Gå til innhold

Zuckerberg vil slippe inn barn under 13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går bare bra vis det gjøre en slags extra facebook for barna, hvor de ikke kan tappe seg så lett ut som på facebooken i dag. Og mulighet for foreldre kontroll. Ellers blir det vel totalt kaos, vil ikke tenke på konsekvenser det kan får vis det ikke blir tilpasset og mer sikker facebook for barn. Det er allerede godt nok å se på de som er under 13 og/eller under 13 i haue på facebook.

Lenke til kommentar

Si meg! Hva er det et barn under 13 kan finne på på Facebook som er så veldig mye farligere enn Nettby eller de andre plassene de henger.

Hadde jeg hatt barn, så ville jeg mye heller latt de være på Facebook enn noen andre plasser med åpne profiler, der de pedofile faktisk holder til.

Lenke til kommentar
En av motivene for å tillate barn adgang til Facebook er å fremme undervisning og læring på nett, ifølge Zuckerberg.

Bullshit. Når man gir Facebook til unger under 13 så skjer en ting; mobbing. Dette er et økende problem allerede fra 5-klasse og oppover. I mine øyne er det ingen god grunn til at unger på den alderen trenger å sitte på Facebook.

 

At Facebook tar over for It's Learning, Fronter osv. håper jeg aldri skjer. Det ville ha vært et mareritt, og det ville ha bare vært latterlig om staten ville i det hele tatt vurdert dette.

Lenke til kommentar

Nettmobbing skjer uansett. På Facebook har man muligheten til å blokkere mobbere. Alt i alt er Facebook et bedre alternativ for yngre barn, for barn kommer alltid til å delta på internett og i nettsamfunn.

 

Tar man sider som Biffit, Nettby og Fettnerd, så vil man finne barn på 12-14 år med seg selv halvnakne på profilbildet, og med venner på alt fra 20-30 år.

Lenke til kommentar

Hverken X eller Y er bra for barna, men Facebook er mye bedre enn alle de andre, derfor er det å foretrekke.

 

Jeg har selv vert ung på et nettsamfunn, og jeg vet godt hva som foregår på uadministrerte nettsamfunn. Facebook er å foretrekke fremfor alt annet, og om barna ikke får Facebook så er det mulig at de heller velger noe av andre.

 

Et annet scenario er jo at de velger begge deler, men om de får gyldig være på Facebook, så vil muligens det hjelpe på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fjesbok konto som en del av dåpsritualet... eller vent, kanskje heller istedenfor: "Vi døper deg herved til xx" ** Klikk på "Create account" **

Lenke til kommentar

Ganske uproblematisk å gi unger under 13 år tilgang, såfremt det er under oppsyn. Det er et problem i dag at foreldre overreagerer og holder ungene unna sosiale nettsteder, slik at de fort havner i en digital kløft og virkelig gjør skade når de 15-16 år kommer på nett.

 

Nøkkelen på Facebook er at barna er venner med familie. Det er logisk kortslutning å tro barn gjør overtramp når de i praksis er under oppsyn, slikt sparer de til når foreldre og familie ikke ser dem. Mobbing over eksempelvis mobiltelefon (sms) blir også oftere oppdaget. ;)

 

Det er ellers greit å forholde seg litt til den forskning og erfaring som eksisterer på området. Det er en kjensgjerning for alle som jobber med medievitenskap: Dommedagssynsingen slår som regel ikke til. Det er himla enkelt å si "voksenfilm skader unger", "Facebook vil medføre mer mobbing" osv. I tillegg er tabloidene (og journalister som vet lite om årsak-virkning forholdet) "flinke" til sensasjonspreget. I dag ser vi tilbake på tiden når tegneserieblader ble sensurert som ganske absurd, etter at det ble påstått at Spider-Man og co. var skyld i ungdomskriminalitet. Det var uten hold i virkeligheten.

 

Her er et eksempel, hvor journalisten ukritisk videreformidler en påstand om at det var Facebook-mobbing som medførte tap av liv: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=589933

 

Det er ganske enkelt å rive en slik konklusjon fra hverandre. Som å skrive "gutt tok livet av seg etter mobbing på lekeplassen". Hvor mange vil forby barn på lekeplasser?

 

Mobbing på nett forekommer og den er ille, som mobbing alltid er. Men en 12-åring vil ikke mobbe når tanten, treneren og moren ser hva vedkommende gjør. Foregår mobbing, blir den fort oppdaget.

 

Problemet er de foreldrene som er i den digitale kløften og har barna sine på sosiale nettsteder, uten å følge opp. Facebook bør eksempelvis se på muligheter for at de yngste må godkjennes av en voksen og verifisert profil.

 

Men! Dette vil ikke forhindre mobbing. Den vil finne sted, der hvor den alltid finner sted: Utenfor foreldre og voksnes syn. Mobbing bekjempes ikke med nekt på sosiale medier, det er som å forby en lekeplass eller skoleplass. Problemet må løses ved dets kjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skremmende på Facebook er ikke barn under 13 - det er "barn" under 20. Det er alltid mange som blir redd for pedofiler som er på jakt etter bilder eller kontakt med småbarn. Men i realitet er det svært få slike mennesker - det er mange mer som er interessert i private bilde fra eldre tenåringer, rus, etc. Og det er langt flere i den aldre som legger ut bilde fra fest, ferier, osv., både av seg selv og andre, i den naivt troen at det fins noe som heter "privat" på Facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skremmende på Facebook er ikke barn under 13 - det er "barn" under 20. Det er alltid mange som blir redd for pedofiler som er på jakt etter bilder eller kontakt med småbarn. Men i realitet er det svært få slike mennesker - det er mange mer som er interessert i private bilde fra eldre tenåringer, rus, etc. Og det er langt flere i den aldre som legger ut bilde fra fest, ferier, osv., både av seg selv og andre, i den naivt troen at det fins noe som heter "privat" på Facebook.

 

I denne punkten er jeg helt enig, men de hadde vel gjort slikt også uten FB. seinest når en er 15 synes jeg burde en har såpass evne til å være kritisk med publisering av feste bilder etc. om de ikke er det, er det demmes problem, facebook er jo ikke Supernanny heller. Jeg synes faktisk et skole fag som generellt tar opp sosial media hadde vært på tide å for på plass slik at ikke flere uheldige situasjoner oppstår på denne måten også i samme sleng forminnske andelen av RLE timene thumbup.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...