Gå til innhold

Ubisoft løsner på DRM-snippen (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, dette er sjølvsagt eit steg i rett retning, men det er fortsatt eit temmeleg idiotisk system frå imbesilane på Ubisoft. Å prøve å hindre piratkopiering ved å gjere lovleg kjøpte kopiar vanskelegare å bruke er ein tåpeleg strategi. Det hjelp nok heller ikkje at dei framstår som svært usympatiske og forbrukarfiendtlege.

 

Kay

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg sa at jeg ikke ble å kjøpe The Settlers VII pga DRM, så ga jeg det en sjanse og gjorde jeg det til slutt.

 

Spillet var et av fjorårets beste, men den den forbanna DRMen gjorde at jeg hadde problemer med å kjøre spillet, og det lukka seg underveis.

 

Om Ubisoft eller andre har planer om å fortsette med denne formen for DRM, så boikotter i alle fall jeg (på nytt, lol) spillene og laster de ned gratis uten DRM i stedet for.

 

Det kan ikke være slik at pirater får et bedre produkt enn de som kjøper spillet.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en vaskeekte gamer, og har muligens litt andre synspunkt enn kjernen.

 

Jeg mener det er fullstendig uproblematisk at Ubisoft har denne kopibeskyttelsen, også den relativt strenge som gjelder for AC2. Systemet har ikke tilbakevirkende kraft og forbrukeren kjøper produktet på produsentens vilkår. Den siste setningen er så kritisk at jeg skriver den en gang til: Systemet har ikke tilbakevirkende kraft og forbrukeren kjøper produktet på produsentens vilkår.

 

Når det gjelder smitteffekter til andre produsenter er dette fortsatt kun hypotetisk synsing og irrelevant etter min mening, fordi det alltid vil dukke opp produsenter som spesialiserer seg i forhold til nisjene - i dette tilfellet: gamere som ikke har den minste respekt for opphavsbeskyttet materiale.

 

Jeg forstår ikke argumentet med at kopibeskyttelsen er "slem" fordi det gjør det vanskeligere å bruke et lovlig kjøpt produkt. HVA SÅ? Det er lovlig kjøpt på produsentens betingelser. Jeg snur det om: Det er produsenten som setter betingelsene for hvorvidt et produkt er kjøpt, og benyttes, i tråd med opphavsretten til gjeldende produsent.

 

Om jeg får svar på denne posten, så forventer jeg i det minste utdypende ressonnementer for hvorfor kopibeskyttelse er destruktiv, hvorfor produsenter ikke har rett til å beskytte materale utviklet ved bruk av millioner på kroner, hvorfor alle forventer alt i fanget og hvorfor gamere er happy med at PS3 behøver nyeste firmware for nyeste spill, mens kopibeskyttelse rettet mot PC - som er den største arena for piratkopier - er ukult. LOL, STFU og GTFO-posts kan i grunn holdes vekke, da det er lov til å tenke før det klaskes på tastene.

Lenke til kommentar

Det er flere argument mot DRM, kan gjerne finne frem noen tråder der dette blir diskutert.

 

Hvorfor skal vi akseptere at et produkt vi har betalt for er begrenset slik? Kjøper du en bil forventer du vel å kunne kjøre når du vil, ikke bare når produsentet mener det er greit? Klart det er produsentens betingelser, men penger får de ikke om brukerne ikke går med på de.

 

hvorfor produsenter ikke har rett til å beskytte materale

De har all rett til å beskytte produktet sitt, men når denne beskyttelsen er knekt, som skjer rimelig fort, går det utover de lovlydige brukerne som betaler for produktet, ikke piratene som da kan nyte spillet når som helst.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke argumentet med at kopibeskyttelsen er "slem" fordi det gjør det vanskeligere å bruke et lovlig kjøpt produkt. HVA SÅ?

 

Du ser ikke problemet i at pirater som laster ned spillet gratis får et bedre og mer brukervennlig produkt enn de som bruker flere hundre kroner på det? For å snu litt på det, så straffes man faktisk om en kjøper spillet.

 

Saken er at det i verste fall tar noen dager etter lansering før crackerne har lagt ut spillet fullt spillbart på nett. Etter det er kopibeskyttelsen i praksis ubrukelig og kun til hinder for de som har kjøpt spillet. Mao, de som kjøper spillet skyter seg selv i foten i forhold til piratene. Noe som er veldig synd, spesielt med tanke på at det er mange som har gått fra å laste ned spill til å kjøpe de (inkludert undertegnede, husker faktisk ikke sist jeg lastet ned noe ulovlig), dette betyr i hvert fall at jeg ikke kommer til å kjøpe noe av ubisoft før de gjør om på praksisen.

 

Hadde store planer om å kjøpe Silent Hunter 5 når det kom, men fant ut ubisoft og drm var innvolvert, så kjøpet ble avlyst.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er fullstendig uproblematisk at Ubisoft har denne kopibeskyttelsen, også den relativt strenge som gjelder for AC2. Systemet har ikke tilbakevirkende kraft og forbrukeren kjøper produktet på produsentens vilkår. Den siste setningen er så kritisk at jeg skriver den en gang til: Systemet har ikke tilbakevirkende kraft og forbrukeren kjøper produktet på produsentens vilkår.

So lenge det er innanfor lovlege grenser, har du til dels rett i at utgivarane kan selge ting med dei vilkåra dei måtte ønske. Der er imidlertid eit lite problem i at desse vilkåra ikkje blir tydleg kommuniserte til kunden. Det at eit einspelarspel krever kontinuerleg tilkopling til Internett, og kan komme til å stoppe (eller til og med stenge ned) om tilkoplinga blir broten, går i strid med det ein normalt vil forvente. Ein burde derfor merke omslaget tydleg og på ein måte som tilstrekkeleg belyser problema.

 

Ein annan ting eg vil påpeike, er at sjølv om Ubisoft sjølvsagt kan ha dei vilkåra dei vil (igjen innanfor lovlege rammer), treng vi ikkje like dei. Dei fleste her likar spel, og gjerne òg utviklarar. Men mellom utviklarane og spelarane, står utgivarane. Desse kan ha ei nyttig rolle i det heile, men dei kan òg vere til mykje plage, t.d. ved at dei gjer spela vi ønsker oss vanskelegare å bruke. Det hjelp heller ikkje at utgivarane gjerne er massive selskap med mykje makt, som i stor grad kan diktere vilkåra.

 

Sjølv mislikar eg både vilkåra og haldningane til Ubisoft sterkt. Som eg allereie har forklart, meiner eg strategien er komplett idiotisk. Den er òg direkte til plage for meg, då der er interessante spel som blir gitt ut av Ubisoft, og som eg godt kunne tenkt meg å kjøpe. Dessverre er vilkåra frå utgivaren so dårlege at det likevel ikkje blir aktuelt å kjøpe dei.

 

Det einaste positive med DRMen vel at eg sparar nokre kroner.

 

Kay

Lenke til kommentar

*snip*

 

Ja, man kan argumentere med at man har kjøpt en lisens som brukes på utgivers vilkår. Men når bestemmelsene til utgiver er så urimelige at det blir umulig for meg å benytte meg av et produkt jeg har kjøpt og betalt uten å oppfylle visse krav (her tilgang til internett), har jeg problemer med å forsvare det. Her har de som har tilegnet seg en kopi av spillet på ulovlig vis store fordeler, sett at de spiller på sine egne premisser. En CD-nøkkel og engangsregistrering på nett burde holde i masser for lovlige kunder.

 

Edit: Jeg har forøvrig ingen store problemer med DRM generelt sett (har hatt store problemer med StarForce, også brukt av Ubisoft, fordi det ikke var kompatibelt med operativsystemet mitt, selv om spillet jeg kjøpte var det), men i dette tilfellet blir jeg grundig irritert.

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...