og det er mulig å se om elektrolyttkondensatorer har røket så har jeg ikke noen andre innvendinger mot plasten enn at jeg ikke er spesielt fan av plastbruk. Men de kunne godt benyttet gjennomsiktig plast for å gi bedre inspeksjonsmuligheter.

 

En siste ting jeg kom på: Håper ikke vibrasjoner fra vifter og annet gir resonans i dekslet (støy).

Her er 2 tester hvor temperaturen er testet med og uten "vest" på. Disse er gjort uten ekstra vifte.

 

Test 1

Test 2

Lenke til kommentar

har dette HK selv med en i7 2600k CPU på org settings.

 

Mine målinger er:

65 grader på hk med cpu vifte som blåser sidelengs. (har ikke montert 50mm vifte på hk)

 

42 grader med org intel vifte som blåser nedover..

 

så jeg konkluderer med at skallet til asus fungerer.. tror de kaller det noe så pent som thermal armor..

 

Oppsettet mitt er forøvrig: sabertooth, i7 2600k, GTX580, 8Gb ram.. Alt dyttet inn i et silverstone HTPC kabinett.

Lenke til kommentar

hva gjør den ene ps2 kontakten der ? Etter det jeg vet så er det ingen mus eller tastatur som må bruke PS2 kontakten lenger. Så hva er poenget med den ? Jeg ser også at den er 2 delt på fargen så er den beregnet til mus eller tastatur ?

Så vidt jeg vet betyr todelingen at man kan plugge i begge deler.

 

Uansett er det fint å ha muligheten. Det har hendt at jeg har sett behovet for å ta i bruk PS2-pluggen for å frigjøre USB-porter.

 

Du har da så mange å velge mellom.

Selv vil jeg heller bruke usb til mus og tastatur for å slippe overgangen.

Nå er det også mange mus og tastatur som deler samme usb tilkoblingen.

 

denne overgangen vil også være tilleggsutstyr ( hvis man får tak i en slik lenger)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet betyr todelingen at man kan plugge i begge deler.

 

Uansett er det fint å ha muligheten. Det har hendt at jeg har sett behovet for å ta i bruk PS2-pluggen for å frigjøre USB-porter.

 

Du har da så mange å velge mellom.

Selv vil jeg heller bruke usb til mus og tastatur for å slippe overgangen.

Nå er det også mange mus og tastatur som deler samme usb tilkoblingen.

 

denne overgangen vil også være tilleggsutstyr ( hvis man får tak i en slik lenger)

Poenget var at det skader ikke at den er der, ettersom det finnes tilfeller hvor det er kjekt å ha.

Selvfølgelig er førstevalget å ha mus og tastatur i USB-portene, men når man slipper opp for USB-porter er det praktisk å kunne putte tastatur og mus i PS2-porten. :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet betyr todelingen at man kan plugge i begge deler.

 

Uansett er det fint å ha muligheten. Det har hendt at jeg har sett behovet for å ta i bruk PS2-pluggen for å frigjøre USB-porter.

 

Du har da så mange å velge mellom.

Selv vil jeg heller bruke usb til mus og tastatur for å slippe overgangen.

Nå er det også mange mus og tastatur som deler samme usb tilkoblingen.

 

denne overgangen vil også være tilleggsutstyr ( hvis man får tak i en slik lenger)

Poenget var at det skader ikke at den er der, ettersom det finnes tilfeller hvor det er kjekt å ha.

Selvfølgelig er førstevalget å ha mus og tastatur i USB-portene, men når man slipper opp for USB-porter er det praktisk å kunne putte tastatur og mus i PS2-porten. :)

 

Hvis det er kjekt å ha hvor er da mange av de andre tilkoblingene tatt bort ?

Poenget mit er at det er alltid noen som får bruk for en gammel tilkobling men den er tatt bort fordi ingen ( i teorien ) bruker den.

For min del kunne de forsatt ha vært en analog joystick tilkobling på hovenkortet eller lydkortet .

 

Her ser jeg en slag forskjellsbehandling av de som har en gammel joystick lignende og de som har et gammelt tastatur ( eller absolutt vil bruke den tilkoblingen) .

markedet har bestemt at har du for få usb porter så skal du bruke usb hub

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser diskusjoner om dette kortet kommer det mange kommentarer på "det stygge dekselet", og synsing om hva funksjonen av det er. Det skinner dermed veldig gjennom at dere hverken leser selve testen, tidligere innlegg i denne tråden eller i det minste tar seg tiden til to minutter med googling. Bare sjekk første post i denne tråden. Gjør det nå. Til dere det måtte angå (dere vet hvem dere er); hvor er nysgjerrigheten? I stedet for å komme med egne gjettninger som "skjule detaljer for konkurrenter", "beskytte under montering" og "kun design", les artikkel'n. Det er ikke vanskeligere.

 

Men nok sutring ifra min side. Etter denne gode omtalen har jeg bare enda mer lyst til å ha dette kortet i min neste PC. Tenk så ryddig det blir, helt utmerket for folk med et over gjennomsnittlig høyt krav til ryddighet.

 

Edit: Kom på at jeg leste noe om PS2-porter her om dagen. De er der fordi at de fortsatt brukes, av old-school spillere om jeg ikke husker feil. Det er visst kjappere enn USB. De samme spiller'ne tviholder på CRT-skjermer også, som de mener fortsatt er kjappest.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Gjest medlem-115899

Lurer også på hvilket hovedkort som kommer best ut av Sabertooth og P8P67 Pro-utgaven. Må si jeg likte plastdekselet, og funksjonen av det iht. testene linket til lengre opp.

Lenke til kommentar

hva gjør den ene ps2 kontakten der ? Etter det jeg vet så er det ingen mus eller tastatur som må bruke PS2 kontakten lenger. Så hva er poenget med den ? Jeg ser også at den er 2 delt på fargen så er den beregnet til mus eller tastatur ?

 

 

Hallo mann, er de ute å kjører så sent på kvelden ute på vidda? De fleste gamere som ikke vil bli strippet for muligheter innen MMO etc. vil gjerne ha muligheten til 5 tastekombinasjoner samtidig etc. Jeg bruker et MS tastatur verdt 75 kroner akkurat nå, på PS2 selvfølgelig, er faktisk andre eksemplaret av tastaturet. Jeg har gamet i godt over 7 år og det er et av de beste tastaturene jeg har vært borti. Nuffsaid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...