Gå til innhold

Kommentar: Gi oss større variasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin kommentar! Godt skrevet om et viktig poeng. Det ser ut som Rockstar tar litt ansvar med RDR og LA Noire, men det er, som du sier, alt for få utviklere som tenker utenfor boksen. Jeg tror kanskje man undervurderer gamere litt - man satser på de sikre kortene og franchisene og tør ikke prøve seg på upløyd mark i frykt for at spillerne ikke kaster seg på. Det er kjipt.

Lenke til kommentar

Helt enig med alt du skriver her! Tenker ofte på det, og kan ikke begripe hvorfor folk i spillbransjen ikke tar seg litt vekk fra mengden, og lager noe mer spennende. Rockstar har av denne grunn fått mye respekt fra mitt hold, også AC-serien.

 

Dette er forøvrig også en av grunnene til at jeg så å si bare spiller strategispill, fordi jeg er så døndrende lei av apokalypse og Thomsen.

Lenke til kommentar

Jeg håper flere spillutviklere våger å sette spillene sine til nye settinger vi ikke har fått opplevd ennå. Som du sier, er det et hav av muligheter der ute, og det er egentlig ganske rart at flere ikke har prøvd seg på f.eks et actionspill satt til mayaindianernes samfunn. Hovedgrunnen er vel at det er enklere, og sikrere å satse på et spill satt til andre verdenskrig eller et grått sci-fi univers, selvom det er på høy tid å finne på noe nytt. Skitbra kommentar!

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel. Jeg er helt enig i poengene dine. Historien er full av uprøvde settinger, så det hadde vært flott viss utviklerne kunne vært litt mer kreative.

 

Det er på slike artikler som dette at gamer.no virkelig skiller seg fra andre spillsider. Pluss troverdige anmeldelser så klart. :)

Endret av BionicPanda
Lenke til kommentar

Herlig! Jeg har flere ganger tenkt hvor kult det hadde vært å spilt diverse situasjoner og hendelser i historien.

 

Jeg har tenkt på et spill om vietnamkrigen hvor man kunne velge sine oppdrag og at man brukte så og så mange dager på det. hvor man kunne velge hvilken gruppe man vil kjempe med i et angrep. Oppdragene kunne man valgt fra diverse offiserer i basen. At basen var stor, hadde masse NPC med våpen beskyttelse osv og var et slags hvilested før du gikk inn i vietnamesisk territorie og kriget med din respektive gjeng soldater. Og her skulle det vært DU som var squad leader og ingen som gjorde noe uten at du sa det først. Et skikkelig squad-command system.

Lenke til kommentar

Andre verdenskrig er en frist pust nå i forhold til moderne krig som de pumper ut spill om i hytt og gevær. Personlig vil jeg se spill bli satt i steinalderen i et litt seriøst tema, men det hadde vel aldri skjett :( men er generelt enig, er mye ubrukt og ingen våger å tråkke på noe nytt før noen gjør det først for å finne ut om det er trygt.

Lenke til kommentar

Ja! Jeg måtte endelig registrere meg for å kunne applaudere denne artikkelen!

 

Merkelig tilfeldighet at jeg på fredag hadde en lang diskusjon med en venn, som forøvrig jobber i spillindustrien, der jeg fremholdt nettopp de poengene Joachim i dag har presentert. Jeg luftet min frustrasjon over alle MMO-spill, som er satt til Tolkien-lignende verdener, ja, men som ikke tar inn over seg poenget med Tolkiens verden, og pøser på med så mye magi at det ikke er noe magisk igjen. Det samme gjelder forøvrig de fleste bøker i fantasysjangeren.

 

Joachim har min helhjertede støtte når det gjelder å se til andre, interessante tidsepoker for en ramme for spill. Det er en tendens til å plukke det man liker fra en periode, blande det med ren fantasi og kalle det "inspirert" av den perioden. For meg virker det ganske uinspirert å lage slik potpurri, i hvert fall om mange har gjort det før deg. Min venns ståsted var at de kreative kreftene bak spillene ikke ønsket å være låst i en historisk ramme, og at de økonomiske ikke ville satse på noe som ikke allerede hadde vist seg å være en suksessformel. Til en viss grad har hun nok rett, men det finnes mange, mange forskjellige spillprodusenter.

 

Mine egne forslag til konsept var et vikingspill (flere ganger gjenstand for potpurriteknikken), med hele Europas sjø- og vannveier for våre føtter. Oppdagelse, handel, kolonisering, nærkamp. Strategi eller eventyr, rammen kan brukes til mange forskjellige sjangre. Og hva med vår egen Sigurd Jorsalfare? Han hoppet nedover kysten av kontinentet, hele veien til Jerusalem og tilbake, møtte lokalopprørere, pirater og muslimkrigere til kamp. Det fine er at historien er stor, men ikke utdypet, så det er kreativt spillerom. Dette er bare to idéer basert på vår egen historiske arv - spill som garantert hadde fått full støtte fra det norske spillfondet.

 

Noe som er helt merkelig, nesten utrolig, er at det ikke finnes spill satt til Amerika før Colombus, en utrolig variert verden og historie. På et tidspunkt satte jeg meg faktisk ned og lette etter et slikt strategispill, men det eksisterer rett og slett ikke! Ett eller to spill starter der, men så kommer kolonistene. Mens jeg gravde, fant jeg faktisk en side hvor amerikanske indianere listet opp spill der deres kultur (dvs. én eller flere av deres mange kulturer) var blitt fremstilt. I bunn og grunn var det en tragisk oppsummering av hvordan spillskapere hadde pisset på kulturene deres. De var visst bare pil-og-buer, fjær og rytmer rundt bål. De var derfor ikke alt for optimistiske når det gjaldt den (da) fremtidige utgivelsen av Brave: A Warrior's Tale. Som en god nordmann, drømte jeg da straks opp en historie om den siste gjenlevende Vinland-fareren. I en ny verden, alene, måtte han klare å overleve på natur og kløkt, med og mellom de innfødte, som alle ville ha sine egne særegenheter og konflikter med andre stammer. Men nok om vikinger.

 

Takk på ny for en flott artikkel, får håpe noen der ute lytter!

Lenke til kommentar

Personlig kunne jeg tenkt meg flere westernspill satt til nord-amerika rundt 1850. Har også sansen for gangsterspill satt til perioden under alkoholforbud i USA, 1920-1933.

 

Et realistisk FPS med knallgod historie, stemmeskuespill osv, satt til middelalderen eller vikingtiden hadde vært meget interessant.

 

Det samme hadde spill satt til tiden etter den franske revolusjonen i 1789.

 

Føler at utviklere stort sett lager trygge spill. Få som tør å utfordre, og generelt lite innovasjon. Er lei Honor of Duty: Medal of Homefront-type spill. I fremtiden tror jeg vi vil se innovasjonen komme fra små utviklere, enten indie eller støtte fra utgivere som Paradox, for så å bli tatt opp i større mainstream spill.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel. Den får meg til å drømme om spill jeg så gjerne skulle ha spilt.

Skulle gjerne hatt et overlevelses RPG satt til f.eks dinosaurenes tid. Det trenger ikke ha noen god histore bak. Det trengs ikke en bedre forklaring enn:

1)Gal oppfinner lager tidsmaskin. 2)En gruppe forskere/soldater drar tilbake i tid. 3)Problemer oppstår og tidsmaskinen blir ødelagt. 4) De må prøve å overleve til de finner en vei tilbake til vår egen tid.

Ser for meg et spill hvor man må utforske, samle inn mat, jakte, delegere oppgaver til de andre i gruppen osv.

Det kunne også vært satt til en annen planet hvor man i tillegg til å overleve må finne ut hvor man er, og om det er andre intelligente arter der.

 

Jeg elsker "sandkassespill" som bare hiver deg rett inn i verdenen uten å forklare noe. Jeg skulle ønske flere spill satte overlevelse som mål, og ikke bare som en tilleggsmodus som i f.eks Fallout spillene. Jeg skulle gjerne hatt et rollespill hvor man dreper for å overleve, ikke fordi tilfeldig NPC 201 trenger fem rottehaler til suppen.

Jeg tror at en historisk setting hadde passet bra til et slikt spill. Det er så mye å ta av. Jeg skulle gjerne gått i Romas gater igjen som jeg gjorde i AC:Brotherhood, men under Romas storhetstid.

 

Jeg vil også ha variasjon i rollene vi spiller, og ikke bare setting. For å ta frem Brotherhood igjen så skulle jeg gjerne gått i Romas gater som en vanlig borger, og ikke som en supermenneskelig leiemorder. Vi må ikke alltid være "spesielle". Vi trenger ikke alltid redde verden. Skulle gjerne spilt et spill hvor man rett og slett må overleve som et vanlig menneske. Så lenge spillet er satt til en "uvanlig" tid så er det spennende nok. Skulle gjerne prøvd å overleve som indianer i perioden før kolonistene kom f.eks.

 

Men så lenge vi alle fortsatt kjøper de samme spillene om og om igjen så tror ikke industrien at vi vil ha noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...