Gå til innhold

Liten og anvendelig projektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten rakker fra Favi.

At den aksepterer 1080p signal inn er jo vel og bra. Men når den skal vise dette bildet på et panel med 640x480 punkter forsvinner jo de aller fleste fornuftige bruksområder for denne ut av vinduet. Håper ingen oppfattet denne artikkelen som en kjøpsanbefaling...

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

1080p, 1080i og 720p er etter min mening bare lureri når den er begrenset til å vise 640x480.

 

"opptil 150 tommer" er bare tull uten å definere hvilken lysstyrke den klarer den med. Det er null problem å vise bildet på en vegg som er lengre unna og få f.eks 1500 tommer bilde, men jo lengre unna jo svakere blir lysstyrken. Spørsmålet er derfor hva som er deres smertegrense for lysstyrke.

 

Uten oppgitt lysstyrke regner jeg med den er ganske svak. LED er særdeles svakt i denne sammenhengen. Med en pris på 199 dollar regner jeg med det er en 3 eller 5 Watt LED som sitter i den. Ut i fra erfaring med lommelykter med 3 Watt power-LED regner jeg med at tilsvarende 30-40 tommer bilde er min smertegrense for hvor svak lysstyrke jeg ville godtatt. Jeg vil tippe på ca 100 lumen. "Skikkelige" projektorer starter på ca 2000 og egner seg til ca 150 tommer bildestørrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Manualen hevder at LED-lampa er på hele 50 Watt. Det høres for godt ut til å være sant.

 

Jeg har åpenbart for mye penger. Enten det eller for manglende styring på økonomi. Jeg så på prisen på denne saken og tenkte: "farsken. Varför inte?". Så jeg bare kjøpte denne projektoren jeg. Jeg har såvidt fått testet den lite så. Jeg prøvde den bare på ca 2.5 meters hold eller noe, mot en vegg som nok engang var hvit, men som har sett sine beste dager. Jeg må innrømme at jeg var imponert. Jeg hadde taklyset på og projektoren gjorde en helt kurant jobb den. Den var faktisk bedre enn enkelte et par år eldre projektorer jeg har vært borti andre steder. Det hadde ikke vært noe problem å sett film på den med taklyset på. Litt blast kan det tenkes at det ville ha blitt, men om jeg hadde tatt av taklyset tror jeg absolutt at det kunne vært en trivelig affære lysstyrkemessig.

 

Nå skal jeg innrømme at jeg bare har brukt stillbildevarianten av den da, med å se win 7 desktopen min. Jeg vet derfor ikke helt hvordan projektoren er for å vise bevegelige bilder. Jeg testet samtidig også skaleringen via VGA-kabelen. Opp til 1024*768 (eller noe) var det ikke noen store uroligheter. Dette er ogsåp den høyeste støttede oppløsningen. Uten støtte fra projektorens produsent kan du sette den i enda større oppløsning, m,en når jeg klemte den opp i 1280*800 (16*10 regner jeg med) så ble det en påtagelig flimring. Kan hende at jeg der presset den litt for mye i forhold til ikke-nativ oppløsning samt at den ikke støttet 16*10 sånn rett ut. JEg fikk nemlig ikke lov å veksle fra 4*3 til 16*10 når VGA-kabelen sto i. Ihvertfall ikke slik jeg kunne forstå det. Jeg skal etterhvert pusle litt mer med projektoren, men jeg må se om jeg får fingrene i en litt lang HDMI-kabel, eller kanskje vurdere å koble den direkte til DVD-spilleren min.

 

Summa summarum kan jeg tro at jeg kan få mye artig med denne vesle projektoren, forutsatt at dens egenskaper i forhold til bilde i bevegelse er like gode som lysstyrken. det er klart at den kommer nok ikke opp mot de mer sinnsyke vanlige projektorene, men for min hobbybruk kan det godt hende at den duger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...