Gå til innhold

Få bedre spillytelse med ny skjermkortdriver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg mer opptatt av at de skal få HDMI, og spesielt lyd over det, til å fungere bedre. Det er så forbanna mye rot med HDMI.

 

AtW

 

Meget mulig jeg tar feil nå, men må du ikke nødvendigvis ha en link til et lydkort for å få lyd via HDMI til å fungere? Grafikkortet i seg selv kan vel ikke levere lyd via HDMI uten at lydkortet på en eller annen måte er involvert?

 

Jeg vet ikke om grafikkortene på noen måte kan hente lydsignalene via PCIe kretsen eller om man på en eller annen måte må ha kablet forbindelse eller annen forbindelse til lydkortet.

 

Jeg vet at du får lyd via HDMI på bærbare og PC'er som har HDMI kontakt på hovedkortet men der er det vel kretser for det vil jeg tro.

Lenke til kommentar

I tillegg har den fått en funksjon som forteller deg om nye drivere som er tilgjengelig.

 

Denne funksjonen bør ha vært implementert siden første versjon av CCC kom ut. At denne funksjonen kommer først nå er helt forbløffende. Personlig mener jeg også at updates bør bli en tvang mot brukeren, med mindre man personlig slår av dette i innstillinger.

 

Personlig er jeg mer opptatt av at de skal få HDMI, og spesielt lyd over det, til å fungere bedre. Det er så forbanna mye rot med HDMI.

 

AtW

 

Meget mulig jeg tar feil nå, men må du ikke nødvendigvis ha en link til et lydkort for å få lyd via HDMI til å fungere? Grafikkortet i seg selv kan vel ikke levere lyd via HDMI uten at lydkortet på en eller annen måte er involvert?

 

Jeg vet ikke om grafikkortene på noen måte kan hente lydsignalene via PCIe kretsen eller om man på en eller annen måte må ha kablet forbindelse eller annen forbindelse til lydkortet.

 

Jeg vet at du får lyd via HDMI på bærbare og PC'er som har HDMI kontakt på hovedkortet men der er det vel kretser for det vil jeg tro.

 

Jeg vet ikke med dere, men selv bruker jeg HDMI til 42'' TV. Lyden blir overført via HDMI til TV som spiller av lyd med TV'ets høytalere. Det er vel ikke noe sort magi, akkurat dette?

Lenke til kommentar

Personlig er jeg mer opptatt av at de skal få HDMI, og spesielt lyd over det, til å fungere bedre. Det er så forbanna mye rot med HDMI.

 

AtW

 

Meget mulig jeg tar feil nå, men må du ikke nødvendigvis ha en link til et lydkort for å få lyd via HDMI til å fungere? Grafikkortet i seg selv kan vel ikke levere lyd via HDMI uten at lydkortet på en eller annen måte er involvert?

 

Jeg vet ikke om grafikkortene på noen måte kan hente lydsignalene via PCIe kretsen eller om man på en eller annen måte må ha kablet forbindelse eller annen forbindelse til lydkortet.

 

Jeg vet at du får lyd via HDMI på bærbare og PC'er som har HDMI kontakt på hovedkortet men der er det vel kretser for det vil jeg tro.

Ati har hatt lydcodecer på sine kort i flere år, nvidia har krevd intern s/pdif kabel frem til siste generasjon.

 

Lydkortet gjør ingenting i denne sammenheng, da alt skjer i receiveren eller tven.

Lenke til kommentar

ikke hatt et problem med hdmi lyd siden jeg hadde hd3850/3650.

har kun brukt windows. bruker man linux eller lignene kan jeg se for meg endel problemer =)

 

Med en gang man gjør noe litt avansert, så blir det tull. Dvs silent stream-buggen har jo affisert de fleste i lengre tid.., mitt probleme r når jeg har to skjermer, og outputter hdmi til receiver, og videre fra receiver til DVI-inngang på skjerm. Da får jeg ikke lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar

ikke hatt et problem med hdmi lyd siden jeg hadde hd3850/3650.

har kun brukt windows. bruker man linux eller lignene kan jeg se for meg endel problemer =)

 

Med en gang man gjør noe litt avansert, så blir det tull. Dvs silent stream-buggen har jo affisert de fleste i lengre tid.., mitt probleme r når jeg har to skjermer, og outputter hdmi til receiver, og videre fra receiver til DVI-inngang på skjerm. Da får jeg ikke lyd.

 

AtW

 

jeg bruker et ganske lignene oppsett selv. om forsterkern din bruker identifiseringa til skjermen ser jeg for meg at det ikke vill komme lyd ja. min forsterker identifiserer seg så systemer koblet til kun ser forsterker og støttede oppløsninger til skjerm.

Lenke til kommentar

ikke hatt et problem med hdmi lyd siden jeg hadde hd3850/3650.

har kun brukt windows. bruker man linux eller lignene kan jeg se for meg endel problemer =)

 

Med en gang man gjør noe litt avansert, så blir det tull. Dvs silent stream-buggen har jo affisert de fleste i lengre tid.., mitt probleme r når jeg har to skjermer, og outputter hdmi til receiver, og videre fra receiver til DVI-inngang på skjerm. Da får jeg ikke lyd.

 

AtW

 

jeg bruker et ganske lignene oppsett selv. om forsterkern din bruker identifiseringa til skjermen ser jeg for meg at det ikke vill komme lyd ja. min forsterker identifiserer seg så systemer koblet til kun ser forsterker og støttede oppløsninger til skjerm.

 

Det er ikke problemet (dvs ikke hele), om jeg sender som om jeg bare hadde forsterkeren, så får jeg ikke satt riktig oppløsning på skjermen, fordi 1600*1200 ikke er i lista, jeg kan kombinere slik at 1600*200 er med (merklig at man ikek kan overstyre dette i CCC forresten). Men probmet er uansett at hdmi står som "not pluggen in" i lysta over lyd-devices.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Nvidia på de kortene jeg har, har flere muligheter for å overstyre en rekke instillinger, de har mulighet for å slå på underscan, i motsetning til ati som tvinger på underscan og manuellt må deaktiveres. I tillegg husker nvidia scan instillinger når du skifter oppløsning. Lyd på hdmi er dog et mareritt og bare forferdelig dårlig gjennomtenkt fra de som lagde systemet til å begynne med. Det hele blir jo ikke bedre av at microsoft har gjort alt i sin makt for å forhindre at man skal kunne tvinge ut signaler via dvi, i xp var det en smal sak å sende 100hz 1920*1080 til tven (som støtter det), i win7 - umulig. Bare fordi tven ikke sier i fra at den støtter det finnes det ingen måte å få windows 7 til å prøve å sende 100hz. Ikke med ati i hvert fall.

Lenke til kommentar

Denne driveren støtter X.org 1.10, som blant annet brukes i Ubuntu 11.04. Men videoakselerasjon for GNU/Linux-brukere er fremdeles manglende.

 

Ati har hatt lydcodecer på sine kort i flere år, nvidia har krevd intern s/pdif kabel frem til siste generasjon.

 

Lydkortet gjør ingenting i denne sammenheng, da alt skjer i receiveren eller tven.

Noen kort i GeForce 200-serien hadde innebygd lydchip.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...