Gå til innhold

Test: Thecus N4200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CLIWLovz

Herlig å se at dere tester NAS servere! :)

Er på utkikk etter en NAS server, mest sansynelig kjøper jeg den i USA ettersom jeg får Thecus N4200 + 6TB (1,5TB x 4 Western Digital Caviar Green) til 5000 nok..

Håper på flere NAS tester i nermeste fremtid!

Endret av Slettet-CLIWLovz
Lenke til kommentar

Veldig godt og relevant spørsmål fra morfj. Henger meg på den.

 

Selv så vurderer jeg denne fra Synology. DS1511+

 

Kan bruke 2x 1Gbit porter for økt hastighet, og bygge ut med 2 ekstra "hyller" for totalt 15 disker. Støtter 3TB disker offisielt. Så 45TB total lagringsplass. 6300,- hos Netshop blant annet.

 

Volume Management

 

Synology Hybrid RAID

Max iSCSI Target:32

Max iSCSI LUN:256

Volume Type: Basic, JBOD, RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6, RAID 10

RAID Migration: from Basic to RAID 1, Basic to RAID 5, Basic to RAID 5+Spare, RAID 1 to RAID 5, RAID 1 to RAID 5+Spare, RAID 5 to RAID 5+Spare, RAID 5 to RAID 6

Expand RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare or RAID 6 with Larger Hard Drives

Expand RAID 5, RAID 5+Spare or RAID 6 by Adding a Hard Drive On The Fly

Synology DX510 Support

 

DS1511+ har muligheten til å expande i alle fall :)

 

Og det har N4200 fra Thecus også:

 

2. Software Functions

 

RAID

 

RAID Modes - RAID 0, 1, 5, 6,10, JBOD

 

Auto-Rebuild - Supported

 

Hot-Swap - Supported

 

Hot-Spare - Supported

 

Online RAID Migration - Supported

 

Online RAID Expansion - Supported

 

SMART Info - Supported

 

SMART Test - Supported

 

RAID Volume Encryption - AES 256bit

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Til litt småheftig bruk ville jeg brukt enterprise disker. Vanlige disker har lett for å knele under tung raid 5/6 bruk. Er du skikkelig uheldig da så kneler en eller flere mens du driver å bygger opp raidet igjen etter at en disk sluttet å fungere. Og da er du plutselig uten data. I slike situasjoner så er det jo viktig å kjøpe disker fra forskjellig batch, eller kanskje til og med fra forskjellige produsenter. Så er sjansen mindre for at flere skal stoppe samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig en Nas som faktiskt har brukbar lese og skriveytelse. er det noen som kan anbefale noen rimeligere modeller som faktiskt har brukbar skrive og lese ytelse ?

 

Jeg er vedlig godt fornøyd med Netgear Readynas Ultra 4. denne ligger vel på ca. 3500 kr, som er noe under det den testede enheten ligger på.

Jeg har 4 stk WD Green 2TB disker i min, og ligger på ca. 70 MB/s i skrivehastighet og ca. 90 i lesehastighet. Denne har vel ikke like mange muligheter for forskjellige raid oppsett, og mangler innebygget mini-ups. Ellers skulle den være helt på høyden :)

Lenke til kommentar

Mulig et litt dumt spørsmål, men ... Fungerer en slik NAS uavhenging av OS? Jeg har OS X og kona Win 7. Hun trenger sikker lagring av bilder mens jeg er mer opptatt av å lagre multimedia filer. Vil det være uproblematisk for oss å dele denne?

 

Klientstøtte

 

Linux/UNIX

Mac OS 9 eller nyere

Windows 2000 eller nyere

Lenke til kommentar

Mulig et litt dumt spørsmål, men ... Fungerer en slik NAS uavhenging av OS? Jeg har OS X og kona Win 7. Hun trenger sikker lagring av bilder mens jeg er mer opptatt av å lagre multimedia filer. Vil det være uproblematisk for oss å dele denne?

 

Klientstøtte

 

Linux/UNIX

Mac OS 9 eller nyere

Windows 2000 eller nyere

 

Ja så det. Så da er det altså ingen problemer at både OS X og Win7 bruker den samtidig?

Lenke til kommentar

En NAS du kan være sikker på.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/thecus_n4200/93799" title="Test: Thecus N4200">Les mer</a>

 

Veldig bra med tester av NAS servere. Jeg regner med det kommer flere modeller, samt en "hvordan bygge din egen NAS med FreeNAS"-lignende artikkel?

 

Det kan være greit å få en overblikkstabell over funksjonalitet etterhvert. Mao, noe som gjør det lettere å sammenligne.

 

En ting jeg skulle gjerne visst om andre NAS-servere har

jeg kjøpte min ReadyNAS NV+ for mange år siden, før Netgear kjøpte opp produsenten Infrant. Min NAS har fungert helt stabilt siden den gang, og er like mye i bruk som den gang.

Hvordan?

Fordi Netgear ReadyNAS servere har en overlegen funksjon: den lar deg oppgradere til større disker ved å bytte ut én disk av gangen. Når du har byttet ut alle diskene, blir tilgjengelig diskplass automatisk utvidet. Alt dette skjer uten at eksisterende data går tapt! Jeg kjøpte min boks med 3x320gb disker, gikk over til 3x500gb og senere til 3x750gb og til slutt 4x750gb.

 

Monitorering og backup

Når du har en NAS server med disker som står og spinner døgnet rundt i flere år, blir det viktig med funksjoner som overvåker diskene for feil. SMART-monitorering, alarmer / varsling samt trend-grafer som viser utvikling i antall feil over tid er veldig nyttig.

 

I tillegg er backup-funksjoner viktige. Støtter den tidsstyrt backup til en tilkoblet USB-disk? (bra). Til en remote server? (bedre) Støtter den i tillegg rsync protokollen som bare kopierer delta (best?)

 

Hva er det neste lure langsiktige valget?

Min ReadyNAS er såpass gammel at jeg vurderer å bytte den ut, men jeg usikker på med hva. En ny NAS server? Min ReadyNAS har aldri levert i nærheten av lovet ytelse (40mb/s), og jeg ønsker å unngå det problemet for neste løsning. Som andre har påpekt, NAS er veldig veldig dyrt. Man kan antakelig bygge seg en rimelig NAS med FreeNAS eller en Linux-distro, men hvor mye funksjonalitet går man glipp av og hvor mye ekstra administrasjon og hassle blir det?

 

Ser frem til flere tester og artikler.

Lenke til kommentar

 

Hva er det neste lure langsiktige valget?

Min ReadyNAS er såpass gammel at jeg vurderer å bytte den ut, men jeg usikker på med hva. En ny NAS server? Min ReadyNAS har aldri levert i nærheten av lovet ytelse (40mb/s), og jeg ønsker å unngå det problemet for neste løsning. Som andre har påpekt, NAS er veldig veldig dyrt. Man kan antakelig bygge seg en rimelig NAS med FreeNAS eller en Linux-distro, men hvor mye funksjonalitet går man glipp av og hvor mye ekstra administrasjon og hassle blir det?

 

 

 

 

Om du tenker mest ytelse per krone vil du utvilsomt komme lengst med å lage dine egen NAS.

Og siden du har brukt NAS i flere år regner jeg med du kanskje har mye forskjellig hardware liggende i skuffer og skap som de fleste andre nerder. Kanskje du tilogmed har en flerkjernet pc du ikke bruker lengre?

 

Om du er vant med Rsync så er jo den helt fantastisk. Det kan være litt pes å sette opp men når det er gjort og fungerer så plager den ikke switcher og routere med unødig trafikk. Det du mister kan nok være noe brukervennlighet. Nå har jeg ikke brukt freenas på en stund men den var da ganske grei å sette opp mener jeg.

 

Ofte føler jeg det blir fokusert på og vektlagt feil ting når det gjelder nas. Bit-torrent klient. Javel greit. "overvåknings-kamera" - tja kan bli mye pes i media med slikt :)Ja listen med kjekt å ha apps på nas er begynt å bli lang så du får nå selv se hva som er viktig for deg. Slik det er blitt nå er det mye som legges på toppen på ferdig-NAS'ene bare fordi at de kan.

 

Til syvende å sist må du selv velge om du har ork og kunnskap til å snekre sammen en nas selv og tiden til å få alt konfigurert korrekt. Om du har det vil du helt klart få mest krutt i en egen nas. Om ikke kan det være mye frustrasjon å spare på å kjøpe et ferdig-nas. Dessuten så viser jo testen at det var akseptable ytelser og prisen var heller ikke fullstendig galen.

 

 

 

Edit:

Skrevet noe lettsindig i sene nattetimer etter et litt vel lystig lag.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg endte opp med å kjøpe en Synology DS1511+.

 

Den kostet vel rundt 6500-7000,- + disker. Er fornøyd så langt, ikke opplevd noe problemer.

 

Har masse funksjoner som jeg aldri får bruk for, og en del funksjoner som jeg bruker. Kan bygges ut med 2 ekstra disk"hyller" for total kapasitet med 3TB disker på 45TB (mindre ved bruk av R5, R6 etc da noe går bort til paritetsdisker).

 

Makser 1Gbit både ved skriving og lesing fra enheten (SSD i min maskin og "vanlig" disker i DS1511+'n). Kan også bruke link ag om switch og maskinen din støtter det. Dette medfører mulighet for over 200MB les/skriv til og fra enheten.

 

Støy og varme kan jeg dessverre ikke uttale meg om da enheten står i 19" rackskap i teknisk rom med god ventilasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...