Gå til innhold

Corsair byr på kjappere SSD-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, får se hvordan disse er mot v3 :D

 

Edit:

 

Komplett lister de til:

120GB 1795,-

240GB 3999,-

 

Netshop lister også.

 

Altså det samme som vanilla v3 :)

 

Edit 2:

Etter nærmere ettertanke har disse høyere IOPS enn v3 MAX så de er da billigere og raskere*

 

* tester vil vise ;)

 

120GB

v3..........60k IOPS

v3 MAX..75k IOPS

F3..........85k IOPS

 

240GB

v3..........60k IOPS

v3 MAX..65k IOPS

F3..........85k IOPS

 

(Alle tall oppført av produsenter og skrive IOPS)

 

Håkki

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Spennende, får se hvordan disse er mot v3 :D

 

Edit:

 

Komplett lister de til:

120GB 1795,-

240GB 3999,-

 

Netshop lister også.

 

Altså det samme som vanilla v3 :)

 

Edit 2:

Etter nærmere ettertanke har disse høyere IOPS enn v3 MAX så de er da billigere og raskere*

 

* tester vil vise ;)

 

120GB

v3..........60k IOPS

v3 MAX..75k IOPS

F3..........85k IOPS

 

240GB

v3..........60k IOPS

v3 MAX..65k IOPS

F3..........85k IOPS

 

(Alle tall oppført av produsenter og skrive IOPS)

 

Håkki

 

Takk for link. Bestilt :D

Lenke til kommentar

du bruker mest tid på å laste ned programmer du altså cmyrland og så bare lar du dem ligge?

 

det er lese IOPSen som er viktigst fordi du "skriver" ting som regel bare en gang....

 

selv med god skrivehastighet vil andre faktorer også påvirke denne så du har i noen tilfeller heller ikke noe å tjene!

 

EKS:

hvor lang tid jeg vil bruke på å laste ned windows er uinteressant (så lenge det ikke er tregere en en hdd) så lenge det starter på kort tid som mulig...

Lenke til kommentar

du bruker mest tid på å laste ned programmer du altså cmyrland og så bare lar du dem ligge?

 

det er lese IOPSen som er viktigst fordi du "skriver" ting som regel bare en gang....

 

selv med god skrivehastighet vil andre faktorer også påvirke denne så du har i noen tilfeller heller ikke noe å tjene!

 

EKS:

hvor lang tid jeg vil bruke på å laste ned windows er uinteressant (så lenge det ikke er tregere en en hdd) så lenge det starter på kort tid som mulig...

 

Du misforstår hva jeg prøver å si. Lesehastighetene på SSD er i dag så å si jevngode pr. prisklasse, og langt, langt bedre enn hos hdd. så uansett vil lastetider være betydelig forbedret. Skrivehastighet er det området det er mest konkurranse på i dag og derfor er det det tallet som produsentene markedsfører. Som sagt vil lesehastighet alltid være raskere enn skrivehastighet, derfor kan du ta utgangspunkt i at om skrivehastigheten er 520 MB/s, som her, så er lesehastigheten enda bedre. Ved slike hastigheter er det stort sett irrelevant om disken leser så eller så fort, da det kun er snakk om millisekunders forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

cmyrland


La oss først legge til sides at "uansett vil lastetider være betydelig forbedret"... vi vil ha bedre, og heldigvis er det den veien utviklingen går.

At lesehastigheten alltid er raskere enn skrivehastigheten stemmer vel ikke? Kjør en 4k random test på lese og skriv så vil du se.

For Ola Nordmann har ikke maks sekvensiell lese og skrivehastigheter mye å si idag pga. dagens (og morgendagens?) operativsystemer og programmer/spill benytter seg av småfiler. Men det forutsetter at Ola Nordmann ikke kjøper 2 stk SSD disker for å overføre slike sekvensielle filer(?) mellom dem.

Sekvensiell lese/skrive hastighet er ikke ett bra mål for hvordan en disk vil yte mot en annen ved "typisk last". Det som er veldig interessant og som det burde være mer fokus på er "hva er typisk last"?

Dette har anandtech visstnok gjort noen beregninger på, men nå finner jeg selvsagt ikke dem...


Derfor skal man være obs på å ikke se seg blind på helhetlige tester og tall. Se her f.eks.
http://www.xtremesys...ad.php?t=269791

Dersom jeg finner anandtech linken skulle jeg gjerne ha testet hvilken QD, blokkstørrelse osv. akkurat min bruk krever av disken.


Enn så lenge:
Lese > Skrive

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen fra Vertex 3 er vel at Vertex 3 bare kommer i 120 og 240 GB utgaver, mens denne kommer med 60 GB i tillegg. Hvis den minste modellen yter i nærheten av sine storebrødre kan den knuse Crucial C300 64 GB.

 

Ja, dette tenkte jeg også. Jeg har egentig lite behov for 120GB (det hadde vært fint - men det er en luksus jeg veldig fint kan klare meg uten mot at jeg nesten halverer prisen).

 

Jeg skal definitivt lese på litt reviews av 60GB versjonen når dette er blitt reviewet av en reputabel side.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

lurer på hvordan disse er mot den første F serien jeg. Og en annen ting, hva er forskjellen på f.eks en F60 og F60A?

F60 er 34 nm, mens F60A er 25 nm. 34 nm er litt raskere, men 25 nm er billigere og mer effektgjerrig.

Ahh, i see. Har F40, men så at det stod at det har kommet en A verson, så bare lurte på om den var bedre eller ikke.. :p Men blir kankje en slik av den nye typen på meg da, når jeg får råd ^^

Lenke til kommentar

Uhh irriterer meg at produsentene nesten bare fokuserer på skrive IOPS. Er da lese IOPS som er viktigst!

 

Enig, Betroz, det er typisk at de oppgir de mest flatterende tallene....

 

Betroz, lese-IOPS er vel uansett raskere enn skrive, så da er det viktigst å fokusere på skrive.

 

Dette er ikke tilfelle på mange av dagens SSD'er på QD#2-6 (som er de mest relevante for desktop), på lave QD kan det være mange ganger høyere IOPS på skriv vs. les på random småfiler, og på dagens SSD'er er det mer en regel og motsatt er unntaket... Overgangen til 25nm har forsterket dette ytterligere..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...