Gå til innhold

Cisco byr på enkel switch for hjemmebruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, har vel alltid kunne kjøpt "ekte" Cisco switch til rundt 500Kr vel? Er neppe noe stor nyhet.

 

F.eks: http://www.dustinhome.no/pd_5010393235.aspx

 

slm2008 kjøpte jeg til 500 og jeg fiksa den til å støtte snmp, slår den procurve switchen til hp (1810G) på snmp selv om den støtter det native og kosta mer enn 1000.

 

men jeg har lyst på en billig gigabit med IOS.... (ikke apple IOS)

 

Kjører per idag, cisco 1812, SLM2008 hp procurve 1810G, kan ikke ha noe dumt i huset nei!

Lenke til kommentar

*sukk* jeg vil ha overgang til noe bedre enn 1gbit uten at det koster ti-tusenvis av kroner. Det virker å være slik at når hoppet over i ny defacto "standard" kommer så kommer det fort og prisene raser ned til "ingenting" skamfort. I mellomtiden derimot så er det liksom ingenting over gigabit (som nå er defacto standard selv på billigutstyr du kjøper på dealextreme for 2 dollar) uten at du må opp i typ ISP-nivå utstyr som er hinsides alle prisklasser...

slik føltes det ihvertfall når vi gikk fra 10 til 100 til 1000Mbit (er vi blitt gamle vi nå som har erfaring fra alle 3? =P )

 

anyway - mer ontopic så er jeg enig med avidgamer. Merkelig nyhet. Et av verdens største selskaper på nettverk slipper en helt standard nettverksswitch som gjør det samme som standard nettverksswitcher generellt sett gjør - og til en pris som er helt kurrant for hva produktet er. Det er bemerkelsesverdig lite bemerkelsesverdig med denne nyheten :p

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

*sukk* jeg vil ha overgang til noe bedre enn 1gbit uten at det koster ti-tusenvis av kroner. Det virker å være slik at når hoppet over i ny defacto "standard" kommer så kommer det fort og prisene raser ned til "ingenting" skamfort. I mellomtiden derimot så er det liksom ingenting over gigabit (som nå er defacto standard selv på billigutstyr du kjøper på dealextreme for 2 dollar) uten at du må opp i typ ISP-nivå utstyr som er hinsides alle prisklasser...

slik føltes det ihvertfall når vi gikk fra 10 til 100 til 1000Mbit (er vi blitt gamle vi nå som har erfaring fra alle 3? =P )

 

anyway - mer ontopic så er jeg enig med avidgamer. Merkelig nyhet. Et av verdens største selskaper på nettverk slipper en helt standard nettverksswitch som gjør det samme som standard nettverksswitcher generellt sett gjør - og til en pris som er helt kurrant for hva produktet er. Det er bemerkelsesverdig lite bemerkelsesverdig med denne nyheten :p

 

-Stigma

 

 

Du er ikke gammel før du har alle 3 + minner om coax med t endestykker og han i midten som rebooter eller fikk bsod... hehe, good times good times.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm, har vel alltid kunne kjøpt "ekte" Cisco switch til rundt 500Kr vel? Er neppe noe stor nyhet.

 

F.eks: http://www.dustinhome.no/pd_5010393235.aspx

 

slm2008 kjøpte jeg til 500 og jeg fiksa den til å støtte snmp, slår den procurve switchen til hp (1810G) på snmp selv om den støtter det native og kosta mer enn 1000.

 

men jeg har lyst på en billig gigabit med IOS.... (ikke apple IOS)

 

Kjører per idag, cisco 1812, SLM2008 hp procurve 1810G, kan ikke ha noe dumt i huset nei!

http://cgi.ebay.co.uk/Cisco-Catalyst-3560G-24TS-24x-10-100-1000-ports-4-SFP-/110686186486?pt=UK_Computing_NetworkSwitches_RL&hash=item19c5692bf6

Lenke til kommentar

Hm, har vel alltid kunne kjøpt "ekte" Cisco switch til rundt 500Kr vel? Er neppe noe stor nyhet.

 

F.eks: http://www.dustinhome.no/pd_5010393235.aspx

 

slm2008 kjøpte jeg til 500 og jeg fiksa den til å støtte snmp, slår den procurve switchen til hp (1810G) på snmp selv om den støtter det native og kosta mer enn 1000.

 

men jeg har lyst på en billig gigabit med IOS.... (ikke apple IOS)

 

Kjører per idag, cisco 1812, SLM2008 hp procurve 1810G, kan ikke ha noe dumt i huset nei!

http://cgi.ebay.co.uk/Cisco-Catalyst-3560G-24TS-24x-10-100-1000-ports-4-SFP-/110686186486?pt=UK_Computing_NetworkSwitches_RL&hash=item19c5692bf6

 

den går opp til 2000 kr fort...

satte den på watch anyways, lei av cisco 1812 for vlan rutinga mi... 100 mbit >_<

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Jeg sjekket i de lokale elektronikkbutikkene her i kragerø i høst når jeg vurderte å bytte ut crappy ustabilt 54Mbit trådløst med Gbit kablet nettverk, men INGEN av de hadde en eneste Gbit switch. 100Mbit switch funket mellom maskinene, men klarte ikke videreformidle internett tilkobling fra Altibox (jeg prøvde 2 forskjellige switcher fra 2 produsenter).

Jeg skal nå bestille noen deler igjen på nettet, og vurderer noe ala denne her, noen som vet om den klarer å route internet videre til alle porter fra standard trådløs Altibox router (med 1 100Mbit port)?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket i de lokale elektronikkbutikkene her i kragerø i høst når jeg vurderte å bytte ut crappy ustabilt 54Mbit trådløst med Gbit kablet nettverk, men INGEN av de hadde en eneste Gbit switch. 100Mbit switch funket mellom maskinene, men klarte ikke videreformidle internett tilkobling fra Altibox (jeg prøvde 2 forskjellige switcher fra 2 produsenter).

Jeg skal nå bestille noen deler igjen på nettet, og vurderer noe ala denne her, noen som vet om den klarer å route internet videre til alle porter fra standard trådløs Altibox router (med 1 100Mbit port)?

 

Dette er ingen router, det er en switch. Trenger du ruter-funksjonalitet så kan du ikke kjøpe en unmanaged switch. (strengt tatt kan du ikke kjøpe en switch i det hele tatt, men noen produkter som kalles switcher, og er manged, har routerfunksjonalitet i tillegg)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert der jeg har misforståelsen fra, jeg har brukt noe kalt en switch før som ga nett til fler av portene, men som faktisk var en router...

Noen som vet om det er mye bry å sette opp en Gbit router etter en standard trådløs Altibox router? Eventuelt hvilken router som egner seg til slikt?

Lenke til kommentar

 

Du er ikke gammel før du har alle 3 + minner om coax med t endestykker og han i midten som rebooter eller fikk bsod... hehe, good times good times.

 

veel... om en i midten reboota gjorde ikke så mye. det var verre hvis noen skulle plugge seg på og fjerna terminatoren for å plugge inn sin kabel eller en T hadde dårlig kontakt.. da gikk det til h....

 

trives med en cisco 24 porters fiber/TP switch. (GBIC's for fiber eller TP på alle porter).

full managing. og kosta ikke så mye på ebay.

Lenke til kommentar

Du er ikke gammel før du har alle 3 + minner om coax med t endestykker og han i midten som rebooter eller fikk bsod... hehe, good times good times.

 

Humm... Jeg husker det godt.

Enda morsomere med serielkabel eller parallelkabel. Noen begynner og bli gamle ja...

 

Espen

Lenke til kommentar

Du er ikke gammel før du har alle 3 + minner om coax med t endestykker og han i midten som rebooter eller fikk bsod... hehe, good times good times.

 

Humm... Jeg husker det godt.

Enda morsomere med serielkabel eller parallelkabel. Noen begynner og bli gamle ja...

 

Espen

 

mine første "LANparty" gaming-minner var med paralellkabel hehe. Det skulle ikke mer til enn 2-player for at det plutselig ble en wow-opplevelse ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det som nevnes som "ekte" cisco her er så hinsides langt fra det man normalt kaller cisco. Dette er rebrandet linksys, og det er noe piss.

 

Før linksys / cisco fusjonen lanserte cisco catalyst express serien.... den var også noe forbanna møkk (betalte over 3000kr for den og GA DEN BORT etterpå).

 

Men Cisco har lansert noen "relativt nye" billigswitcher som har full ios støtte.... det virker litt interessant. Husker ikke hva de heter i farten.

 

Jeg anbefaler mye heller å kjøpe refurbished eldre cisco... disse går som regel veldig billig. Sjekk ut Zycko (har norsk avdeling, anbefales!) og WDPI. Mye rimelig på ebay også :)

 

Hjemme har jeg nå Cisco 3745 (med VPN modul) og 2691 (routere begge to), 3550, 2950, 2960 PoE og 4006 coreswitch :D :D :D

 

Satser på en 2960s snart (stackbar med 10Gbe interfaces)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg har en 2970 gigabit fra Cisco.. Switchen er bra, men savner PoE.

Har veldig lyst på en WS-C2960S-24PS-L ...

 

Har forsåvidt ikke bruk for Cisco. Kunne hatt HP eller noe annet egentlig, men vi har Cisco på jobb, å da er det litt greit å ha samme switch merke hjemme.

 

Forøvrig nettopp kjøpt 2 av de nye 3750X switchene.. Virkelig kule saker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...