Gå til innhold

Anmeldelse: Magic the Gathering Tactics (PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ankepunktet mitt mot det meste som har med Magic-spill å gjøre, er at man må spytte inn penger, ofte ikke-ubetydelige summer, for å være konkurransedyktig. Det at de har forsøkt å gjøre en HoMM/King's Bounty-vri på det hele, er heller ikke noe som tiltaler meg særlig. Nei, tror fortsatt jeg holder meg til Duels of the Planeswalkers på XBLA.

Lenke til kommentar

Inkompetansen og arrogansen i sidegrenene til Magic er nesten ikke til å fatte.

 

Når du kombinerer dette med noe av den drøyeste grådighetskulturen i bransjen og noen av de mest hjelpesløse forbrukerene, får du et særdeles trist bilde.

Og det er synd, for samlekorspillet til Richard Garfield er meget godt.

 

Styr unna og spar mye penger og enda mer selvrespekt.

Lenke til kommentar
spesielt med tanke på at de fleste lignende formler i vanlig Magic ble begrenset til ett per kortstokk.
Hvor får du dette fra? I standard (constructed) MTG har du max 4 av hvert kort i decken, og jeg kommer ikke på noen former av MTG der du er begrenset til 1 av hvert kort. Regner med du refererer til en houserule de du har spilt med har funnet på. Eller hvis jeg strekker meg ekstra langt, kort med en 'Legendary' subtype (2 legendary av samme kort ødelegger hverandre hvis de ligger på bordet samtidig).
Lenke til kommentar
spesielt med tanke på at de fleste lignende formler i vanlig Magic ble begrenset til ett per kortstokk.
Hvor får du dette fra? I standard (constructed) MTG har du max 4 av hvert kort i decken, og jeg kommer ikke på noen former av MTG der du er begrenset til 1 av hvert kort. Regner med du refererer til en houserule de du har spilt med har funnet på. Eller hvis jeg strekker meg ekstra langt, kort med en 'Legendary' subtype (2 legendary av samme kort ødelegger hverandre hvis de ligger på bordet samtidig).

 

Fint du leser teksten nøye rhym.

 

Men du har å gjøre med en som begynte å spille Magic en gang ute i eldre steinalder.

 

De første utgavene av Magic hadde noen utrolig mektige kort, og siden de som laget spillet ikke fullt ut så alle konsekvensene av hva de gjorde, ble mange kort ikke bare "restricted" (hvor du kunne bare ha med 1), men flere ble også "banned". Slik var det i mange år. Den gang het det "Type 1", hvor du kunne ha med kort fra alle de første seriene.

 

Husker fortsatt hvordan jeg studerte bladet Inquest nøye, og så på hvilke dotter som stod bak navnet på kortet. Jeg tror sort var "banned" og rød var "restricted".

 

Kort som Sol Ring, Mox'er, Black Lotus, Braingeyser, Ivory Tower, Black Vise osv var det kun lov å ha med 1 av, og kort som Mind Twist og Channel var så gode at det ikke ble lov å spille med dem i det hele tatt.

 

Hvis du spilte med 4 Channel, 4 Black Lotus og Fireball/Disintigrate, er sjansen veldig stor for at du kunne drepe motstanderen i første runde.

 

Mange av kortene i Tactics er like gode som disse, (spesielt de jeg nevner i teksten), men her er det lov å spille med 4 av hver. Balanse er noe utvikleren ikke på noen måte har perfeksjonert enda.

Lenke til kommentar

I Magic the Gathering - online i dag er det vanlig å spille med 4 av hvert kort, om man ønsker. Kun legendary kort har begrensning så vidt jeg vet. Ellers finnes det ett format som kalles "Singleton", der man kun kan ha ett av hvert spell. Dette er forøvrig mitt favorittformat, da det er mye mer variasjon i en slik deck enn i en deck med 8 forskjellige overpower kort.

 

Ellers må jeg si Wizards of the Coast, som eier merkevaren har vært på ville veier i lang tid. De har innført en del nye mekanikker de siste par årene, som gjør at gamle kort blir nesten ubrukelige mot nye kort. Dette gjør jo at man må kjøpe nye kort stadig for å være på nivå med andre spillere, og dette koster flesk! Selv brukte jeg neste kr. 10.000 per år fra 2001-2007, og skulle jeg henge med i dag, ville jeg nok fortsatt brukt det samme fordi gamle kort blir utdaterte, bortsett fra i enkelte formater.

 

Ellers har jo Wizards en lang historie med elendig design, lav brukervennlighet og bransjens mest brutale blodsuging. Så jeg er ikke overrasket over denne anmeldelsen. Utgangspunktet for spilelt er veldig lovende, men det høres nesten ut som et spill i alfa-status, og det er ikke uventa fra denne gjengen. Skulle gjerne spilt dette spillet om det var en engangsinvestering, og at spillet var stabilt. Men at de lager noe slikt noen gang, er vel en naiv drøm, det ville jo trekke folk vekk fra Magic the Gathering - Online, som er den virkelige pengemaskinen deres.

 

Til slutt vil jeg også nevne at deres eneste forsøk på noe lignende, "Duel of the Planeswalkers" på meg virker som en total flopp. Har brukt et par kvelder på det, men det har alt for store begrensninger til å holde min interesse mer enn det. Også her viser de at de ikke har noen sm helst forhold til brukervennlighet og god spilldesign, det er tettpakket med ubegripelige funksjoner. Derfor holder jeg meg til mine gamle samling i Online, og spiller noen kamper et par ganger i måneden, og slik vil det forbli intil de klarer å lage en versjon som ligner på den første som ble lagd og gitt ut på Microprose i 1997.

 

http://www.mobygames.com/game/windows/magic-the-gathering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...