Gå til innhold

LG skal vise MeeGo-telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nokia har jo "solgt sjela si" til Microsoft. Det lå nok i kortene at MeeGo skulle skyves ut av selskapet (én MeeGo-Nokia er vel mer en dekkoperasjon for hva som egentlig skjer). Nokia har sikkert solgt utviklingsverktøy for MeeGo og enkelte støttetjenester til LG. Bedriftsøkonomisk er det bedre å få litt for inventar man skal kvitte seg med, enn ingenting.

 

Jeg tviler egentlig på at særlig mange av de 7000 Nokia-ansatte som får oppsigelsen i disse dager vil søke på jobb i Sør-Korea. Det blir vel heller til at LG leier lokaler i nærheten av Nokia i Finland og ansetter noen MeeGo nøkkelpersoner der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja Microsoft har jammen meg klart å kapre Nokia. Hvilket jo må sies å være et gedigent kupp. I tillegg til utbredelse av WP får de vekk Symbian og Meego som konkurenter, samt Qt. Eneste lyspunkt i dette er vel at teknologien her er åpen og andre produsenter kan ta over Nokias rolle. LG, ZTE, eller Intel?

 

Meego-telefonen til Nokia er nok mer som dekkoperasjon ja. Blir vel en "eksperiment-geek-telefon" ala n900 (som fortsatt er den beste dingsen jeg kjenner til)og ikke ment for massesalg eller utviklerstøtte. Ser ut til at Nokia tenker å gå hele 2011 uten å lansere et fremtidsrettet produkt.

 

Ville fryde meg om nyoppsagt Nokia-arbeidere banket livskiten ut av Elop og andre i ledelsen der.

Lenke til kommentar

Nokia har jo "solgt sjela si" til Microsoft. Det lå nok i kortene at MeeGo skulle skyves ut av selskapet (én MeeGo-Nokia er vel mer en dekkoperasjon for hva som egentlig skjer). Nokia har sikkert solgt utviklingsverktøy for MeeGo og enkelte støttetjenester til LG. Bedriftsøkonomisk er det bedre å få litt for inventar man skal kvitte seg med, enn ingenting.

Så det er altså så mye bedre å selge sjela si til intel? Jeg sier ikke at MeeGo er dårlig for det er det ikke, men egentlig er det ett heller dårlig skjult dekkoperasjon fra intel om å lansere intel prosessorer til mobilplattformen, såvidt jeg vet så er det ingen andre som leverer mobil med brikkesett fra intel.

 

 

Ja Microsoft har jammen meg klart å kapre Nokia. Hvilket jo må sies å være et gedigent kupp. I tillegg til utbredelse av WP får de vekk Symbian og Meego som konkurenter, samt Qt. Eneste lyspunkt i dette er vel at teknologien her er åpen og andre produsenter kan ta over Nokias rolle. LG, ZTE, eller Intel?

 

Meego-telefonen til Nokia er nok mer som dekkoperasjon ja. Blir vel en "eksperiment-geek-telefon" ala n900 (som fortsatt er den beste dingsen jeg kjenner til)og ikke ment for massesalg eller utviklerstøtte. Ser ut til at Nokia tenker å gå hele 2011 uten å lansere et fremtidsrettet produkt.

 

Ville fryde meg om nyoppsagt Nokia-arbeidere banket livskiten ut av Elop og andre i ledelsen der.

 

Symbian har gått vekk ifra åpen kildekode, så nå må den lisensieres. Qt er foreløpig ikke kuttet vekk og ingen vet hva som skjer med det, men jeg regner med at den lever fortsatt en stund til.

Lenke til kommentar

 

 

Symbian har gått vekk ifra åpen kildekode, så nå må den lisensieres. Qt er foreløpig ikke kuttet vekk og ingen vet hva som skjer med det, men jeg regner med at den lever fortsatt en stund til.

 

 

En kan vel bruke symbiankoden som allerede er fri og bygge fra der. Qt skal vel i Nokia brukes i Symbian og Meego produkter. Symbian er vel ferdig om ca ett år. Da er spørsmålet om Nokia vil være seriøse med Meego eller ikke. Dersom ikke så er nedleggelse av Nokia-Qt trolig. Nå tviler jeg på at Qt vil falle, teknologien er for omfattende og fundament for mye og variert programvare. Så en fork er vel nesten garantert. Men det blir et spørsmål om norske arbeidsplasser og om Qt vil være sentral innen mobile enheter.

Lenke til kommentar

En kan vel bruke symbiankoden som allerede er fri og bygge fra der. Da er spørsmålet om Nokia vil være seriøse med Meego eller ikke. Dersom ikke så er nedleggelse av Nokia-Qt trolig. Nå tviler jeg på at Qt vil falle, teknologien er for omfattende og fundament for mye og variert programvare. Så en fork er vel nesten garantert. Men det blir et spørsmål om norske arbeidsplasser og om Qt vil være sentral innen mobile enheter.

Selvfølgelig kan man bygge den gamle symbian koden men hvor sannsynlig tror du det er at mobilprodusenter vil bruke det?

 

Hva som skjer med Qt vet jeg ikke men Nokia har brukt mye penger og prøver å finne ut hva de skal med det, personlig tror jeg utvikling på linux kommer til å være det største markedet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...