Gå til innhold

B&O satser på iPhone-tilbehør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moskus: Antar at det ikke står en "i" først i navnet på din telefon? ;)

 

Spøk til side... Det er en logisk årsak til at det finnes så mange produsenter av tilleggsutstyr til iPod/iPhone. Lager du f.eks. en høyttaler med docking-mulighet, vil denne passe til bortimot alle bærbare modeller fra Apple, både i dag og i overskuelig fremtid.

 

Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot HTC, Samsung, Nokia, Sony Ericsson og de andre mobilprodusentene, men det er dessverre særs vanskelig å lage en dockingstasjon som fungerer på tvers av modeller fra disse, selv ikke for modeller fra samme produsent og innenfor samme serie.

Endret av wobble
Lenke til kommentar

"All den tid ingen annen telefon (som jeg vet om) tilbyr tilsvarende funksjonalitet gjennom sin tilkobling som det Apples dock connector gjør, er det ikke rart at det er her tilbehørsmarkedet ligger."

 

Hva er det "apples dock connector" gjør som ikke micro-usb gjør?

Lenke til kommentar

Tri66er: Den er plassert på samme sted på alle (Apple-)produkter, og man kjører samme programvare for å styre alle produkter. Det kan ikke sies om portene på andre telefoner, som alt for ofte er plassert på horrible plasser - noe som er alle andre steder en sentrert i bunnen av enheten.

Lenke til kommentar

"All den tid ingen annen telefon (som jeg vet om) tilbyr tilsvarende funksjonalitet gjennom sin tilkobling som det Apples dock connector gjør, er det ikke rart at det er her tilbehørsmarkedet ligger."

 

Hva er det "apples dock connector" gjør som ikke micro-usb gjør?

 

Den tillater diverse fjernstyring og diverse kontrollsignaler, samt direkte lyd- og videoverføring, bl.a. USB er i stor grad bare en bitpipe, i det mesteparten av funksjonalitet du skal implementere over USB må ligge i programvare på begge sider av linken. For en tilbehørsprodusent som skal jobbe mot dock connectoren så er det såre enkelt å lage sitt produkt med støtte for f.eks. visning av iPod spillelister, skjermspeiling, etc...

 

Det sier seg egentlig litt selv. USB har 4 pinner, to til power og to til data. Apples dock connector har 30. Litt mer å spille på, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Aha, ser den. Takk for informasjonen.

Vil det si at det ikke er mulig å få til visning av spillelister, skjermspeiling osv gjennom micro-usb? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har funnet noe tilsvarende "dock" til min HTC Desire HD som gjør disse tingene.

 

Selv har jeg Ipod Touch 3 generasjon, og er svært fornøyd med den.

Men synest det er tungvindt å ta med begge to alle plasser.

Lenke til kommentar

Det finnes ingenting teknisk i veien for at noe lignende ville vært mulig også over microUSB, men det ville forutsatt:

 

1. At telefonprodusenten hadde laget den nødvendige softwaren på telefonen

2. At denne softwaren ble eksponert i et interface som var standard over en rekke forskjellige telefonmodeller (og, med litt flaks, telefonprodusenter)

3. At utviklere av programvare for telefonen nyttegjorde seg av denne funksjonaliteten

 

Case in point: Android. Med så mange forskjellige telefonprodusenter, og med så liten styring og kontroll, er det lite trolig at noe slikt ville blitt godt nok utbredt på mange nok modeller til at utstyrsleverandører fant det lønnsomt å produsere utstyr som interfacet med det. Legg også til ytterligere komplikasjon med at det ikke finnes noen standard for hvor denne microUSB kontakten sitter plassert, og det faktum at selve telefonene i seg selv er veldig varierende i form og fasong, så ville en eventuell dockingstasjon blitt seende mindre pen ut for å kunne ta høyde for alt dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...