Gå til innhold

Verdensrekord i dataoverføring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, 3,25 Tbyte/s er mer enn hva northbridge klarer (CPU/RAM)- og da er det langt igjen ned til disk kontroller thorughput...

 

Det sto litt i den ene artikkelen det ble linket til;

”Vi har udviklet en ny optisk processor, der modtager data og omdanner dem til lyssignaler,” fortæller fysikeren Jürg Leuthold.

 

Forskerne bruger det såkaldte Orthogonale Frequenz-Division Multiplexing (OFDM) til at reducere datamængden inden overførslen. Den samme teknologi bruges også til mobilkommunikation.

 

... men fortsatt lurer jeg på "modtager data", dvs hvordan de får matet saken fort nok.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dersom dette ikke er teoretisk, hvordan klarer de å mate laseren så fort ?

godt spørsmål, men dette er langdistanse telekomunikasjon på et nivå der 10GB/s er tregt men i motsetning til eternett så switches ikke disse signalene, for det første er signalet bygd opp av 300 farger som hver er uavhengige signaler på rundt 100GB/s regner med at hvær av disse mates fra en slags switcher fra andre telekomunikasjons linjer.

 

Det fine med 27TB/s linjet er at den kan streame en millioner HD video signaler. Om det ikke er nok er det flere fibere i kablen samt at de har testet 100TB/s.

For å si det slik, det er båndbredde nok.

Lenke til kommentar

Tja, det blir nok et par RAM-moduler eller lignende som overfører til hverandre for eksempel. Tviler på at disker ville vært litt VEL tregt/ekstremt mange. Spesilet hvis dette er et forsøk, så ville jeg ikke nødvendigvis satset på å bruke så mye på så trege enheter som SSD'er og Harddisker akkurat.

 

Trenger ca 116 GDDR5-minne chips koblet sammen for å nå den hastigheten. (skjermkort har som regel mellom 8-16 av disse)

 

Det betyr at du i teorien bare trenger 7-8 skjermkort for å kunne ha en lese/skriveytelse på denne skalaen. Ikke at det gjør denne prestasjonen noe mindre utrolig, for det er ganske godt gjort å kunne overføre så store mengder over så store avstander vi potensielt snakker om med optisk laser. (i motsetning til ynkelige centimeterene vi finner på PCB-kort)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Trenger ca 116 GDDR5-minne chips koblet sammen for å nå den hastigheten. (skjermkort har som regel mellom 8-16 av disse)

Uhmmm... eller for å ta et annet eksempel;

 

La oss si denne CPU'en dem klarer å fore laseren i den ene enden mens den i andre enden henter data fra RAM. De trenger da PC3-12800 RAM i ca 250 kanaler (!) for å hente data fort nok (på en vanlig PC er det 2 eller 3 kanaler). Jeg tror jeg skal la være å gjette antall pinner på den CPU'en...

 

Jeg mistenker at de bare har sendt en og samme sekvens (som ligger i cache på cpu'en) på noen få tegn mange ganger over linja. De får jo sånn sette testa linjekapasiteten uten at de (ennå) kan benytte dette til noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Joda såklart. Cache er jo en annen mulighet. DDR5 (som fåes i lavere kapasiteter) er nok dog å foretrekke, enn å bruke en slik sinke som PC3-12800 RAM. :)

 

Med med stykket ditt så antar du vel kanskje at alt er på et system, men i et slikt tilfelle så er det vel kanskje sannsynelig at det står flere prosessorer bak ja. :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...