Gå til innhold

Ubuntu 11.04 er klar for nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott, kan noen bekrefte om denne er stabil på laptop? (64 bits DVD)

 

Apropos barnesykdommer. Det er oppdaget en feil i Linux-kjernen som medfølger Ubuntu 11.04 som resulterer i 10-30 prosent økt strømforbruk i enkelte konfigurasjoner. Det forventes at dette fikses iløpet av nærliggende måneder.
Gjelder det alle laptoper? Dette er jo ikke kritisk for meg, hviv

 

Siden jeg tenker å oppgradere min laptop med ubuntu 11.04 i helgen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjørt Natty siden Beta 2 kom ut jeg. Stabil og fin den :)

Det jeg savner er muligheten for å konfigurere Unity mer. Det er begrenset hva man kan gjøre med CompizConfig. Siden jeg har en 30" skjerm, så var noe av det første jeg gjorde var å forandre størrelsen på ikonene fra 48 til 64. Ellers legger jeg merke til at Ubuntu 11.04 bruker mer minne...men går fint siden jeg har 8GB å ta av ;)

Lenke til kommentar

Prøvde ut Ubuntu 10.10. tidligere og beta på 11 versjonen, men hadde mye problemer med skjermkortdriver til min Acer Aspire 5920G laptop.

 

Etter å ha lagt inn nvidia drivere, fikk jeg kun svart skjerm, så jeg var låst til å bruke de vanlige driverne som fulgte meg os, fikk derfor ikke utnyttet skjermkortet....

 

Utifra det jeg har fått med meg på div. forums, skyldest det muligens linux kernel versjonen?? Hvertfall flere brukere som opplever det samme. Bruker Fedora 14 og har ikke hatt noen som helst problemer med skjermkortet, og bruker nvidia driver uten å oppleve svart skjerm.

 

Noen som kjenner til problemet? Liker brukergrensesnittet på Ubuntu :)

 

Kenneth.

Endret av kenjako2
Lenke til kommentar

Flott, kan noen bekrefte om denne er stabil på laptop? (64 bits DVD)

 

Apropos barnesykdommer. Det er oppdaget en feil i Linux-kjernen som medfølger Ubuntu 11.04 som resulterer i 10-30 prosent økt strømforbruk i enkelte konfigurasjoner. Det forventes at dette fikses iløpet av nærliggende måneder.
Gjelder det alle laptoper? Dette er jo ikke kritisk for meg, hviv

 

Siden jeg tenker å oppgradere min laptop med ubuntu 11.04 i helgen.

 

Hei jeg kan bekrefte at 11.04 amd64 gir ser ut til å fungere som det skal på en Lenovo ThinkPad T400. Jeg oppgraderte fra 10.10 (Maverick) rett til 11.04 via GUI. Hele prosessen tok et par timer (avhengig av nettlinje?). Unity er selvsagt veldig uvant, og kanskje litt vel OS X-inspirert for min smak, men jeg er veldig klar for at jeg vil teste den fullt ut før jeg gir min "verdict". Positivt er at man alltids kan gå tilbake til gnome-classic. (ikke gnome 3?) for de som ikke liker Unity.

 

Ikke bra det du nevner med batteribug i kernel, kan gi tilbakemelding på det. 10.10 gav meg rundt 3 timer på nåværende batteri, blir skuffet om jeg får nevneverdig mindre av 11.04.

 

Jeg har også en jobblaptop: Dell Latitude E6400, her har jeg i 10.10 slitt med at Touchpad scroll ikke fungerer (kernel-bug som berører alps touchpads..) Ser frem til å teste om dette faktisk fungerer her. Men jeg oppgraderer ikke den maskinen før jeg har testet med min private en måneds tid først, kanskje lengre.

 

I 10.10 sleit jeg også på min T400 at den ikke alltid gikk i sleep (vanskelig å reprodusere), men virket som om den feilet ved 1 av 3 tilfeller til å gå i sleep, også irriterendes. Unity skal visstnok ha bedre kontroll over BIOS, håper dette vil resultere bedre resultater relatert til strømstyring og dvale.

Endret av _nix_
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd: ubuntu 11.04 amd64 med windows 7 ultimate?

 

Altså først formatere linux partisjonen, installert Ubuntu 11.04 og fått alt å fungere uten å få problem med oppstartlasteren?

 

Skal bli digg å prøve 11.04 jeg håper denne blir superbra.

 

Fint om noen kan si hva som funger/ikke funger.

regner med de fleste ATI/nvidia drivere funger?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Meh, veit ikke helt om jeg er helt OK med dette. Jeg sitter på en 17" atm, som er 1280x1024, og da føles det ut som om unity launchern tar stor plass. Jeg fant en guide på nettet hvor man kunne resize ikonene, men det gjorde den ikke smalere. Jeg trenger da virkelig ikke så latterlig store ikoner eller en bar..

Edit: Den endret visst størrelsen etter størrelsen på ikonene nå. F. eks ccsm kan fikse dette.

 

Det er også mye som har blitt unødvendig vanskelig, når hensikten er tydeligvis å gjøre det simplere. Eksempel er at det er ikke enkelt å konfigurere launchern i det hele tatt. Det skjer ingenting ved høyreklikk, og det gir for meg ingen mening. Kilde.

When in gnome-panel, the right-click is used to manage panel features, but in Unity there's no such capability, so it will feel cleaner.
-Mark Shuttleworth

 

I tillegg har vi denne.

Keep in mind that this is only a temporay solution. Mark Shuttleworth has stated that the next version of Ubuntu (11.10) will most likely not ship with the Ubuntu Classic Desktop.

 

Fullstendig klar over at artikkelen tar for seg netbook-versjonen, men nå får jo desktop-versjonen det også, så det er like aktuelt.

 

Det finnes (selvsagt) programmer for å endre på unity, men strengt talt burde Ubuntu bli levert med dette.

Syns også å merke at unity krever mer diskaksess, da den tar for seg veldig mye (unødvendig) søk i mine øyne. Jeg bruker få applikasjoner på min Ubuntu, og trenger kun 5-6stk. Valget mitt er da å ha store stygge ikoner som ikke kan endres uten endel jobb, eller å måtte søke.

 

Det er endel fint med unity, men det kunne også ha passet helt fint inn i det vi kjenner far 10.10 i mine øyne. Kunne i alle fall fått en introduksjon til unity, evt. spørsmål om jeg i det hele tatt ville bruke det.

 

Ellers virker det som om alt kjører smooth på min stasjonære PC, eneste er da som sagt muligens mer diskaksesser.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det er veldig spennende Linux-tider med KDE, Gnome 3 og Unity (: Jeg har selv prøvd alle tre, og må si Gnome 3 er min favoritt. Fedora har en beta ute nå (15 beta) om noen vil prøve det i en relativt stabil variant.

 

Hadde bare den gjevne Linux-programvare holdt samme kvalitetsnivå som de nye grensesnittene, og utvalget av topprogramvare vært større, hadde det vært et real alternativ for flere.

Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu Final 11.04 i går.

 

Etter ren installasjon på disk å jeg skal logge inn, går det 1 sek etter innlogging skjermen før skjermen fryser eller maskinen restarter automatisk.

 

 

Installasjonen gikk helt greit

Har også forsøkt re installering.

 

Satte inn ett Radeon 9800PRO og da går alt greit.

Går jeg tilbake til mitt Radeon 9600 (som funket i Ubuntu 10.10) fryser den igjen. :thumbdown:

 

Tips?

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd: ubuntu 11.04 amd64 med windows 7 ultimate?

 

Altså først formatere linux partisjonen, installert Ubuntu 11.04 og fått alt å fungere uten å få problem med oppstartlasteren?

 

Skal bli digg å prøve 11.04 jeg håper denne blir superbra.

 

Fint om noen kan si hva som funger/ikke funger.

regner med de fleste ATI/nvidia drivere funger?

 

LMH1:

 

Har hatt problemer med å få touch knapper på laptop til å opptre riktig. Da tenker jeg på play/pause/forward etc... multimedia knapper. Dette har jeg ikke fått programmert riktig i Fedora heller. Trykker jeg på touch knappene opptrår de som en vanlig touchpad til scrolling av sider, og ikke til å styre musikken.

 

Er ganske fersk Linux bruker, ser det er flere guider som skal omprogrammere slike knapper riktig, men har allikevel ikke fått det til. Kanskje noen kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Oppgraderte to maskiner igår med CD, og har derfor begrenset erfaring med bruk. Begge frøs ved klikking på logoer og måtte restartes flere ganger før de fungerte.

Ideen bak unity er sikkert grei nok når en bare blir vant med hvor alt er, men foreløpig synes jeg iallfall det mangler tilpassingsmuligheter. Feks ingen panel egenskaper (jeg finner dem iallfall ikke - ingen h.klikkmeny)

Jeg bruker flere OS og synes det er greitt at noe av det mest brukte er på nesten samme plass.

Det er vel greitt at tastaturer har bokstavene på samme sted ?

 

Forslag til applikasjoner som kan lastes ned er fint, men det er mange ukjente programnavn, og jeg savner opplysning. Heller ikke noen h.klikkmeny her.

 

Så syns jeg faktisk at programmer bruker lenger tid på oppstarten, men det kan vel rette seg ? Det er forresten ikke mer enn 2G minne i maskinene jeg til nå har testa...

Lenke til kommentar

Køyrer ein Ubuntu-server i Virtualbox for webutvikling. Oppgraderte denne frå 10.10 til 11.04, den starta ikkje etter på (svart skjerm), men recovery mode fungerte fint (utan endringar). Endra GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT i /etc/default/grub frå "splash quiet" til "text", og den fungerar fint.

 

Heilt greit, det er ingenting eg kunne sakna mindre enn oppstartsplaskeskjermen...

Lenke til kommentar

Køyrer ein Ubuntu-server i Virtualbox for webutvikling. Oppgraderte denne frå 10.10 til 11.04, den starta ikkje etter på (svart skjerm), men recovery mode fungerte fint (utan endringar). Endra GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT i /etc/default/grub frå "splash quiet" til "text", og den fungerar fint.

 

Heilt greit, det er ingenting eg kunne sakna mindre enn oppstartsplaskeskjermen...

 

Kanskje ikke noe dealbreaker nei ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke forrige versjon av Ubuntu daglig.

 

Får en oppdateringene gjennom Download-verktøyet som er i Ubuntu fra før, eller må en gjøre en hel del herk for å få en eldre versjon til å bli som den nyeste versjonen?

 

Altså må en reinstallere for å få minst mulig kjøring av kommandoer i terminalvinduet, eller vil Download-verktøyet sørge for en silkemyk oppdatering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...