Gå til innhold

Fotograferte alt mellom himmel og jord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bruker vanligvis ikke å kommentere skrivefeil, men her var det ett par festlige tilfeller :D

 

Risinger er tydeligvis moldenser:

I ønsket å skape noe som var en representasjon av hvordan vi ville sett nattehimmelen om den den var 3000 ganger lysere

 

Mens redakteuren sliter ikke bare med å uttale, men også med å skrive kj-lyden ;)

skjøpte seg noen proffe kameraer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Imponerende! Men jeg stiller spørsmålstegn ved om han kan regnes som amatør når han må slutte i jobben, og bruker 6 proffe kameraer som antageligvis koster mer pr stk enn hvermansen har råd til. Kanskje tittelen burde vært "Rik heldiggris fotograferte alt mellom himmel og jord" :!: OK, det skinner igjennom at jeg er misunnelig her. ;)

Lenke til kommentar

Imponerende! Men jeg stiller spørsmålstegn ved om han kan regnes som amatør når han må slutte i jobben, og bruker 6 proffe kameraer som antageligvis koster mer pr stk enn hvermansen har råd til. Kanskje tittelen burde vært "Rik heldiggris fotograferte alt mellom himmel og jord" :!: OK, det skinner igjennom at jeg er misunnelig her. ;)

det er nettopp det som er forskjellen mellom proff og amatør. En proff må tjene inn den investeringen som utstyret er og den tiden som går med. En amatør kan levere mye høyere kvalitet fordi han/hun ikke trenger å tenke på inntjening.

 

Av en eller annen merkelig grunn setter mange likehetstegn mellom dyrt utstyr = proff, eller gode bilder = proff. Feil og feil.

Lenke til kommentar

Profesjonell kommer av ordet profesjon, eller yrke om du vil. Det behøver ikke bety at fotografen eller selskapet hans går med overskudd, bare at han er yrkesfotograf. I mange bransjer er det sånn at man selger oppdrag til underpris av forskjellige grunner. I denne sammenhengen er det nok egenreklame som ville vært den største grunnen. Hvis han klarer å skape seg et navn og få masse pressedekning på grunn av dette så kan det være vel verd pengene selv om han ikke tar en krone direkte for arbeidet.

Lenke til kommentar

Om man er profesjonell eller amatør er om man har det som yrke eller ikke - ikke nødvendigvis erfaring eller kvalitet på arbeidet. En profesjonell kan godt ha gjort noe som kan beskrives som "amatørmessig", mens en amatør som her kan ha gjort noe som kan beskrives som "profesjonelt utført".

 

I dagligtale brukes uttrykkene "profesjonell" og "amatør" både om noe er godt eller dårlig og om man har det som yrke eller ikke. Gir av og til litt forvirring.

 

(Husker jeg ble sur da jeg var liten og moren til en kameraet skulle rose fingerferdighets-korttriksene mine og sa at jeg var en "amatørtryllekunstner" - ble da fornærmet - jeg syntes selv at jeg var ganske flink, og at det da var dårlig gjort av henne å si at jeg var en amatør. Klassisk semantisk flertydighet.)

Lenke til kommentar

Apropos det så henter jeg frem litt fra Wikipedia:

 

Amatør

Amatør (av fransk amateur, en som elsker) (fra latin v.: Amare, subst.: Amator) betegner en person som gjør noe fordi en liker – eller elsker – å gjøre det. Dette til forskjell fra en profesjonell, eller en som ønsker å bli profesjonell, som gjør noe med det formålet å tjene på det.

 

Ordet «amatør» brukes ofte og tildels nedsettende om en som ikke gjør sin oppgave bra nok. En amatør har gjerne mindre kunnskap om arbeidet enn det en profesjonell har, men ikke nødvendigvis.

 

Amatørfotograf er altså en hedersbetegnelse og kan også si noe om den personlige lidenskapen bak det man gjør. En som fotograferer for å livnære seg har en annen type motivasjon (penger) enn de som gjør det av pur lidenskap. Mange har nok både lidenskap og penger som motivasjon for sitt fotografyrke og er dermed profesjonelle amatørfotografer. I ordenes rette betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om noen har kommentert det før klarer jeg rett og slett ikke å dy meg.

Overskriften er vel totalt upassende siden fotografen overhodet ikke fotograferte annet ENN himmel (stjerner, galakser osv) ... :dontgetit:

Noen bør svelge en kamel og endre overskriften.

 

 

Svært imponerende bilde®, da!

 

God helg :)

Lenke til kommentar

Profesjonell vs amatør går aldri av moten !

 

Jeg kjenner ett par profesjonelle fotografer som kan fint lite teknisk om kameraet de bruker, men det hindrer de ikke i å ta kanonbra bilder.

 

Mange fotografer kunne ikke bry seg mindre om hva slags merke de bruker engang, noen må faktisk snu kameraet når folk spør...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...