Gå til innhold

Foto

Engelsk eksamen 2011 - VG1


187 svar i denne tråden

#1 mikki1010

mikki1010

    Bruker

  • Medlemmer
  • 81 innlegg
  •   18. mai 2010

Skrevet 13. mai 2011 - 16:14

Da har jeg åpnet denne tråden for at vi som var så "heldige" og kom opp i engelsk, kan dele informasjon, dele tips, eller bare spørre om noe man lurer på.

Legger til forbredelsesheftet her:

http://www.udir.no/u...esfag_F_V11.pdf

Tips til filmer og litteratur:

Texts
- Alt fra forberedelsesheftet
- Who’s Who (diktet på forberedelsesarket)
Auden, W.H ”Who’s who,” in Preparation Sheet, Utdanningsdirektoratet 2011
- Brick Lane (absence of career planning)
- Working 9 to 5, Dolly Parton
- The Road not Taken
Frost, Robert “The Road not taken”
Stunt, Samlaget 20...
- To the virgins To make much of time
- Peder Victorious, stunt
- Smuggled to the USA, Stunt
- Homework, Peter Cameron
- My First Day at School
- Text/Film: Into the Wild, det å finne seg selv og muligheter)
Krakauer, John (article)
Films
- Forrest Gump
- Crash
- The Pursuit of Happiness
- Click
- Into the Wild

Dette innlegget har blitt redigert av mikki1010: 20. mai 2011 - 15:43

  • 3

#2 mayolin

mayolin

    Bruker

  • Medlemmer
  • 54 innlegg
  •   7. mai 2009

Skrevet 18. mai 2011 - 11:48

Jeg kom også opp i engelsk, men går VG2 da, vet ikke om det går på det samme eller ikke?
  • 0

#3 qeack

qeack

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   10. juni 2009

Skrevet 18. mai 2011 - 12:30

Hei! Kom opp i engelsk skriftlig, men det er for øyeblikket ikke så mye å gjøre, da vi ikke får vite hva temaet blir før fredag. Eneste jeg har gjort til nå er å se over grammatikken, finne noen engelske ordtak for å få språket til å virke mer "naturlig", samt å se noen filmer på engelsk. Regner med at diskusjonen tar seg opp til helgen.

@mayolin
Tipper at du har internasjonal engelsk. I så fall er det ikke samme eksamen.
  • 0

#4 Derimot

Derimot

    Bruker

  • Medlemmer
  • 132 innlegg
  •   12. november 2009

Skrevet 18. mai 2011 - 18:03

Kom opp i engelsk jeg òg. Tips om engelskeksamen mottas med takk.
*Mine Innlegg* :whistle:

Edit: Leif var her

Dette innlegget har blitt redigert av Derimot: 18. mai 2011 - 18:08

  • 0

#5 halaa

halaa

    Bruker

  • Medlemmer
  • 256 innlegg
  •   12. november 2009

Skrevet 18. mai 2011 - 21:47

har kommet opp i engelsk jeg og, og veldig spend om hva temaet blir. forbredelsesdelen skal legges ut på udir.no fredag har vi fått beskjed.

om det blir VG1 eller VG2 er jeg litt usikker, går på opus jeg.

Dette innlegget har blitt redigert av halaa: 18. mai 2011 - 21:50

  • 0

#6 jarah

jarah

    Bruker

  • Medlemmer
  • 262 innlegg
  •   25. desember 2008

Skrevet 19. mai 2011 - 22:37

Heisann!

Stor liste med gramatikk og ord - hvordan skrive en bra artikkel

Engelsk eksamen VG1-STUSP

LINKING WORDS (http://www.english-a.../linking-words/ - 19:10 25. mai)
However - Likevel, på tross av
Nevertheless - Likevel
Furthermore - Dessuten, i tillegg
In addition - I tillegg
More over - Dessuten
Nonetheless - Ikke desto mindre
With that said - med det sagt
In spite of - på tross av
Even so - likevel
Whenever - Når som helst
Wherever - Hvor som helst

SUMMARISING
In short
In brief
In summary
To summarise
In a nutshell
To conclude
In conclusion

GIVING A RESULT

Therefore
So
Consequently
This means that
As a result
Taking into account


IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)
1. Although
2. At first
3. Despite
4. Even If
5. In case
7. Still
8. Then
9. Whenever
10. Wherever
11. Wheter
12. While
13. Usually

Hvordan skrive en god artikkel

1. Create an outline for your article

Your article should include a headline, introduction, body,
conclusion and resource box.

Headline - make this as catchy as possible because your
reader will read this first then decide if he or she will
continue reading the rest of the article. i.e.

Introduction - introduce the problem you will be discussing
in your article or write a short story of your experience
with the problem.

Body - discuss all the solutions to the problem you
outlined in the introduction. Break up each point into
separate paragraphs and keep them to about 5 lines. You may
want to create a sub-heading for each point. This makes it
easier to read as most people will scan your article when
reading it online.

Conclusion - this should include a brief summary of your
article and a call for the reader to take action. i.e. "Be
sure to include article marketing as one of the top
strategies for promoting your web site. It's a self
generating marketing machine that produces a constant flow
of visitors".

Resources - I sometimes include this section if I haven't
included it already within the body of the article. I want
the reader to quickly access the resources without having
to re-read the article.

Resource box - this is the place you can safely include a
little about yourself and your business plus provide a link
to your web site or newsletter (see my resource box below).
This provides an opportunity for readers to visit your web
site, learn more about your product or services and/or
subscribe to your newsletter. The box should be a maximum
of 6 lines.

Write with style - write in an informal style, like you
would explain your topic to a friend. Don't worry too much
about correcting mistakes or how it sounds. This may
interrupt the flow of thoughts you want to write about. You
can always correct them later.

3. Take a break

After you have written the article, come back to it after
several hours, a day or several days. This will enable you
to take a fresh look at it, find new mistakes or even want
to rewrite a paragraph or two to make it flow better.

4. Check your article

After writing your article, run it through a spell checker
first, then read it through a few times to check for
spelling mistakes the spell checker may have missed and to
correct the grammar and punctuation. Make sure it flows
well by clearly identifying the problem, providing a
solution and concluding with an action step or steps. Get
someone else to read it over. Often they will find the
mistakes that you missed.

5. Format your article

You will need to format your sentence length at 60-65 words
per line before submitting it for publication. This will
enable people to read it in their email software. If the
sentence length is longer than this the article may break
up making it impossible to read.

Conclusion

If you consistently write an article every week or 2 weeks
and submit it for publication you will soon generate a
steady stream of traffic to your web site for years to
come.

Viktig å kunne[/b
You're = You are = Du er
Your = Din/deres

It's = It is = Den/det er
Its = Dens/Dets

Were = Var
We're = We are = Vi er
Where = Hvor

I was
He, she it was
They were
You were
We were

I was
You were
He/she/it was
They/you/we were

Verbet to be (å være) bøyes silk:
Entall:
I am
You are
He/She/It is

Flertall:
We are
You are
They are

To indicate sequence or to order information:

followed by
at this point
next, last, finally
previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden)
after that
initially( til og begynne med)
and then
next, before, after
concurrently
simultaneously(samtidig)
meanwhile(I mens)

To introduce an example:

in this case
for example
for instance
on this occasion
to illustrate
to demonstrate
this can be seen
when/where . . .
take the case of


To indicate time:
immediately
thereafter
formerly
finally
prior to
previously
then
soon
during
at that time
before, after
at this point


To logically divide an idea:
first, next, finally
firstly, secondly, thirdly
initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt)


To compare:
Similarly(lignende)
by comparison
similar to
like, just like
whereas(mens derimot)
balanced against


To contrast:

in contrast
on the other hand
balanced against
however(imidlertidig)
on the contrary( på motsatt side)
unlike
differing from
a different view is
despite


To introduce additional ideas/ information:

in addition
also
finally
moreover(dessuten)
furthermore( itilllegg)
one can also say
and then
further
another


To introduce an opposite idea or show exception:

however
on the other hand
whereas
instead
while
yet
but
despite
in spite of
nevertheless(allikevell, ikke desto mindre)
even though
in contrast
it could also be said that


To give an example:
for example
to illustrate
for instance
in this case
to demonstrate
take the case of


To indicate a result/ cause of something:
therefore
thus
consequently(følgely)
as a consequence
as a result
hence(derfor)


To summarise or conclude:
in summary
in conclusion
in brief
as a result
on the whole
summing up
as shown
ultimately
therefore
consequently
thus
in other words
to conclude
to summarise
finally

GRAMMAR

IDIOMS
Adding information
And
In addition
As well as
Also
Too
Furthermore
Moreover
Apart from
In addition to
Besides

To summarise or conclude:
in summary
in conclusion
in brief
as a result
on the whole
summing up
as shown
ultimately
therefore
consequently
thus
in other words
to conclude
to summarise
finally
in short
in a nutshell

Sequencing ideas
The former, … the latter
Firstly, secondly, finally
The first point is
Lastly
The following

Giving a reason
Due to / due to the fact that
Owing to / owing to the fact that
Because
Because of
Since
As

Giving a result
Therefore
So
Consequently
This means that
As a result

Contrasting ideas
But
However
Although / even though
Despite / despite the fact that
In spite of / in spite of the fact that
Nevertheless
Nonetheless
While
Whereas
Unlike
In theory… in practice…

To indicate sequence or to order information:
followed by
at this point
next, last, finally
previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden)
after that
initially( til og begynne med)
and then
next, before, after
concurrently
simultaneously(samtidig)
meanwhile(I mens)

To introduce an example:
in this case
for example
for instance
on this occasion
to illustrate
to demonstrate
this can be seen
when/where . . .
take the case of


To indicate time:
immediately
thereafter
formerly
finally
prior to
previously
then
soon
during
at that time
before, after
at this point

To logically divide an idea:
first, next, finally
firstly, secondly, thirdly
initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt)


To compare:
Similarly(lignende)
by comparison
similar to
like, just like
whereas(mens derimot)
balanced against


To contrast:
in contrast
on the other hand
balanced against
however(imidlertidig)
on the contrary( på motsatt side)
unlike
differing from
a different view is
despite

To introduce additional ideas/ information:
in addition
also
finally
moreover(dessuten)
furthermore( itilllegg)
one can also say
and then
further
another

To introduce an opposite idea or show exception:
however
on the other hand
whereas
instead
while
yet
but
despite
in spite of
nevertheless(allikevell, ikke desto mindre)
even though
in contrast
it could also be said that


To give an example:
for example
to illustrate
for instance
in this case
to demonstrate
take the case of


To indicate a result/ cause of something:
therefore
thus
consequently(følgely)
as a consequence
as a result
hence(derfor)

ADJECTIVES
Taste/Touch
bitter
delicious
fresh
juicy
ripe
rotten
salty
sour
spicy
stale
sticky
strong
sweet
tasteless
tasty
thirsty
fluttering
fuzzy
greasy
grubby
hard
hot
icy
loose

Taste/Touch
melted
plastic
prickly
rainy
rough
scattered
shaggy
shaky
sharp
shivering
silky
slimy
slippery
smooth
soft
solid
steady
sticky
tender
tight
uneven
weak
wet
wooden

Feelings (bad)

afraid
angry
annoyed
anxious
arrogant
ashamed
awful
bad
bewildered
bored
combative
condemned
confused
creepy
cruel
dangerous
defeated
defiant
depressed
disgusted
disturbed
embarrassed
envious
evil
fierce
foolish
frantic
frightened

Feelings (bad)
grieving
helpless
homeless
hungry
hurt
ill
jealous
lonely
mysterious
naughty
nervous
obnoxious
outrageous
panicky
repulsive
scary
selfish
sore
tense
terrible
thoughtless
tired
troubled
upset
uptight
weary
wicked
worried

Feelings (good)

agreeable
amused
brave
calm
charming
cheerful
comfortable
cooperative
courageous
delightful
determined
eager
elated
enchanting
encouraging
energetic
enthusiastic
excited
exuberant
fair
faithful
fantastic
fine
friendly
funny
gentle
glorious

Feelings (good)
good
happy
healthy
helpful
hilarious
jolly
joyous
kind
lively
lovely
lucky
obedient
perfect
pleasant
proud
relieved
silly
smiling
splendid
successful
thoughtful
victorious
vivacious
witty
wonderful
zealous
zany

Shape
broad
chubby
crooked
curved
deep
flat
high
hollow
low
narrow
round
shallow
skinny
square
steep
straight
wide

Quantity
abundant
empty
few
heavy
light
many
numerous

Time
ancient
brief
early
fast
late
long
modern
old
old-fashioned
quick
rapid
short
slow
swift
young

Size

average
big
colossal
fat
giant
gigantic
great
huge
immense
large
little
long
mammoth
massive
miniature
petite
puny
short
small
tall
tiny

Touch
boiling
breezy
broken
bumpy
chilly
cold
cool
creepy
crooked
cuddly
curly
damaged
damp
dirty
dry
dusty
filthy
flaky
fluffy
wet


Sound
cooing
deafening
faint
harsh
high-pitched
hissing
hushed
husky
loud
melodic
moaning
mute
noisy
purring
quiet
raspy
resonant
screeching
shrill
silent
soft
squealing
thundering
voiceless
whispering


I morgen får vi forberedelsesdelen, forhåpentligvis blir det lett å finne ut hva temaet rundt eksamen er. Anbefaler også å sjekke tidligere eksamener tilknyttet Engelsk Vg1!!!

Tips til skriftlig eksamen i engelsk

TIPS TIL SKRIFTLIG EKSAMEN I ENGELSK!

  • Sørg for å lese oppgavetekstene flere ganger, slik at du er sikker på at du har forstått hva det spørres etter.
  • Velg den oppgaven som engasjerer deg mest. Engasjerte skrivere skriver som regel best!
  • Lag tankekart, stikkord eller disposisjon til oppgaven du velger. Bruk tid på denne delen av prosessen.
  • Sjekk teksten din underveis mot kriteriene for eksamen.
  • Sørg for å jobbe godt med oppbygningen av teksten (innledning, hoveddel og avslutning) og bruk varierte setningsstartere/bindere.
  • Sørg for å ha en ryddig struktur dvs. en gjennomført og logisk avsnittsinndeling, tydelig markering med ny linje for hver direkte tale, alle sitater er skrevet i kursiv, og du har med TITTEL og oppgavenummer.
  • Husk å føre opp kilder på riktig måte. Alle kilder som blir brukt til eksamen, direkte eller indirekte, skal oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Dersom du har med deg utskrifter og sitater fra nettsider, skal adresse og nedlastingsdato oppgis. Skriv ”from the preparation-site” hvis du bare har brukt den.
  • Til slutt: les over minst to ganger (for å luke ut ev. skrivefeil) og sjekk opp mot vurderingskriteriene og din egen liste over problemer du strever med. IKKE stol blindt på retteprogram. Vær sikker på at alle ordene du har skrevet er de ordene du vil skal stå der. Sjekk samsvar og bøying av verb.
  • Hvis du får ”skrivesperre” bør du ta en pause, spise litt, tenke på noe fint eller ta en luftepause.


Dette innlegget har blitt redigert av Lunta: 19. mai 2011 - 22:38

  • 4
TYSON SPEAK
GOD LISTEN

#7 Derimot

Derimot

    Bruker

  • Medlemmer
  • 132 innlegg
  •   12. november 2009

Skrevet 20. mai 2011 - 08:03

Temaet er "Careers and Career Planning"
Her er forbredelsesdelen
  • 0

#8 qeack

qeack

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   10. juni 2009

Skrevet 20. mai 2011 - 08:35

noen som har en link til vurderingsveiledning? hvis den er tilgjengelig for elever da...
  • 0

#9 Meh.

Meh.

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 918 innlegg
  •   22. august 2008

Skrevet 20. mai 2011 - 08:49

Er det noe slikt du tenkte på?

http://utdanningsdir..._Engelsk_BM.pdf

http://utdanningsdir...ringsskjema.pdf

Dette innlegget har blitt redigert av Meh.: 20. mai 2011 - 08:49

  • 0

#10 halaa

halaa

    Bruker

  • Medlemmer
  • 256 innlegg
  •   12. november 2009

Skrevet 20. mai 2011 - 09:13

hei

"careers and career planing"

finne en del yrker vi er intressert i
hva disse yrkene krever? utdannelse,spesielle erfaring og ferdigheter.
finne våre egne svake og sterke sider.
muligheter for videreutvikling i disse yrkene
lønn

HAR JEG FORSTÅTT RIKTIG?

eller kan noen komme med forslager om hvordan vi skal forbrede oss til mandag.
  • 0

#11 Meh.

Meh.

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 918 innlegg
  •   22. august 2008

Skrevet 20. mai 2011 - 09:22

Det du nevner der er vel hovedsaklig det som kommer fram fra vedlegg 1. Det er vel også kjekt å finne ut hva det er man selv ønsker og verdsetter mest ved en jobb.

Punktene som står på siden om "Preparation" kunne kanskje vært mulige oppgaver, eller i hvert fall eksempler på oppgaver vi kan få?

  • Careers and career planning - identifying your own strengths and weaknesses
  • What types of jobs you are suited for – with your personal qualities, skills,
interests and qualifications
  • The do's and don'ts of job interviews
  • "Working to live or living to work?
Det kan sikkert være lurt å se på tidligere tilbakemeldinger fra læreren, slik at man enklere finner ut hva man har mest nytte av å øve på.

Her er noen uttrykksmåter som kanskje kan være til hjelp om man skal beskrive situasjoner e.l. Det er kanskje ikke så veldig relevant til temaet, men kan sikkert være kjekt å ha.
http://www.goenglish.com/idioms.asp

Utdanningsdirektoratet: Vurderings- og sensorveiledning:
http://utdanningsdir...iledninger-VGO/

Dette innlegget har blitt redigert av Meh.: 20. mai 2011 - 12:19

  • 0

#12 jarah

jarah

    Bruker

  • Medlemmer
  • 262 innlegg
  •   25. desember 2008

Skrevet 20. mai 2011 - 09:27

Satser på å lage meg et skikkelig hefte med gramatikkregler, sjangerkjennetegn o.l til eksamen. I tillegg til f.eks kjente personer som har med dette å gjøre, filmer...

Tror det kan være lurt å finne god informasjon om 4-5 yrker. F.eks alt som kreves fra dag 1 for å bli advokat.
  • 0
TYSON SPEAK
GOD LISTEN

#13 qeack

qeack

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   10. juni 2009

Skrevet 20. mai 2011 - 09:28

@meh
Nja, tenkte sånn spesifikt til denne eksamen, med hva som kreves å ha med i de forskjellige besvarelsene, men jeg tviler sterkt på at det blir gjort tilgjengelig for oss elever før eksamen
  • 0

#14 Meh.

Meh.

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 918 innlegg
  •   22. august 2008

Skrevet 20. mai 2011 - 09:35

Hva tenker dere om vedlegg 4, "Who's Who" av W.H. Auden?

Dette innlegget har blitt redigert av Meh.: 20. mai 2011 - 09:36

  • 0

#15 SvulmendeNavle

SvulmendeNavle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 innlegg
  •   20. mai 2011

Skrevet 20. mai 2011 - 11:12

Artikkel er jo en slager, kommer kansje noe om å sammenligne to eller flere yrker.
Søknad er også noe som kan komme...



- litt om jobbintervjuer, kan komme noe om slikt.
  • 1

#16 halaa

halaa

    Bruker

  • Medlemmer
  • 256 innlegg
  •   12. november 2009

Skrevet 20. mai 2011 - 12:18

ja

har noen funna ut av vedlegg 4 "who's who"
hva det dreier seg om?

Dette innlegget har blitt redigert av halaa: 20. mai 2011 - 12:20

  • 0

#17 Meh.

Meh.

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 918 innlegg
  •   22. august 2008

Skrevet 20. mai 2011 - 13:08

Kanskje dette kan hjelpe?

Who\'s who
Amazing poem! There are two people being described in the poem. One, a man based on the fourth stanza who was \"the greatest figure of his day\". This last, had even the honor of naming a sea! What a successful man he was! But oh, \"With all his honors on, he sighed for on\", and this other one lived a much more quieter and less adventurous life: \"lived at home\", \"did little jobs about the house\"and most ironically: \"answered some / of his long marvelous letters but kept none\". The simplest person can make the most important person sigh, and not all the success in the world can buy love! Love is built and one has to resign to personal achievements to go after that the most truthful adventure of all, love!!!


Kilde: http://www.eliteskills.com/c/13873

Det er mulig denne også hjelper litt: http://uk.answers.ya...09073317AAlHZHD

Dette innlegget har blitt redigert av Meh.: 20. mai 2011 - 13:08

  • 0

#18 mayolin

mayolin

    Bruker

  • Medlemmer
  • 54 innlegg
  •   7. mai 2009

Skrevet 20. mai 2011 - 15:00

Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også!

Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger!

Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet :) Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom?

Selv har jeg til nå fokusert på dette:
- Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker
- Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!)
- Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts"
- Notert ned en del grammatikk!

Videre tenker jeg å ta for meg dette:
- Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker.
- Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke.

Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på :)

Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?"
  • 1

#19 SRI009

SRI009

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 innlegg
  •   20. mai 2010

Skrevet 20. mai 2011 - 15:32

Kanskje noen disse kan være til hjelp:
http://ezinearticles...Work?&id=265783
http://www.choixdeca...esGuest2004.pdf
http://en.wikipedia....rk–life_balance

Tenker vi kanskje skal inkludere sitatet ''working to live or living to work'' i en av oppgavene eller vi skal forklare hva som menes med dette.

Noen som har noen idé om hva oppgavene kan bli ?


Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også!

Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger!

Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet :) Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom?

Selv har jeg til nå fokusert på dette:
- Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker
- Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!)
- Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts"
- Notert ned en del grammatikk!

Videre tenker jeg å ta for meg dette:
- Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker.
- Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke.

Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på :)

Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?"


  • 0

#20 KristianNH

KristianNH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 46 innlegg
  •   17. november 2008

Skrevet 20. mai 2011 - 16:42

Jeg tenker at vi kanskje får en oppgave der vi skal skrive en jobbsøknad, så jeg tipper jeg kommer til å skrive en (kort) jobbsøknad på forhånd, og kanskje personal statments.

Flott tråd btw! :)
  • 1


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere