Gå til innhold

Anmeldelse: Gray Matter (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gjerne en slik dame jeg! Trenger ikke en gang være i kjelleren.

 

Spiller for øyeblikket mye Broken Sword på telefonen, som jo er laget over samme lesten. Aldri hatt noe særlig forhold til sjangeren, men jeg må si jeg syntes det allikevel er morsomt. Vurderer å skaffe meg dette!

Lenke til kommentar

Dette er et spill jeg har gledet meg lenge til. Har med vilje unnlatt å kjøpe det fra Tyskland fordi jeg vil ha den offisielle engelske Collector's Edition. ;-)

Visste faktisk ikke at det var Robert Holmes som hadde musikken.

Jeg burde ha kjent igjen stilen og kvaliteten.

Jeg lastet ned de to temaene som går i bakgrunnen på spillets hjemmeside.

De er nydelige.

Også, Black Mirror fikk jeg aldri spilt ferdig.

Må se å få kjøpt meg det igjen. :-)

Lenke til kommentar

Kjøpte umidellbart den tyske versjonen da jeg fikk høre om den og er veldig enig med anmeldelsen. Gabriels Knight serien var unik og meget bra på flere måter. For det første var settingen i vår verden og vår tid, og spillene ga en meget god gjengivelse av byene vi var i. Nesten så man kunne få en følelse av å for eksempel ha vært i New Orleans, selv om dette ikke stemmer med virkeligheten :p. Serien blandet også på en god måte virkelighet med overtro/mystikk. Litt av samme virkemiddel som gjorde at serier som Twin Peaks (og Carnivale for de spesielt interesserte) fungerte så godt synes jeg.

 

Gray matter tar opp arven og gjør alt riktig i så henseende. Musikk og bilder/bakgrunn gir en veldig god innlevelse. Om jeg skal pirke så synes jeg ting går litt vel fort idet avsløringene helt på slutten begynner. Ikke misforstå, det er ikke i nærheten av Fahrenheit der det virker som om de kuttet 1/3 av historen og la på en haug av nye momenter sånn helt på tampen. Den når bare ikke helt opp til resten av spillet som er knallbra. Er derfor også enig i karakteren som er gitt.

Lenke til kommentar

Får hive meg på resten av hylekoret; lenge sidan eg har kost meg slik med eit spel. Fantastisk historie - som å lese ei god krimbok. Du tenker heile tida ut eigne teoriar og får samtidig hjelp av karakterane du styrer til det. Einaste ankepunkta eg har er tidvis litt tett mellom objekta slik at det vert ein del misklikk. Samme grunn gjorde at eg oversåg ein plass eg kunne gå og satt difor fast ei stund. Det andre ankepunktet har er at avslutninga av spelt tok litt kort tid. Det virka litt som dei hadde hastverk og ikkje tok seg tid til å lage ein slutt som stod i stil med resten av spelet. Når det er sagt så er spelet kanonbra. Det vekka ein gamal lidenskap i meg; desse point & click-spela. Gjekk akkurat til innkjøp av Broken Sword: Director's Cut. Har ikkje spelt slike spel på ein 10-15 år.

 

Andre tips av nyare kaliber?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et simpelthen storartet spill! Var helt hekta fra første oppstart. Fullstendig enig i karakteren. Desverre var slutten skuffende. Gjennom 95% av spillet bygges det opp til en skikkelig finale, som desverre aldri kommer.

 

 

 

Jeg tenkte gjennom hele spillet at dette er en karakter 10-kandidat, det er simpelthen et helt fantastisk involverende og gjennomarbeidet stykke kunst. Spenningen og undringen bygget seg opp noe voldsomt underveis og jeg gledet meg til en skikkelig oppklaring mot slutten. Den kom desverre aldri, de tok en "deus ex machina"-avslutning (lånte det uttrykket herfra), som etterlot meg skuffet og mistroisk når rulleteksten rullet over skjermen. Så synd, da som sagt 95% av spillet var helt fantastisk.

 

Gjennom størstedelen av spillet balanserer historien mellom vitenskaplig/rasjonell synsvinkel og overnaturlig synsvinkel, mens "avklaringen" blir en slags fallitterklæring av den rasjonelle delen. Utvikleren har gjort en kjempejobb med bakgrunnsstudier for å gjøre spillet autentisk og ekte, jeg ble overrasket over at de tok "en spansk en" helt til slutt. Personlig hadde jeg sett for meg en rasjonell avklaring på det hele, men ser at dette antakelig hadde krevet en større jobb å gjøre bra. (Selv om det virket som det var det det ble lagt opp til)

 

Man kan jo håpe på at det kommer en oppfølger som nøster opp de løse trådene fra dette spillet.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Må også nevne at dette går inn i mine eventyrfavoritter gjennom tidene. Herlig atmosfære! Den enkle grafikken men storartet gameplay underbygger bare enda mer at grafikken har lite å si i spill. Grafikken her var faktisk perfekt. Se f.eks. på Gemini Rue.

 

Jeg ble faktisk småforelska i David Styles! Synd han ikke er ekte :cry::love:

 

Jeg satt oppe til fem i natt. Da var jeg helt oppslukt, men "måtte" jo legge meg til slutt. Spise kjapp frokost idag, så fortsatte jeg. Ble mange timers tvungen pause, men nå ferdig med spillet. Bare helt, helt fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...