Gå til innhold

iPhone-arbeidere nektes å ta selvmord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppskriften på en artikkel som tiltrekker lesere er å bruke ordet iPhone eller Apple.

 

Foxconn er verdens største produsent av datakomponenter, og har fått mest oppmerksomhet fordi de står bak mye av innmaten på Apples iPhone og iPad. De leverer imidlertid også deler til Nokia, Sony Ericsson, HP, Dell og flere andre kjente merker.

 

Selv om dere skrivet det, så kalles artikkelen iPhone-arbeidere.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nokia, Sony Ericsson, HP, Dell og iPhone-arbeidere nektes å ta selvmord -> til -> Foxconn-arbeidere nektes å ta selvmord.

 

Denne overskrifta er bare toppen av iPhone-idioti! For å sammenlikne; hvis sjefen har en iPhone, er han da en iPhone-sjef?

 

Skjerpings på dette, takk...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Apple når nye høyder. Ikke bare skal de til enhver tid vite hvor du er og helst lagre det, nå skal de pinadø bestemme hvordan du skal dø.

Og jaaaaa, eg bare kødder.

Skittent selskap!

Det er vel denne typen posts de var ute etter ja! Ganske skittent triks å få overskriften til å høres ut som om det er Apple selv som står bak.

 

Når det er sagt så burde disse selskapene ta avstand fra Foxconn. Det blir sikkert dyrere for oss, men det tror jeg vi tåler.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Iphone har ingenting med denne saken å gjøre.

 

Apple, Sony Ericsson og Nokia kjøper produkter av Foxconn.

 

Så overskriften kunne like gjerne vært "Experia arbeidere nektes å ta selvmord."

 

Edit: I artikkelen står det også at selskapet har gjort andre endringer for å redusere selvmords bølgen som foregikk. De har bla. økt lønninger med 30% og ansatt jobb-psykologer.

 

Realiteten bak denne saken er det at Foxconn ber sine ansatte om å signere en kontrakt som fratar selskapet erstatningsplikt til familien dersom noen tar selvmord.

 

Det er vel egentlig ikke så ille?

Endret av Emshuee
Lenke til kommentar

Iphone har ingenting med denne saken å gjøre.

 

Apple, Sony Ericsson og Nokia kjøper produkter av Foxconn.

 

Så overskriften kunne like gjerne vært "Experia arbeidere nektes å ta selvmord."

 

Edit: I artikkelen står det også at selskapet har gjort andre endringer for å redusere selvmords bølgen som foregikk. De har bla. økt lønninger med 30% og ansatt jobb-psykologer.

 

Realiteten bak denne saken er det at Foxconn ber sine ansatte om å signere en kontrakt som fratar selskapet erstatningsplikt til familien dersom noen tar selvmord.

 

Det er vel egentlig ikke så ille?

Nei, tror nok jeg har skrevet under på lignende kontrakter. Om jeg tar selvmord så tror jeg ikke fruen og datteren min får spesielt med penger.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg syns kontrakten er latterlig ikke selvmord.

 

 

Jeg tror du har missforstått.

 

Det de nå skriver under på er at dersom de tar sitt liv så får ikke familien den samme kompensasjonen. Dette gjør at det ikke er noen "lett utvei" for vedkommende som tar livet sitt for å gi sin familie noen kjappe likvider.

Lenke til kommentar

amobil.no: "På halvannet år opplevde bedriften 14 selvmord og flere selvmordsforsøk ved en av fabrikkene sine i det sørlige Kina"

 

Kilden: "Minst 14 anställda i Foxconns fabriker tog sitt liv under de senaste 16 månaderna som en konsekvens av de hårda arbetsförhållandena. Ännu fler uppskattas ha försökt ta sina liv vid fabrikerna i kinesiska Chengdu och Shenzhen men har antingen överlevt eller stoppats i tid."

 

Hvor vanskelig kan det være å oversette fra svensk? "Fabriker" blir på mystisk vis til "en av fabrikkene"

 

 

Dersom det er så lite som 14 selvmord blant ca 1 million ansatte i løpet av 16 måneder, så er dette oppsiktsvekkende lavt - selvmordsraten i Norge er ca 10 ganger høyere.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...