Gå til innhold

– Shift 2 gir den mest realistiske opplevelsen (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har snakket med sjefsprodusenten om overgangen til reindyrket bilsimulator.

Les hele saken

 

Shift er tøft, og skal ha bittelitt simulator i seg. Men Drifte brettene føles helt Feil. Som å kjøre F1 på glattisen eller såpe, kan ikke være helt troverdig. Men spillet her helt greit nå som Collin Mcrea har gått helt over til Arcade, så om Shift 2 skal helle enda mer mot Simulator er dette gode nyheter for meg.

Lenke til kommentar

Håper de har tatt med enkelte småting som veiskilt, så vi aner hvor i helv... svingene er. Å lage banene så det er mulig å kjøre fort ville heller ikke gjort noe. Jeg er ikke spesielt interessert i trange baner med få rettstrekninger og veldig mange skarpe svinger som i Shift 1...

Lenke til kommentar

Denne nye dimensjonen som Shift2 tilfører blir nok en etterlengtet sak for å få riktig atmosfære. Alle som følger med på løp vet at virkeligheten er en helt annen enn hva man får med GT5 og FM3.

 

Det jeg ikke likte som sies om Shift 2 er at andre førere automatisk blir sterker bare for at du blir sterkere. Det er i det hele tatt ikke realistisk når man ser på løp med legender som har dominert sine grener. For meg vil dette bli irriterende.

 

I tillegg er jeg ikke enig i noe som skrives i artikkelen. "det er urealistisk at AIen blir bedre etter noen runder når jeg har fått opp farten, det føles også urettferdig". Det er da ikke urealistisk at alle kjørere får opp farten etter flere runder, det er absolutt realistisk men graden av det er viktig for å gjenspeile dyktigheten til AI førerene.

 

I det hele tatt synes jeg individualismen til AI førere er et moment som har forsvunnet helt. De skal ha sine individuelle styrker og svakheter og kjøre som er forventet av deres dyktighetsnivå, personlighet samt utviklingsforløp. Dette er et moment som må komme sterkere inn i sjangeren for at racingspill skal bli underholdende i singleplayer. Dette fant man selv i enkelte gamle bilspill men virker å ha blitt helt borte. Det er et viktig moment.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

Dette ser riktig så bra ut! Nå gjenstår det bare å åpne banene og ta den realistiske kjøringen på åpne veier.

Folk blir snart pisselei av de 36 banekjøringsspillene som kommer hvert bidige år. Jeg er i hvert fall det... selv om Shift 2 SKAL i hus.

Lenke til kommentar
I tillegg er jeg ikke enig i noe som skrives i artikkelen. "det er urealistisk at AIen blir bedre etter noen runder når jeg har fått opp farten, det føles også urettferdig". Det er da ikke urealistisk at alle kjørere for opp farten etter flere runder, det er absolutt realistisk men graden av det er viktig for å gjenspeile dyktigheten til andre førere.

Problemet i slike spill har aldri vært at de blir "varme i trøya", men at deres hastighet dikteres av din. Det finner du igjen i bøttevis av Need for Speed-spill (mange andre også). Motstandernes rundetider varierer med mange sekunder alt etter hvordan du kjører, det er heller ikke uvanlig at de utfører manøvre som ikke er mulige for spilleren (kjører raskere enn hva bil/sving egentlig tillater for å tette luker til spilleren etc). Men slikt skal det da altså ikke være noe av i Shift 2. Heldigvis.

 

Jeg har heller aldri taklet Shift, av samme grunn som Tor-Steinar, men Shift 2 virker å være en betydelig strammere opplevelse, jeg synes vel egentlig det minner en del om Forza 3.

Lenke til kommentar

Nei. Holder meg unna dette og Forza til den dagen de får godkjent realisme av de som virkelig har peiling på dette. GT5 seiret ganske greit over Forza i denne testen.Shift er riktig nok bedre enn Forza på realisme, men en noe direkte konkurrent mot Shift (på PC) er Race07/ GTR-Evolution, som fortsatt ligger noen hakk foran. Kanskje også på noen områder foran GT5.

Lenke til kommentar

Så lenge de beholder en sterk fartsfølelse er jeg glad (slik som det første). GT5 ga meg ikke dette mildt sagt...

Jeg synes fartsfølelsen i GT5 er minst like god som FM3.

Ja, den kan jeg være enig i, men både GT5 & FM3 ligger fortsatt under Shift syns nå jeg ;)

Enig, jeg synes det var litt for mye Blur effekt i Shift som kanskje bidro til fartsfølelsen samt inputlaggen var litt slitsom, men japp.

 

I tillegg er jeg ikke enig i noe som skrives i artikkelen. "det er urealistisk at AIen blir bedre etter noen runder når jeg har fått opp farten, det føles også urettferdig". Det er da ikke urealistisk at alle kjørere for opp farten etter flere runder, det er absolutt realistisk men graden av det er viktig for å gjenspeile dyktigheten til andre førere.

Problemet i slike spill har aldri vært at de blir "varme i trøya", men at deres hastighet dikteres av din. Det finner du igjen i bøttevis av Need for Speed-spill (mange andre også). Motstandernes rundetider varierer med mange sekunder alt etter hvordan du kjører, det er heller ikke uvanlig at de utfører manøvre som ikke er mulige for spilleren (kjører raskere enn hva bil/sving egentlig tillater for å tette luker til spilleren etc). Men slikt skal det da altså ikke være noe av i Shift 2. Heldigvis.

 

Jeg har heller aldri taklet Shift, av samme grunn som Tor-Steinar, men Shift 2 virker å være en betydelig strammere opplevelse, jeg synes vel egentlig det minner en del om Forza 3.

Der er jeg fullstendig enig med deg :).

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

Meh, utifra denne videoen:

 

Så syns jeg det blir det samme gamle. Sitter alt for godt på veien og det heller mer mot arcade en realisme.

 

Det at han så absolutt fokuserte og styrte svarene sine konstant over til denne "headcam" dritten når han fikk spørsmål om realisme er vell et tegn på det. Han har rett og slett et annet syn på hva "realisme" er. Jeg driter langt i om skjermen rister samt "fayder" ut når man kræsjer litt.

 

Jeg vil at bilen skal føles realistisk på veien, DA er det realistisk, noe risting av kamera samt noen effekter som følger med gjør det IKKE mer realistisk.

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke 3D blir noen prioritet, det er mer enn gimmick som jeg synes tildels stjeler viktig fokus.

 

Hehe, jeg tror nok ikke det tar så mye fokus fra spillutviklingen i seg selv. Det er heller snakk om litt etterarbeid og dialog med Nvidia.

Og en ting til, har du noen gang prøvd 3D Vision?

Lenke til kommentar

Ja, med GTX580 på en Acer 24" 120Hz skjerm :). Samt en del 3D spilling med PS3 og Motorstorm Pacific Rift 3D på min 50" Plasma 3DTV og aktive 3D briller.

 

På PS3 var det selvfølgelig artig med sand og grus som tilsynelatende flyr rundt ørene på deg samt den ekstra dybden man får i bildet. Men erfaringen generelt med 3D spilling var, morro en liten stund, fort trøttsomt. Det er heller ikke første gang Nivida har prøvd seg med 3D.

 

Med dagens standard har jeg hovedsaklig testet bilspill, mulig FPS gir en annerledes opplevelse. 120Hz skjermer er dog midt i blinken til en ekstra god 2D opplevelse.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...