Gå til innhold

Nye millioner til spillindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

veldig bra at vi satser på norsk spill industri. gleder meg til owlboy og skjærsilden høres ut som et spennende konsept

Satser og satser, med tanke på at 550 tusen ikke er nok til å betale to programmerere i ett år, så synes jeg ikke man kan kalle dette satsing.

 

La oss tenke oss et enkelt eksempel (Lønnstall hentet fra studenttorget.no)

Merk, disse lønningene er trolig litt i høyeste laget da spillindustrien har for det meste lavere satser enn privat sektor generelt.

Scenarioet er et lite team på 14 utviklere av

4 programmerere (Ingeniør bachelor) 458.112 x 4 = 1.832.448

4 Designere (Informasjonsmedarb) 404.040 x 4 = 1.616.160

6 Grafikere (Grafisk Industri) 427.992 x 6 = 2.567.952

 

Bare dette gir da til sammen en utgit på 6.016.560, altså over seks millioner kroner i året bare for kjerne teamet.

For ikke å snakke om, leie av lokaler, overtidsmat, markedsføring, vedlikehold, leie av utstyr, juridisk rådgivning, lisensering av teknologi (3D studio max, photoshop, visual studio, etc)

Det er dyrt å lage spill.

Lenke til kommentar

veldig bra at vi satser på norsk spill industri. gleder meg til owlboy og skjærsilden høres ut som et spennende konsept

Satser og satser, med tanke på at 550 tusen ikke er nok til å betale to programmerere i ett år, så synes jeg ikke man kan kalle dette satsing.

 

La oss tenke oss et enkelt eksempel (Lønnstall hentet fra studenttorget.no)

Merk, disse lønningene er trolig litt i høyeste laget da spillindustrien har for det meste lavere satser enn privat sektor generelt.

Scenarioet er et lite team på 14 utviklere av

4 programmerere (Ingeniør bachelor) 458.112 x 4 = 1.832.448

4 Designere (Informasjonsmedarb) 404.040 x 4 = 1.616.160

6 Grafikere (Grafisk Industri) 427.992 x 6 = 2.567.952

 

Bare dette gir da til sammen en utgit på 6.016.560, altså over seks millioner kroner i året bare for kjerne teamet.

For ikke å snakke om, leie av lokaler, overtidsmat, markedsføring, vedlikehold, leie av utstyr, juridisk rådgivning, lisensering av teknologi (3D studio max, photoshop, visual studio, etc)

Det er dyrt å lage spill.

 

Det er heilt sant at det er dyrt å lage spel. Eg vil tippe lønna i spelbransjen her i landet er 30% lavare enn privat sektor. Og dei jobber også gratis overtid.

Det seier jo sitt at å lage spel her i landet ikkje er lønnsomt.

 

Men lisensiering av teknologi begynner det å bli slutt på, eg ser fleire og fleire greier seg heilt fint med Gimp, Inkscape, Blender og QT Creator.

Lenke til kommentar

 

 

Det er heilt sant at det er dyrt å lage spel. Eg vil tippe lønna i spelbransjen her i landet er 30% lavare enn privat sektor. Og dei jobber også gratis overtid.

Det seier jo sitt at å lage spel her i landet ikkje er lønnsomt.

 

Men lisensiering av teknologi begynner det å bli slutt på, eg ser fleire og fleire greier seg heilt fint med Gimp, Inkscape, Blender og QT Creator.

 

Sporer litt av fra poenget her nå, som er at det er som en dråpe i havet, de pengene man får fra filmfondet!

Har du noen tall å støtte opp om dette med? Jeg har faktisk mye kontakt med mennesker i spillindustrien, og mitt inntrykk er ikke det samme.

For min del finnes det ingen andre verktøy som slår Visual Studio på Windows, hvis man skal jobbe til mac har man jo XCODE men det er også en helt annen diskusjon. Også det å sammenligne blender med 3DSMax blir dumt tror jeg. 3DSmax er nesten industristandar.

Lenke til kommentar

Riktignok er summen relativt minimal, men det må jo sies at økt oppmerksomhet rundt det å lage spill i Norge kun er positivt, derfor bør hver eneste krone som FIlmfondet velger å "donere" sès på som en liten seier spør du meg.

 

Sant det! Men hvis du ser på filmfondet så deler de ut denne summen til spill og 279 mill til film. Det er helt tragisk når man tenker på at AAA spill koster mer enn hollywood titler. Det burde heller være slik at film og spill konkurerte om samme potten og heller sørge for at seriøse aktører får mer midler og større muligheter. Du kan si at 550 000 er en god start, men som sagt, det er ikke mye til start å kunne gi lønn til to ansatte i ett år, hvis man jobber hjemmefra.

Lenke til kommentar

Sporer litt av fra poenget her nå, som er at det er som en dråpe i havet, de pengene man får fra filmfondet!

Har du noen tall å støtte opp om dette med? Jeg har faktisk mye kontakt med mennesker i spillindustrien, og mitt inntrykk er ikke det samme.

For min del finnes det ingen andre verktøy som slår Visual Studio på Windows, hvis man skal jobbe til mac har man jo XCODE men det er også en helt annen diskusjon. Også det å sammenligne blender med 3DSMax blir dumt tror jeg. 3DSmax er nesten industristandar.

 

Lønninger og arbeidsforhald over atlanteren er ikkje det same som her i Noreg. I USA så har arbeidsmiljøet innanfor spelindustrien forbetra seg betrakteleg dei siste åra.

Det finnes mange skrekkhistorier frå Funcom, det er bare å google. Det har vore tilsvarandes i andre norske spelselskaper som har tatt dukken. Problemet er at det ikkje finnes kompetanse eller investorer for spel her i landet. All kompetanse forsvinner til utlandet og investorane finner råvarer mykje meir interessant.

 

Visual Studio er eit bra verktøy, men ikkje alltid det beste verktøyet. Visual Studio har også gått vekk i frå fokus på C/C++ til .Net dei siste åra. 3DSMax er den "alle" har brukt dei siste åra, og den du kan "kjøpe" deg utdanning i. Men det er ingenting som nekter deg å bruka noko anna då mitt inntrykk i spelindustrien er at 3d-objekter blir lagra i COLLADA formatet som støttes av alle 3D modelleringsverktøy. Blender er ikkje bare bra, den er jævlig bra!

Lenke til kommentar

Sukk.

 

Det blir aldri noen sprudlende norsk spillindustri med sosialistisk regjering. Spillindustrien er som alle andre private bransjer; det som må til er lavest mulig skatter og avgifter og minst mulig regulering, slik at potensielle spillutviklere og produsenter får råd til lokaler, utstyr og aller viktigst å ansette folk. Alle disse grunnleggende elementene er i dag fordyret til den grad at bare det å starte sin egen spillbutikk - langt mindre sitt eget spillfirma - er nærmest håpløst, det blir bare de største og mest veletablerte (og stort sett utenlandske) firmaene som har råd til å være med, mens de oppadkommende lokale foretakene blir spist opp av de utenlandske gigantene, som har vært så heldige å få vokse seg store i land med langt gunstigere forhold for verdiskapning. Her i Norge kan man glemme å få til noe lignende slik som situasjonen er nå.

 

Det er lett å klappe når staten gir spillindustrien penger, men husk at dette bare er en liten brøkdel av hva de samme menneskene har betalt inn til staten, så i praksis får spillindustrien ingenting - tvert imot går det i minus. Det blir som å takke noen for at de gir deg 10 kr når du har gitt dem 100 kroner dagen i forveien.

Lenke til kommentar

Næringslivet i Sverige har mye de samme probleme som i Norge.

 

Norge har en privat spillindustri - det er tross alt ikke Sovjet vi bor i - men den kunne vært så mye større, og dermed mer variert, spennende og internasjonalt anerkjent. Innbyggertall er viktig, men enda viktigere er det å ha gode vilkår for nye spillutviklere som må starte opp i det små. Jeg tør ikke tenke på hvor mye potensiale som går tapt hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Sukk.

 

Det blir aldri noen sprudlende norsk spillindustri med sosialistisk regjering. Spillindustrien er som alle andre private bransjer; det som må til er lavest mulig skatter og avgifter og minst mulig regulering, slik at potensielle spillutviklere og produsenter får råd til lokaler, utstyr og aller viktigst å ansette folk. Alle disse grunnleggende elementene er i dag fordyret til den grad at bare det å starte sin egen spillbutikk - langt mindre sitt eget spillfirma - er nærmest håpløst, det blir bare de største og mest veletablerte (og stort sett utenlandske) firmaene som har råd til å være med, mens de oppadkommende lokale foretakene blir spist opp av de utenlandske gigantene, som har vært så heldige å få vokse seg store i land med langt gunstigere forhold for verdiskapning. Her i Norge kan man glemme å få til noe lignende slik som situasjonen er nå.

 

Det er lett å klappe når staten gir spillindustrien penger, men husk at dette bare er en liten brøkdel av hva de samme menneskene har betalt inn til staten, så i praksis får spillindustrien ingenting - tvert imot går det i minus. Det blir som å takke noen for at de gir deg 10 kr når du har gitt dem 100 kroner dagen i forveien.

Jeg har ikke satt meg inn i saken dere diskuterer, men man kan nok ikke si at Norge har en sosialistisk regjering.

Lenke til kommentar

AP er ikke et rødt parti. De fører ganske lik politikk som Høyre og Frp snakker om, men de har høye skatter. SP er i sentrum, mens SV er sosialistisk. Har SV noen som helst form for innflytelse?

 

Dette er forresten ikke stedet for en sånn diskusjon, og det er ekstremt Off-Topic.

Endret av Doderlein
Lenke til kommentar

Det er nok mange som mener at AP ikke er et rødt parti, men det er et subjektivt og polarisert standpunkt. På samme måte vil nok medlemmer av Det Liberale Folkeparti si at Høyre er kommunister, men det er ikke interessant for så mange andre.

 

AP ble stiftet for å gjøre Norge til et mer sosialistisk samfunn - det har de klart, tidligere var de også tilhengere av væpnet venstrekommunistisk revolusjon. Siden den gang har de moderert seg og nærmet seg sentrum, men det er langt igjen før AP er i nærheten av Høyre eller - eh - FrP. De er sosialdemokrater, som er en gren av sosialismen, og tilhengere av blandingsøkonomi og en sterkt utbygd velferdsstat på bekostning av privat vekst, så de er verken liberalistiske eller kapitalistiske.

 

Og derfor lager vi ikke flere spill i Norge, eller andre ting for den saks skyld. Det er store uutnyttede muligheter her, så man kan håpe på at en eventuell blå regjering i fremtiden vil bidra til at vi får flere norske spillutviklere. Jeg tør ikke tenke på hvor mange fantastiske spill som aldri ville sett dagens lys hvis USA eller Japan ble styrt som Norge.

Lenke til kommentar

veldig bra at vi satser på norsk spill industri. gleder meg til owlboy og skjærsilden høres ut som et spennende konsept

Satser og satser, med tanke på at 550 tusen ikke er nok til å betale to programmerere i ett år, så synes jeg ikke man kan kalle dette satsing.

 

La oss tenke oss et enkelt eksempel (Lønnstall hentet fra studenttorget.no)

Merk, disse lønningene er trolig litt i høyeste laget da spillindustrien har for det meste lavere satser enn privat sektor generelt.

Scenarioet er et lite team på 14 utviklere av

4 programmerere (Ingeniør bachelor) 458.112 x 4 = 1.832.448

4 Designere (Informasjonsmedarb) 404.040 x 4 = 1.616.160

6 Grafikere (Grafisk Industri) 427.992 x 6 = 2.567.952

 

Bare dette gir da til sammen en utgit på 6.016.560, altså over seks millioner kroner i året bare for kjerne teamet.

For ikke å snakke om, leie av lokaler, overtidsmat, markedsføring, vedlikehold, leie av utstyr, juridisk rådgivning, lisensering av teknologi (3D studio max, photoshop, visual studio, etc)

Det er dyrt å lage spill.

 

De lønningene er nok litt høye. Ligger normalt mellom 300-400k. Programmerere tjener også normalt litt mer enn 3D grafikere. Grafisk designere er hakket under 3D grafikere igjen (kommer jo ann på utdanningen). Men du kan ikke bare regne lønnen, det kommer arbeidsgiveravgift i tillegg. Det er vel ca 30 % av lønna, kanskje mer. Ferie penger legges til også etter det jeg forstår. 500k holder nesten til 1 persons lønn på 1 år :)

 

14 utviklerer er ett ganske stort team. Man trenger ofte ikke mer enn 4-5-6 på mindre produksjoner. Da deler man 50 % mellom grafikere og programmerer, men det kommer ann på hvilke prosjekt det er.

Endret av Duden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...