Gå til innhold

– Facebook er skremmende spionmaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Word. Facebook tilrettelegger også for en slags "spionering" medlemmene seg imellom. Ikke bra for noen.

ja det er mer alvorlig, Facebook, Google eller andre lar ikke CIA, FBI eller tilsvarende snuse i basen deres uten en retskjennelse, det ville være meget dårlig reklame og det er ingen grunn til at de skal gjøre det. Er jo også en fare for at det skal be kjent om en utvikler eller administrator lekker info om en bakdør.

Om facebook leter opp terorister eller pedrofile i systemet sitt er det noe de gjør på egen hånd trolig siden de ikke liker dem :) men har ikke hørt noe som tyder på det.

Selv er jeg mest redd for at katten min skal lese browserloggen min. Jeg vet den har brukt den bærbare.

Lenke til kommentar

Et litt ironisk poeng oppi dette: Hvor mange visste at facebook også vet at du har vært inne og lest nettopp denne artikkelen?

 

Like-knappen som man ser overalt er designet slik at den sender med url'en til siden du leser når knappen lastes fra facebook sine servere. Så facebook vet nøyaktig hvilke artikler du er interessert i. I og for seg ikke så forferdelig skummelt, men de vet altså også hvem du er og hvem vennene dine er. Jeg synes det er litt ubekvemt.

 

Hvis du ikke tror meg kan du jo ta en titt på HTTP-forespørslene som går over nettet når du trykker 'refresh' på siden her. (Eller du kan google "facebook like button tracking", men det er ikke så nerdegøy)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Norges eneste har jeg aldri hatt facebook profil, ganske slitsomt faktisk, for slekt og venner maser stadig vekk om når jeg skal registrere meg :mad:

 

Jeg er ikke spesielt paranoid og jeg hater konspiratørene vi finner overalt på nettet, men jeg setter pris på min anonyme tilværelse og dette er grunnen til at jeg aldri kommer til å registrere meg på FB.

 

Det overrasker meg ikke i det hele tatt om etterretningstjenestene utnytter muligheten til å overvåke via sosiale netteverk, for min del er det forsåvidt helt greit da jeg ikke er en del av dette ;)

Lenke til kommentar

Who's talking, ha, ha, ha ! Assange, av alle menesker på jord, mener at Facebook er en skremmende spionmaskin. Den som snoker aller mest her i verden, er jo Assange !?. Ha, ha, ha !

Jeg trodde det var tull da jeg leste det.

En bestemmer vel i stor grad selv hva en vil legge inn på Facebook vel ?

Jeg greide ikke dy meg - sorry.

Lenke til kommentar

Som Norges eneste har jeg aldri hatt facebook profil, ganske slitsomt faktisk, for slekt og venner maser stadig vekk om når jeg skal registrere meg :mad:

Sorry, vi er i alle fall minst to...faktisk flere, siden ingen i min nærmeste familie noensinne har vært registret på fjesboken heller... ;)

Lenke til kommentar

Som Norges eneste har jeg aldri hatt facebook profil, ganske slitsomt faktisk, for slekt og venner maser stadig vekk om når jeg skal registrere meg :mad:

Sorry, vi er i alle fall minst to...faktisk flere, siden ingen i min nærmeste familie noensinne har vært registret på fjesboken heller... ;)

Rører ikke facebook om så det var påbudt. Om venner har lyst på kontakt, skjer det over en kopp kaffe, face to face uten book. Mulig sjeldenhet i disse dager?

Lenke til kommentar

Som Norges eneste har jeg aldri hatt facebook profil, ganske slitsomt faktisk, for slekt og venner maser stadig vekk om når jeg skal registrere meg :mad:

Sorry, vi er i alle fall minst to...faktisk flere, siden ingen i min nærmeste familie noensinne har vært registret på fjesboken heller... ;)

Rører ikke facebook om så det var påbudt. Om venner har lyst på kontakt, skjer det over en kopp kaffe, face to face uten book. Mulig sjeldenhet i disse dager?

Jøss, så det finnes virkelig flere uten facebook der ute :new_woot:

 

...og kanskje jeg heller ikke er den eneste der ute som ikke har tattoveringer også? (syns alt og alle har en) :tease:

 

Du er en skikkelig freak om du ikke har FB og tattoo i 2011

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et litt ironisk poeng oppi dette: Hvor mange visste at facebook også vet at du har vært inne og lest nettopp denne artikkelen?

 

Like-knappen som man ser overalt er designet slik at den sender med url'en til siden du leser når knappen lastes fra facebook sine servere. Så facebook vet nøyaktig hvilke artikler du er interessert i. I og for seg ikke så forferdelig skummelt, men de vet altså også hvem du er og hvem vennene dine er. Jeg synes det er litt ubekvemt.

 

Hvis du ikke tror meg kan du jo ta en titt på HTTP-forespørslene som går over nettet når du trykker 'refresh' på siden her. (Eller du kan google "facebook like button tracking", men det er ikke så nerdegøy)

Jeg har brukt no-script og AdblockPlus (og flashblock) i noen år nå, og facebook, fbcdn (FaceBook Content Distribution Network), googleanalytics osv. har vært blokkert siden første dag etter jeg var ferdig med å lese specs på disse addons. Jeg har ikke lenger noen like button. Det samme gjelder forresten twitter. Nylig har jeg også lagt til Privacy Plus mot "super-cookies" (LSO) som går rundt disse.

 

Jeg merket meg at etter alle ad*, stat*, track*, facebook*, analyse, osv. ble blokkert lastet alle sider flere ganger raskere, og uten flash (med mindre jeg kikker på de for å se) er page loading kjapp og fin. Jeg merker godt når jeg bruker maskiner som ikke har dette, omtrent på samme måte som jeg merker maskiner som ikke har SSD.

 

Jeg har faktisk facebook, men de par gangene i måneden jeg sjekker der bare midlertidig deaktiverer jeg de nødvendige filterne for at det skal fungere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Så lenge eg ikkje har planar om å blande meg inn i kriminalitet der eit eller anna organ har interesse av å etterforske meg så ser eg ikkje på dette som noko problem. Det du legg ut på Facebook må du gå ut frå at vil kunne havne over alt og bli redigert.

Lenke til kommentar

Som Norges eneste har jeg aldri hatt facebook profil, ganske slitsomt faktisk, for slekt og venner maser stadig vekk om når jeg skal registrere meg :mad:

Sorry, vi er i alle fall minst to...faktisk flere, siden ingen i min nærmeste familie noensinne har vært registret på fjesboken heller... ;)

Rører ikke facebook om så det var påbudt. Om venner har lyst på kontakt, skjer det over en kopp kaffe, face to face uten book. Mulig sjeldenhet i disse dager?

Jøss, så det finnes virkelig flere uten facebook der ute :new_woot:

 

...og kanskje jeg heller ikke er den eneste der ute som ikke har tattoveringer også? (syns alt og alle har en) :tease:

 

Du er en skikkelig freak om du ikke har FB og tattoo i 2011

Godt å vite at det finnes en håndfull klartenkte mennesker igjen der ute. :thumbup:

Jeg har heller ingen FB konto eller noen tattoo's for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...