Gå til innhold

Radeon HD 7000 nærmer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedsstrategien til Amd har forsåvidt i de siste årene vært å sørge for å gi ut veldig gode skjermkort som flesteparten av brukerne har råd til og så senere komme med en superutgave som er hintet på ytelsetronen.

 

Blir spennende å se hva de nye 7xxx kortene kommer med av teknologi og ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en følelse av at Radeon 7000-serien ville komme raskt siden det ble vurdert å bruke 28nm prosess allerede i 6000-serien. Da dette ble valgt bort til fordel for 40nm prosess var dette mer av økonomiske enn teknologiske grunner.

 

Den første "generasjonen" med 28nm prosessen vil sansynligvis ha høyere rate av feilproduksjon enn 40nm har i dag, dette medfører at 7000-serien vil gi økt ytelse, men ikke så mye forbedring i pris/ytelse. Dette mønsteret kunne tydelig spores i ytelsesøkningen mellom Radeon 4870 til 5870 ble omtrent 50%, men prisen ble også økt fra ca 1900kr til 3000.

 

Det er ventet at 28nm prosessen vil gi bedre pris/ytelse enn 40nm først i 2012.

 

Dette burde berolige de håpefulle kjøpere av skjermkort i klassen 1500 - 3000kr med at de har fått et veldig godt produkt for pengene.

Lenke til kommentar

Trodde Southern Islands skulle være en helt ny arkitekturdesign jeg siden Cayman var en oppgradering av Cypress kjernen.

 

Hvis dette kun blir en tweak med enda litt høyere frekvens tror jeg Nvidia får en lett oppgave med å slå de i sin neste generasjon.

 

Med 1 Million Jiggawatts i TDP?

Nvidia har sine egne problemer de må fikse før de begynner å legge til enda flere shadere

Lenke til kommentar

støtt nvidia av den enkle grunn at nvidia støtter opengl, mens amd kommer dinglende etter med noe graps av noen opengl drivere

Carmack har selv sagt at DirectX er bedre enn OpenGL. Ja, OpenGL støttes i Linux, men det forandrer ikke det at 99% av spillene i dag lages med DirectX.

Videre har AMD bedre ytelse i Wolfenstein enn Nvidia, vet ikke hva det har å si for kompatibilitet.

Har også hørt at Nvidia gir totalt f*** i å støtte eldre spill, så begge sidene har vel sine svakheter.

Lenke til kommentar

Når man krymper produksjonsteknikk så gir det mye dårligere yield i starten. F.eks må man skrote 50% av brikkene med krympet teknikk i stedet for 10% på en moden produksjonsteknikk. I tillegg til modenheten er prosentandelene veldig avhengige av størrelsen på brikken. Jo større brikke jo dårligere yield. Forskjellen på ny og gammel teknikk er så stor at man kan gå fra 40% skroting til 80% skroting med store brikker og fra f.eks 10 til 20% med små brikker.

 

Derfor kan det lønne seg å vente med å krympe de største brikkene. Ser vi tilbake på AMDs overgang fra 55 til 40 nm på GPUer så gjorde de nettopp det. Radeon HD 4770 (137 mm2) kom hele 5 måneder før de større brikkene i Radeon HD 5850 og 5870 kom (334 mm2).

 

Jeg antar de vil gjøre det samme denne gangen og oppgraderer mellomklassen før de tar toppmodellene. En Cayman (Radeon HD 6950/6970) som i dag er 389 mm2 på 40 nm havner sannsynligvis i størrelseorden 200 mm2 på 28 nm. La oss kalle den Radeon HD 7850/7870. Etter hvert som prosessen blir moden (bra yield ca 4-6 måneder) så regner jeg med at prisen faller til rundt 1000 kr for 7850 og 1500 kr for 7870. I dag koster 6950 fra ca 1900 kr og 6970 fra ca 2500 kr. Dette betyr blant annet at Double-precision FP endelig kommer til mellomklassen.

 

Klokkefrekvensene vil neppe endre seg noe særlig siden mellomklassen har et strammere TDP-budsjett å forholde seg til enn toppmodellene.

 

Radeon HD 7850/7870 regner jeg med kommer i løpet av sommeren med startpriser på omtrent 1500 og 2000 kr, TDP på 110-170 Watt og ytelse på nivå med HD 6950/6970.

 

Toppmodellene HD 7950/7970 regner jeg med kommer i passe tid før julehandelen (november?) med startpriser på rundt 2500 kr og 3200 kr, TDP på rundt 170-250 Watt og en ytelse på 50% mer enn 6950/6970.

 

I starten av 2012 kan det godt hende vi får en etterfølger til 6990 (dobbel GPU) også.

 

Redigert: Hvorfor ikke starte med de aller minste brikkene i budsjettserien? Fordi det kan lønne seg å selge overskuddlsager av eldre mellomklassebrikker i stedet for å produsere nye brikker. (Alternativet er å kaste de som ikke blir solgt) Low end er siste ledd i "gjenbrukskjeden". Blir ikke brikkene solgt som low end så blir de kastet. (materialgjenvinning)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hentet fra en annen tråd:

Raptor' timestamp='1300897567' post='17123657']

Neste prosess krymping for high-end GPU'er ser ikke ut til å være klart før Q2 2012.

Stemmer dessverre med hva jeg har hørt også... Dette gjelder både AMD og nVIDIA.

 

 

Som SemiAccurate også skriver:

That is not to say there isn’t a huge problem lurking, and that problem is TSMC’s 28nm HKMG process. The first Southern Islands parts will be done at TSMC, with some of the later ones moving to Global Foundries if all goes well there. From what we understand, GloFo is quite a bit ahead of delivering products even if the roadmaps are neck and neck. Given TSMC’s track record at 40nm, 32nm, and shuffling of 28nm from gate first to gate last late in the game, most observers don’t think the promised timelines will be adhered to.

 

So where does that leave AMD and Southern Islands? In limbo really, the company will the semiconductor equivalent of all dressed up and no where to go. They will have the designs done, masks made, test chips tested, and likely no volume process to run them on. Release for both this chip and likely Nvidia’s Kepler will be dictated by when the fab can deliver production capaCIty 28nm wafers, not the design itself.

When will you see Southern Islands parts? Short story, some time between July 2011 and the following July 2012, depending on when TSMC delivers. The offiCIal word is still, well, nothing yet, but when there is, delve into the details before you queue up for the impending launch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...