Gå til innhold

Guide: 10 triks for stillere bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilleggstips for tips 1: flytt til et rom som har en høyere, men fortsatt behagelig bakgrunnsstøy, eller åpn opp vinduet, viftestøyen blir da bedre maskert av fuglekvitter, vind, bilstøy osv

Tilleggstips for tips 5: hvis du ikke trenger den største disken på markedet, kjøpe en single platter disk, disse går opp til 320GB, som f.eks. Samsung HM321HI http://www.prisjakt.no/product.php?p=527780 Det skal forøvrig komme 500GB single platter disker i år.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Hvis du har nok av penger vil en SSD være å foretrekke fremfor en konvensjonell harddisk. Disse er både helt stillegående og vesentlig raskere, men koster også mer. Er du opptatt av pris og mye diskplass bør du gå for en vanlig harddisk.

 

Hvis en kun bruker bærbar til surfing, spotify, og kanskje en film i ny og ne(altså i tillegg til stasjonær), så holder det fint med 16 GB(evt. 30 GB) diskplass.

 

16 GB får en til 500 kroner inkl. frakt

 

30 GB får en til ca. 600 inkl. frakt

 

I og med at den billigste 2.5" harddisken koster litt over 300 inkl. frakt, så er ikke disse prisene så mye høyere. 16GB-enheten er også relativt rask.

 

EDIT: Min Win7 64-bits installasjon inkl. alle programmer jeg trenger, bruker akkurat 16 GB. Hvis man da tar den originale harddisken i datamaskinen, og setter den i et eksternt kabinett, så har man mer enn nok plass for en bærbar pc. Den blir i tillegg kjappere, og mye mer stillegående.

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Angående knatring på harddisk så er det to triks man kan gjøre:

 

- Hvis du har lite ram så brukes disken som virtuelt minne og det knatrer mye. Kjøp mer ram for å redusere knatringen.

- Hvis disken er smekkfull blir det mye knatring. La det være minimum 10% ledig plass og kjør defragmentering jevnlig.

Lenke til kommentar

Evt gjør det ute ;)

 

Annbefaler luft på boks. Man får det på biltema, clas'ærn osv.

Det som het Binders før har trykkluft på boks til 49kr, det er vel rundt 250kr billigere enn Clas Olson. :dontgetit:

 

Det er bare luft, og Clas Olson tar nesten 300kr boksen for det og det er vel strengt tatt langt over grensa til ran på høylys dag. Kjøp på Binders, som ikke heter binders lenger men noe annet. :!:

Lenke til kommentar

Det er verdt å utdype litt på punkt 3.

For PCer med viftesystem lignende det på bildet, har det en tendens til å samle seg støv rett på innsiden av kjøleribbene. Aluminumstrakta rundt vifta skjuler det området, slik at det er vanskelig å rengjøre, eller i det hele tatt se at det ligger noe der.

 

På enkelte laptoper jeg har rengjort, har det ligget et 1 cm tykt kompakt hybelkaninteppe som sperrer hele luftgjennomgangen.

 

Det pleier å være ganske enkelt å skru løs hele vifta. Gjerne 2 eller 3 skruer. Det anbefales å ta en titt der også.

Lenke til kommentar
Hvis du har nok av penger vil en SSD være å foretrekke fremfor en konvensjonell harddisk. Disse er både helt stillegående og vesentlig raskere, men koster også mer. Er du opptatt av pris og mye diskplass bør du gå for en vanlig harddisk.

 

Hvis en kun bruker bærbar til surfing, spotify, og kanskje en film i ny og ne(altså i tillegg til stasjonær), så holder det fint med 16 GB(evt. 30 GB) diskplass.

 

16 GB får en til 500 kroner inkl. frakt

 

30 GB får en til ca. 600 inkl. frakt

 

Å kjøpe 16gb er en dårlig ide da Windows 7 x64 (som nesten alle maskiner har nå til dags) tar opp ca 20gb. Du nevner også spotify, da skal man gjerne ha musikken sin lagra til de tilfellene hvor man ikke har internett, da går gigabytene fort. Tror 60gb eller i minste fall 40gb er det man burde aime for . :)

Lenke til kommentar

To diskar kan og være lurt. Ein kjapp SSD-systemdisk med operativsystem og programvare, og ein lagringsdisk for diverse anna. Brukar du PC-en mykje til musikk bør den ligge på systemdisken. Film og video kan godt ligge på ein lagringsdisk. Større programvare som ikkje krever ytelsen er og fint å legge der.

Lenke til kommentar
Å kjøpe 16gb er en dårlig ide da Windows 7 x64 (som nesten alle maskiner har nå til dags) tar opp ca 20gb. Du nevner også spotify, da skal man gjerne ha musikken sin lagra til de tilfellene hvor man ikke har internett, da går gigabytene fort. Tror 60gb eller i minste fall 40gb er det man burde aime for . :)

Jeg vil heller si det sånn at Windows 7 x64 er et dårlig valg dersom man vil ha veldig billig stillegående lagring (SSD).

 

Lette OS er også med på å begrense viftestøyen i forhold til tunge OS. Jo mindre fancy Aero-pynt jo bedre.

 

Zeph: Hvorfor bør musikk ligge på OS-disken?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Å kjøpe 16gb er en dårlig ide da Windows 7 x64 (som nesten alle maskiner har nå til dags) tar opp ca 20gb. Du nevner også spotify, da skal man gjerne ha musikken sin lagra til de tilfellene hvor man ikke har internett, da går gigabytene fort. Tror 60gb eller i minste fall 40gb er det man burde aime for . :)

Jeg vil heller si det sånn at Windows 7 x64 er et dårlig valg dersom man vil ha veldig billig stillegående lagring (SSD).

 

Lette OS er også med på å begrense viftestøyen i forhold til tunge OS. Jo mindre fancy Aero-pynt jo bedre.

 

Det er jo sant. Å kjøre XP er jo ikke en dum ide?

Lenke til kommentar

Tja, eller noe mer moderne, men fortatt betydelig mindre plasskrevende enn Windows 7 og mer lettkjørt.

 

Jeg sikter selvsagt inn på ett eller annet OS med Linux-kjerne. Akkurat hvilket Linux-basert OS kommer an på hva man foretrekker og hva maskina skal brukes til. Personlig liker jeg Ubuntu. Det er ikke særlig lettkjørt og lite plasskrevende til å være Linux, men det er i hvert fall mye mindre plasskrevende og mer lettkjørt enn Windows 7.

Lenke til kommentar
Zeph: Hvorfor bør musikk ligge på OS-disken?

Musikk tar vanligvis ikke så veldig stor plass. Du kommer langt på vei med 5-10 GB, og mer enn 50 GB er en veldig dyr samling. Ved å la dette ligge på SSDen slipper du å la snurredisken spinne hele tiden. For folk som hører mye på musikk (les: omtrent hele tiden) kan slike triks lønne seg både strøm-, varme- og støymessig.

 

Edit: Et par overslag for musikksamlinger:

Musikk-kostnad for rimelig musikk: ~1 kr pr. minutt (80 kr pr. album)

SSD-kostnad: ~14 kr GB

 

FLAC-bitrate: ~800 kbps = 100 kBps = 6 MB pr. min.

MP3-bitrate: ~250 kbps = 32,25 kBps = 1,9 MB pr. min.

 

50 GB = 50 000 MB

Mengde FLAC: 50 000 MB / 6 MB pr. min = 8300 minutter musikk = 138 h = 5,7 døgn

Mengde MP3: 50 000 MB / 1,9 MB pr. min = 26 000 minutter musikk = 433 h = 18 døgn

 

Kostnad FLAC: 8300 min * 1 kr pr. min = 8300 kr

Kostnad MP3: 26 000 min * 1 kr pr. min = 26 000 kr

Kostnad SSD: 14 kr pr. GB * 50 GB = 700 kr

 

I begge tilfeller overgår musikkostnaden tydelig SSD-kostnaden.

 

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Bytt vifte og blås ut støvet.

 

Glidelager tørker ut ettersom tiden går. Da bråker de mer. Du kan fjerne alt støvet på en kjøler og den blir ikke like stille som det knapt merkbare suset da den var ny. Da må man bytte vifte.

 

En binders eller noe annet til å holde igjen vifta fra å spinne opp og forsiktig omgang med trykkluften på bensinsstasjonen gjør også underverker. Ikke gjør det inne i bilen, det fyker gjerne ut en haug med fint støv første gangen.

 

Også fint for å blåse rent hovedkort. Kompressor (gjerne med støvsuger rett ved for å suge inn støvet som virvler opp) er genialt for å rengjøre støv. Bare pass deg for å spinne opp vifter og vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si det sånn at Windows 7 x64 er et dårlig valg dersom man vil ha veldig billig stillegående lagring (SSD).

Enig der. Dessuten bruker jeg min bærbar såpass lite, at om jeg ikke hadde fått gratis W7 lisenser fra skole, msdnaa o.l. hadde nok min bærbare kjørt Linux. Det dekker i hvert fall mine behov på en laptop.

 

Men uansett, til XP og Vista hadde man nLite og vLite, programmer som gjorde at man kunne strippe ned Windows-installasjonen ved å fjerne alt mulig man ikke trenger. vLite virket på Windows 7 betaene, ikke prøvd selv siden, men skal virke på retail også.

 

Spesielt drivere kan man fjerne, og heller legge inn de som trengs. Printer-drivere til alle mulige merker tar vel 700 mb alene.

 

http://rickatnight11.com/?p=181 bilder hvordan han har brukt vLite og fjernet en del GB.

 

http://www.mydellmini.com/forum/windows-7-guides/8754-guide-installing-windows-7-use-3gb-solid-state-drive-hdd-space.html

den presser installasjonen ned i 3 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...