Gå til innhold

Test: Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at dere tar denne testen, fordi den retter på mange måter litt av inntrykket jeg har hatt av denne modellen så langt. Den imiterte børstede aluminium som egentlig er plast lurte meg ganske greit på bildene. Clevo-serien hadde jeg inntrykk av at var i et ypperlig sjikte hva byggekvalitet angikk. Nesten på høyde med MacBook Pro. Videre er jeg litt skuffet over høyttalerne. Designmessig synes jeg maskinen er ren og har riktig "type" tastatur og pekeflate. Ytelsesmessig hadde det vært fint om man fikk et mer idealisert eksemplar, altså beholdt i5-prosessor og heller valgt Intel 320 SSD.

Lenke til kommentar

Tusen takk for en bra test! :)

 

Men en klage da; det er litt vel overdreven bruk av utropstegn. Det virker litt uproft, rett og slett.

 

Heisann!

 

Dette er jeg helt enig i, det skal jo tross alt ikke se ut som om vi har satt verdensrekord i kaffedrikking før vi skriver tester ;)

 

Fjernet en håndfull utropstegn, takk for at du bemerket dette.

Lenke til kommentar

Bra at dere tar denne testen, fordi den retter på mange måter litt av inntrykket jeg har hatt av denne modellen så langt. Den imiterte børstede aluminium som egentlig er plast lurte meg ganske greit på bildene. Clevo-serien hadde jeg inntrykk av at var i et ypperlig sjikte hva byggekvalitet angikk. Nesten på høyde med MacBook Pro. Videre er jeg litt skuffet over høyttalerne. Designmessig synes jeg maskinen er ren og har riktig "type" tastatur og pekeflate. Ytelsesmessig hadde det vært fint om man fikk et mer idealisert eksemplar, altså beholdt i5-prosessor og heller valgt Intel 320 SSD.

Har du tittet på Kunshan P150?

Lenke til kommentar
' timestamp='1303482305' post='17658162']

Bra at dere tar denne testen, fordi den retter på mange måter litt av inntrykket jeg har hatt av denne modellen så langt. Den imiterte børstede aluminium som egentlig er plast lurte meg ganske greit på bildene. Clevo-serien hadde jeg inntrykk av at var i et ypperlig sjikte hva byggekvalitet angikk. Nesten på høyde med MacBook Pro. Videre er jeg litt skuffet over høyttalerne. Designmessig synes jeg maskinen er ren og har riktig "type" tastatur og pekeflate. Ytelsesmessig hadde det vært fint om man fikk et mer idealisert eksemplar, altså beholdt i5-prosessor og heller valgt Intel 320 SSD.

Har du tittet på Kunshan P150?

Alt, alt, alt for dyr til å anbefale. Jeg vil dessuten ikke ha en firekjerne prosessor i en bærbar, fordi det utvikler mer varme og støy enn jeg setter pris på. At de har hoppet 120GB alternativet for Intel 320 virker også suspekt, da det er denne som er mest aktuell.

 

Jeg synes at man burde få kunne introdusere aluminium på bærbare til 10 000.

Lenke til kommentar

Samme gjelder for dell, compaq osv. Trenger man virkelig å skrive det?

 

Men pluss for god skjermoppløsning, skulle ønske flere fulgte etter.

Eneste jeg har sett er sony vaio men de overpriser seg så sykt at det er bare å glemme med engang.

http://www.sony.no/p...ies/vpcz13z9e-x

 

 

Dell, HP, Acer og flere av de store bærbarmerkevarene har riktignok ikke egne fabrikker, men de får tross alt laget dem etter eget design og spesifikasjoner.

De får bare en av de store "egentlige" bærbarfabrikkene til å ta seg av selve produksjonen. Med Multicom er det ikke sånn - de kjøper ferdig designede, spesifiserte og fabrikerte barebones fra Clevo (i dette tilfellet), og alt de gjør selv, er å sette inn hardware etter kundenes ønsker. Det er en viss forskjell, og det virker som om artikkelforfatteren tror det er Multicom's eget design det er snakk om. Sitat: "Hører dere, Multicom?" .... Multicom har ingenting med designet eller utførelsen av Multicom Xishan W 150 å gjøre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Samme gjelder for dell, compaq osv. Trenger man virkelig å skrive det?

 

Men pluss for god skjermoppløsning, skulle ønske flere fulgte etter.

Eneste jeg har sett er sony vaio men de overpriser seg så sykt at det er bare å glemme med engang.

http://www.sony.no/p...ies/vpcz13z9e-x

 

 

Dell, HP, Acer og flere av de store bærbarmerkevarene har riktignok ikke egne fabrikker, men de får tross alt laget dem etter eget design og spesifikasjoner.

De får bare en av de store "egentlige" bærbarfabrikkene til å ta seg av selve produksjonen. Med Multicom er det ikke sånn - de kjøper ferdig designede, spesifiserte og fabrikerte barebones fra Clevo (i dette tilfellet), og alt de gjør selv, er å sette inn hardware etter kundenes ønsker. Det er en viss forskjell, og det virker som om artikkelforfatteren tror det er Multicom's eget design det er snakk om. Sitat: "Hører dere, Multicom?" .... Multicom har ingenting med designet eller utførelsen av Multicom Xishan W 150 å gjøre.

Multicom kan dog spesifisere sitt eget utseendet om de legger penger på bordet, eventuelt velge en annen leverandør. Så å si at Multicom ikke kan endre utseende på "sine" bærbare blir jo feil, for det kan de så absolutt om de bare vil og er villig til å betale for det.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg sterkt på, til det er Multicom alt for små. Dell, HP og Acer kan gjøre det, fordi de er svære, og bestiller egen-designede og -spesifiserte maskiner i et svært høyt antall. For en bitteliten aktør som Multicom vil det bli svært dyrt og ulønnsomt, fordi antall maskiner blir veldig få. Og utsalgsprisen på disse maskinene ville ikke bli konkurransedyktige i det hele tatt. Dessuten er Clevo'er ferdig vare - ingen av forhandlerne rundt om i verden som selger maskinene deres, har noen særlig innflytelse på hvordan maskinen skal bygges eller se ut.

 

Når det er sagt, så kan man jo godt si at det faktisk er en Multicom-maskin det er snakk om, i og med at de setter navnet sitt på den. Og de må følgelig godta at kritikk, god eller dårlig, blir rettet til Multicom, og ikke til den bærbarprodusenten som faktisk har designet, spesifisert og bygget maskinen, nemlig Clevo. Men altså; er det slik at man som anmelder eller kunde vil komme med ønsker om forandringer eller forbedringer av maskinen, så må man pent stille forespørselen til Clevo, og ikke til Multicom.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

SITAT Artikkelen
Tastaturet er av typen chiclet, noe som blir stadig vanligere, og er en trend som Apple startet med sine bærbare maskiner. En slik konstruksjon gjør det lettere å trykke på rett tast, og gir illusjonen av mindre svikt i tastaturet. Vi setter pris på den numeriske delen av tastaturet på Xishan W150 som letter arbeid med tallbehandling betydelig.

Er vel strengt tatt Sony som startet med dette på sine vaio-maskiner.

Skjermen på denne høres ekstremt digg ut, hvem er det som har laget den? Noe produktnummer å finne (om dere fortsatt har maskinen).

Lenke til kommentar

Kanskje Vaio serien var de første med dette systemet, men man kan nok si at Apple var de som lagde trenden, ikke Sony.

 

Har foruten Multicom sin PBL21 maskin, og er veldig fornøyd med den jeg og, spesielt skjermen, og du sier du ikke likte det "kjedelige" utseendet, jeg syntes det er veldig greit og hater hvordan nyere bærbare PCer ser ut nå, da jeg føler ofte design går foran brukervennlighet.

Endret av Mott
Lenke til kommentar

Et alternativ til denne kan være Asus N53SN.

 

Den har i7 2630QM, 8GB RAM, Geforce GT550m, fyll HD blank skjerm, 1x USB 3.0 og 640GB HDD. Prisen er på hyggelige 9K Smell i en SSD så snakker man godmaskin

 

Jeg har lett etter gode SB laptops siden nyttår og den du nevner virket som noe av det bedre så langt. GTX540M blir for svakt siden jeg hadde HD5650 i min forrige så at den har 550M gjør det akkurat svelgbart.

 

Synet har blitt merkbart dårligere etter jeg rundet 40 og derfor kan FullHD på 15" muligens bli for anstrengende. Skulle veldig gjerne sett 1680x1050 eller en av 1680x945/1600x900 oppløsningene avhengig av aspect-ratio på skjermen. Noen som vet om nogenlunde tilsvarende spec med en av disse oppløsningene? Kraftigere skjermkort er ikke å forakte.

 

Min forrige maskin var 13.3" som er et herlig format når den har god kjøling i tillegg. Så jeg titter mest på på 12,5-14" men kan være villig til å gå opp til 15/16" denne gang.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mottok idag ca tilsvarende PC, Xishan W150E, men denne blir beklageligvis sendt tilbake samme dag.

Det var rett og slett en stor skuff å bare åpne pakken. Av det estetiske kan jeg nevne:

* Plast, plast og mere plast

* Skarp kant som gjør det ekkelt å skrive på tastaturet

* Ekkel touchpad som føles som det som skal etterligne børstet lakket aluminium

Under drift var den rask, noe som var bra. Det som ikke var bra var at viften guffet seg opp på maks flere ganger uten at den ble noe belastet, og det var en høyfrekvent hvining i den.

Skal sies at sistnevnte kanskje bare var et enkelttilfelle, men til å ha betalt 13 000 for den, var jeg absolutt ikke tilfreds med den...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Styr LANGT unna Multicom, særlig deres egenproduserte (eller sammensatte) PCer, merket Multicom.

 

Jeg har eid en 17" Multicom-laptop (Xishan 370) i et år, og maken til drittPC har jeg aldri vært borti.

Her er mine erfaringer:

 

1. PCen klarer ikke lese eksterne harddisker via USB (dersom de ikke har egen strømforsyning). Dette fordi maskinens USB-porter ikke leverer nok strøm. Dette har jeg aldri opplevd med noen annen bærbar jeg har prøvd.

 

2. Elendig touchpad, som har vært inne til reperasjon 2 ganger, og før det var gått et år hadde det oppstått slitemerker på touchpaden. Det har heller aldri skjedd meg før.

 

3. Elendig byggekvalitet på selve PCen. Den virker skranglete.

 

4. Elendige høyttalere, virkelig dårlig. Jeg har faktisk bedre lyd på mobiltelefonen min...

 

5. Gammeldags og bråkete tastatur.

5.1 F-tastene er default. For å få tak i mer hyppig brukte funksjoner som lyd- og lysjustering må man trykke Fn-tasten.

5.2 Ikke egne taster for lydjustering. Og sleep-tasten er plassert MELLOM "mute" og "lyd ned"-knappen. Dette fører til at jeg stadig setter PC til sleep når jeg mente å mute lyden. Utrolig irriterende!

5.3 Tastaturet er dårlig plassert på maskinen - for langt opp mot skjermen.

5.4 Touchpaden er plassert midt på maskinen, ikke midt under tastaturet. Dermed kommer høyre hånd stadig borti touchpaden når jeg skriver touch.

 

DRITTMASKIN!!

 

IKKE kjøp Multicom PC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...