Gå til innhold

Her kan du lære å lage spill (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høgskolen i Hedmark har også Bachelor i Animasjon og Bachelor i Virtuell Kunst og Design som en del av spillutdanningen, hvor første året er et fellesår for alle 3 linjene (visuell simulering inkludert) med fokus på å lære seg basics innen filmproduksjon, lyd, tegning, programmering, web design og 3d modellering. Det henger et par folk fra de 3 linjene på #hihm @ irc.quakenet.org (variabelt og omvendt proporsjonalt i forhold til tid som gjenstår før eksamen, og da spesielt programmeringseksamen :p)

Lenke til kommentar

gruppebilled2010.jpg

Alle som tenker på å ta en spill relatert utdannelse burde også ta en titt på Game Development Camp en dansk sommerleir hvor du kan lære å lage dataspill på en uke. I år skal Fantasiforbundet og spillutvikling.net arrangere tur dit for norske ungdommer. Mer informasjon kommer snart, i mellomtiden er det bare å sende meg en PM hvis noen synes dette høres spennende ut.

Endret av NordicGamer
Lenke til kommentar

Om man ønsker å dra til utlandet anbefaler jeg Swansea Metropolitan University i Wales. Går der selv og studerer spillprogrammering, eller Computer Games Development som det heter. Veldig gode lærere som har kontakt med mange store spillselskaper bl.a. i London for rekruttering og et veldig bra miljø. Støttes også av lånekassen. 3-årig studie som gir bachelor grad. :)

Endret av albatron
Lenke til kommentar

Takk Gamer!^^ Dette hjelper veldig

Jeg har lenge lurt på om jeg virkelig skal prøve å bli spilldesigner :p (jeg er fortsatt usikker). Jeg har veldig lyst å bli det, men problemet er at jeg sliter litt på skolen :p

 

EDIT: Nordnorsken blander seg litt inn noen ganger :)

Endret av aBaDmAn91
Lenke til kommentar

Er snart ferdig med min Bachelorgrad i Character Animation nå, gleder meg til å komme meg ut i arbeidslivet. Gikk gradene på Noroff, med blandede følelser. Samme med studiene her i England. På mange måter føles det ut som at jeg betaler veldig mye penger for "papierene" og at jeg lett kunne lært meg alt alene uten noen hjelp fra skolene.

Lenke til kommentar

Eg har tatt 2 års utdanning på Noroff i Bergen, og kan med det sterkeste anbefale Bergen som studiested viss du velger Noroff. Veldig bra lærere og miljø på den skolen.

I tillegg gikk eg videre etter eg fullførte 3d Filmproduksjon til England, Teeside Uni i Middlesbrough. Her tar eg Bachelor i Digital Media, og har planer om å forsette med Master i animasjon på samme skole. Det som er veldig greit med bachelor og Master i utlandet er den sinnsyke lånekasse støtten du får. Viss du står på bachelor studiene får du 40% av studielånet det året, gjort om til stipend. Og viss du står på Master studiene vil du få ca 70% omgjort til stipend.

Det som er viktig å huske på når du studerer i England, er at de har en helt annen måte å ha skole på her borte. På hovedoppgaven teller ofte rapporten mer en selve prosjektet, og du har vel sånn ca 4 timer med undervisning på skolen i uken.

Akkurat nå sitter eg med ca 2 uker igjen før mitt hovedprosjekt skal innleveres, og eg er skikkelig stresset.

Lykke til, til alle som velger disse typer utdanninger :)

 

Edit* (Haha, hallaisen Robin. Ser du svarte før meg)

Endret av j0lle
Lenke til kommentar

Selv går jeg andreår spilldesign på NITH. Liker meg veldig godt så langt. Spesielt læreren vi hadde i leveldesign sist halvår var det klasse over. Man merker det når læreren virkelig VIL at alle skal få seg jobb. ^^

 

@Gamer - verdt å nevne at NITH har rullerende opptak de også, med andre ord kan man søke midt på sommeren og likevel komme inn.

Skolen har i tillegg flere andre studieretninger relatert til spillutvikling - nemlig linjene spillprogrammering og 3d-grafikk, noe som gir muligheten til studentprosjekter der man har spesialiteter innen forskjellige felter.

 

EDIT: Åjo, nå glemte jeg selvfølgelig et annet nyttig aspekt ved utdanningen på NITH. Samtlige bachelorlinjer har delt førsteår, noe som betyr at hvis man søker seg inn på for eksempel spilldesign, kan du bytte til eksempwlvis e-business etter førsteåret uten problemer. Veldig nyttig hvis du egentlig ikke er helt sikker på hva du vil. :)

Endret av Materie
Lenke til kommentar

Slenger meg også på og anbefaler Noroff i Bergen, gikk 3D Design og Animasjon der i fjor og hadde et veldig bra år!

I år går jeg Spilldesign i Kristiansand, og vi er nå igang med den siste avsluttende oppgaven :)

 

Tidligere i år fikk jeg og 2 venner vårt første offisielle oppdrag gjennom læreren vår som satte oss i kontakt med manageren for Eye Emma Jedi. De ville ha en musikkvideo litt utenom det vanlige. Vi fikk knappe 1,5 måned på oss til å levere det ferdige produktet. Vi brukte rundt 2 uker på planlegging og 4 uker på gjennomføring. Dette tok vi på strak arm, helt uten erfaring med å produsere et ferdig spill fra A til Å, og det i en spillmotor kun 1 av oss hadde erfaring med. Veldig gøy og veldig lærerikt. Dere kan se det ferdige produktet på http://www.eyeemmajedi.com/

Endret av zbegra
Lenke til kommentar

Hadde også vært greit å nevne i artikkelen at sivilingeniørstudiet i datateknikk ved NTNU har mulighet for fordypning innen spillteknologi fra og med 4. året.

 

Jeg går selv datateknikk ved NTNU, og stortrives. Har ikke kommet så langt som å velge fordypning enda, så kan ikke si noe utdypende om det!

Lenke til kommentar

Dere har utelatt den beste utdanningsintitusjonen Norge har. Det å ta en Informatikk utdanning med Universitetet i Oslo vil være det mest gunstige hvis du vil ha en jobb innenfor spill. Siden her får du mye mer enn bare spill dermed kan du jobbe med flere aspekter av datateknologien og spillteknologien.

Ofte blir utdanning for snever ved de veldig rettede studiene som ved NITH osv.

Lenke til kommentar

Dere har utelatt den beste utdanningsintitusjonen Norge har. Det å ta en Informatikk utdanning med Universitetet i Oslo vil være det mest gunstige hvis du vil ha en jobb innenfor spill. Siden her får du mye mer enn bare spill dermed kan du jobbe med flere aspekter av datateknologien og spillteknologien.

Ofte blir utdanning for snever ved de veldig rettede studiene som ved NITH osv.

 

Det er kanskje sant at utdanningen ved NITH kan være snever, men å ta informatikk ved Universitet i Oslo er i motsetning alt for generellt. Utdanningen der legger lite vekt på yrkeslivet og hva den nyeste utviklingen innen teknologi er. Universitet har heller ingen god oppfølging av studentene slik som privatskoler har, noe som er gull når man driver med teknologi. NITH har har et glimrende tilbud når det gjelder oppfølging og man kan alltid ta kontakt med veiledere og forelesere når man lurer på noe eller har problemer. Skolen er også hele tiden oppdatert med hvilke teknologier som brukes i yrkeslivet og legger dette inn i undervisningen. Siste semester jobber man ute i bedrift i tre dager i uken, noe som gir yrkeserfaring samt skaper kontakter i bedrifter før man er ferdig men utdanning. Spilldesigner studenter har tidligere vært utplassert hos Funcom, og noen av dem jobber der idag som følge av det.

 

Universitet i Oslo tilbyr ikke halvparten av det som private skoler tilbyr. Selv om det koster en del mer penger, så er den investeringen vel verdt det.

 

Alle studieretninger ved NITH fører til samme utdannings grad: Bachelor i IT

 

Har selv studert ved både UIO og NITH, og når det kommer til IT utdannelse så anbefaler jeg på det varmeste å gjøre det på en privat skole. Man får hva man betaler for.

 

Lykke til, til alle som skal søke høyere utdanning til høsten.

Lenke til kommentar

For 3D utdanning mot film eller spillproduksjon, vil jeg anbefale skoler i utlandet. Sverige har feks 3-4 veldig bra gratis alternativer (Universitet). Disse utdanningene har også høy status i bransjen. De krever at du kan tegne eller har lignende estetiske skills for å komme inn. Det er ikke nok at du blar opp cash. Dette er ett veldig mye bedre alternativ enn Noroff (da baserer jeg meg på Oslo linja da jeg gikk der for noen år siden).

Lenke til kommentar

Er snart ferdig med min Bachelorgrad i Character Animation nå, gleder meg til å komme meg ut i arbeidslivet. Gikk gradene på Noroff, med blandede følelser. Samme med studiene her i England. På mange måter føles det ut som at jeg betaler veldig mye penger for "papierene" og at jeg lett kunne lært meg alt alene uten noen hjelp fra skolene.

 

Er enig med deg der.

Går andreåret på Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier (har falt bort, blitt byttet ut med Visuell Simulering) ved Høgskolen i Hedmark, og selv om det er et bra studie, så føler jeg at jeg kunne lært meg det meste selv: Modellere og animere i 3DS Max, bygge levels i UDK, Photoshopping.

Alt det der kan man lære seg selv ved å se shitloads av tutorials på nett.

 

Men samma det, jeg trives på skolen. Er fint å bare ha 2-3 skoledager i uken, og jeg har bra lærere :)

 

Er litt usikker på hvor mange uavhengige spillselskap som holder til i bygget nå, men det er vel 4-5.

 

Synes det er synd at det man ikke er garantert jobb ved fullført utdanning, men jaja. Sånn er da engang Norge.

Kan jo alltids reise over til söta bror og jobbe hos DICE eller Mojang Specifications ^^

Endret av JTBringe
Lenke til kommentar

så føler jeg at jeg kunne lært meg det meste selv: Modellere og animere i 3DS Max, bygge levels i UDK, Photoshopping.

Alt det der kan man lære seg selv ved å se shitloads av tutorials på nett.

 

Jo, alt det der kan man lære seg selv med Gnomon, Digital Tutors, etc. Det viktigste man lærer på skolen er å organisere prosjekter, jobbe i team, skrive design documents, etc. Lære seg å jobbe mot deadlines er veldig viktig. I jobbsammenheng kan man ikke bruke ubegrenset med tid på en modell eller tekstur. Man får også kontakter, noe som gjør det mye lettere å få jobb senere.

Lenke til kommentar
Viss du står på bachelor studiene får du 40% av studielånet det året, gjort om til stipend. Og viss du står på Master studiene vil du få ca 70% omgjort til stipend.

 

Den andelen som blir omgjort stipend gjelder selvsagt kun basisstøtten og ikke den ekstra støtten du får til å dekke skoleavgiften. Feks. studerer jeg Økad på BI og kun de omlag 80000 kronene jeg får til leve på årlig blir omgjort. Dette er selvfølgelige rettferdig da de som studerer på høyskoler/universitet ellers ville fått mindre penger av lånekassen.

Endret av Martino
Lenke til kommentar

Det er kanskje sant at utdanningen ved NITH kan være snever, men å ta informatikk ved Universitet i Oslo er i motsetning alt for generellt. Utdanningen der legger lite vekt på yrkeslivet og hva den nyeste utviklingen innen teknologi er. Universitet har heller ingen god oppfølging av studentene slik som privatskoler har, noe som er gull når man driver med teknologi. NITH har har et glimrende tilbud når det gjelder oppfølging og man kan alltid ta kontakt med veiledere og forelesere når man lurer på noe eller har problemer. Skolen er også hele tiden oppdatert med hvilke teknologier som brukes i yrkeslivet og legger dette inn i undervisningen. Siste semester jobber man ute i bedrift i tre dager i uken, noe som gir yrkeserfaring samt skaper kontakter i bedrifter før man er ferdig men utdanning. Spilldesigner studenter har tidligere vært utplassert hos Funcom, og noen av dem jobber der idag som følge av det.

 

Jeg kan bare uttale meg om mine erfaringer i arbeidslivet (i Norge og i utlandet) så det jeg sier er muligens ikke relevant for diskusjonen. Dog, jeg kan med hånden på hjertet si at det jeg i min tid lærte om den nyeste utviklingen da jeg studerte ved IFI ved AVH (i dag en del av IDI ved NTNU) er nå for det meste irrelevant. Det jeg derimot lærte om generelle programeringsteknikker (eksempelvis algoritmer, datastrukturer, systemering) er i dag like viktig som det var for 11-12 år siden.

 

Det å holde seg oppdatert på de nyeste teknologier er noe man må gjøre fortløpende, det er ikke noe man kan lære seg.

Endret av Kake
Lenke til kommentar

Dere har utelatt den beste utdanningsintitusjonen Norge har. Det å ta en Informatikk utdanning med Universitetet i Oslo vil være det mest gunstige hvis du vil ha en jobb innenfor spill. Siden her får du mye mer enn bare spill dermed kan du jobbe med flere aspekter av datateknologien og spillteknologien.

Ofte blir utdanning for snever ved de veldig rettede studiene som ved NITH osv.

 

Det er kanskje sant at utdanningen ved NITH kan være snever, men å ta informatikk ved Universitet i Oslo er i motsetning alt for generellt. Utdanningen der legger lite vekt på yrkeslivet og hva den nyeste utviklingen innen teknologi er. Universitet har heller ingen god oppfølging av studentene slik som privatskoler har, noe som er gull når man driver med teknologi. NITH har har et glimrende tilbud når det gjelder oppfølging og man kan alltid ta kontakt med veiledere og forelesere når man lurer på noe eller har problemer. Skolen er også hele tiden oppdatert med hvilke teknologier som brukes i yrkeslivet og legger dette inn i undervisningen. Siste semester jobber man ute i bedrift i tre dager i uken, noe som gir yrkeserfaring samt skaper kontakter i bedrifter før man er ferdig men utdanning. Spilldesigner studenter har tidligere vært utplassert hos Funcom, og noen av dem jobber der idag som følge av det.

 

Universitet i Oslo tilbyr ikke halvparten av det som private skoler tilbyr. Selv om det koster en del mer penger, så er den investeringen vel verdt det.

 

Alle studieretninger ved NITH fører til samme utdannings grad: Bachelor i IT

 

Har selv studert ved både UIO og NITH, og når det kommer til IT utdannelse så anbefaler jeg på det varmeste å gjøre det på en privat skole. Man får hva man betaler for.

 

Lykke til, til alle som skal søke høyere utdanning til høsten.

 

Der har jeg den helt motsatte følelsen. Det inntrykk jeg har fått av folk jeg kjenner på privatskoler(ikke bare IT i denne sammenheng) får fårligere oppfølging enn på UiO. Dette her er også opp til hvert enkelt menneske. Du får ikke oppfølging hvis ikke du spør eller ønsker det.

Det er sikkert helt grei å ta studiene ved NITH eller andre steder, men jeg synes fortsatt du kommer mye lenger ved å ta studiene på Ifi(Instituttet for Informatikk) ved UiO.

Likevel så er dette igjen litt smak og behag, men oppfølgingen er det ikke noe å si på her.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan bare uttale meg om mine erfaringer i arbeidslivet (i Norge og i utlandet) så det jeg sier er muligens ikke relevant for diskusjonen. Dog, jeg kan med hånden på hjertet si at det jeg i min tid lærte om den nyeste utviklingen da jeg studerte ved IFI ved AVH (i dag en del av IDI ved NTNU) er nå for det meste irrelevant. Det jeg derimot lærte om generelle programeringsteknikker (eksempelvis algoritmer, datastrukturer, systemering) er i dag like viktig som det var for 11-12 år siden.

 

Det å holde seg oppdatert på de nyeste teknologier er noe man må gjøre fortløpende, det er ikke noe man kan lære seg.

 

Er forsåvidt enig med deg i dette Kake. Teknologi utvikler seg hele tiden, yrkeslivet henger ikke med i svingene selv ofte. Mitt poeng er vel egentlig at det hjelper ikke bare å studere teori rundt programmering eller IT generelt hvis du ikke har erfaring med verktøy. Når man skal ut i jobb idag ser man selvfølgelig på faglig bakgrunn, men også om man behersker de aktuelle verktøyene som en bedrift bruker. Behersker man ikke teknologien så må bedriften betale for opplæring og kurs. Hvis man har kunnskap om disse verktøyene fra for eksempel skolegang så er dette en utgift bedriften slipper, samt at du er klar til å gå rett i jobb. Men jeg tror vi begge egentlig uttaler oss utenfor selve artikkelen siden den handler om spillutdannelse. Som spilldesigner er nok ikke verktøy like viktig som kunnskap om leveldesign, historiefortelling osv.

Har ikke gått noen form for spillutdannelse selv, men her vet jeg at NITH er den skolen som har lengst erfaring med slike program.

 

En siste "heads up" til alle som tenker å ta en spillutdannelse som baserer seg på design, så vær oppmerksom på at dette er et vanskelig marked å få seg relevant jobb i. Det er et veldig populært studie med et begrenset etterspørsel i yrkeslivet. Det er veldig kjedelig å sitte med et høyt studielån med en kompetanse man ikke får brukt. Men satser du høyt og er aktiv i studietiden, ikke bare i skolesammenheng men deltar i gruppeprosjekter og konkurranser, som "Dare to be digital" , Norwegian Game Awards" og "Imagine Cup" så har du mye snadder å referere til når du søker jobb, samt på at du har en bachelor grad :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...