Gå til innhold

Anmeldelse: Vanquish (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
«Åh, øst er øst og vest er vest, og aldri vil de to møtes, Før Jord og himmel sammen står ved Guds store domstol; Men det er verken øst eller vest, grense, eller rase, eller fødselsrett, Når to store menn står ansikt til ansikt, om de kommer fra verdens ende!»

 

– Ruyard Kipling

 

Tar jeg ikke feil mener du Rudyard Kipling.

 

Mvh.

Engelsk litteraturstudent.

Endret av Sesseth
Lenke til kommentar

Enda godt at teksten ikke denne gangen også var pretensiøs, elitistisk og kvasiintellektuell. Setter pris på at du gang på gang kommenterer tekstene mine selv om du åpenbart ikke har noe til overs for dem. Skjønner godt at du ikke nedverdiger deg til saklig kritikk av søppel, og da er det godt å vite at noen tør å si ifra.

Lenke til kommentar

Jeg traff visst en nerve forrige gang - godt å se at det virket. Teksten er betydelig bedre denne gangen, og jeg har i grunn ikke noe å utsette på den utover at den askriberer alskens dypere meninger til ting som sannsynligvis er et resultat av enten tilfeldigheter eller latskap på utviklerens side.

 

Ellers eksisterer ikke kommenteringsmulighetene kun med tanke på litteraturkritikk, men også for litt løs diskusjon rundt selve produktet det snakkes om. Vanquish-demoen gjorde alt annet enn å imponere, noe jeg også bemerket i den forrige posten. Det hele framsto som et feilslått eksperiment hvor alle problemer med japanske arkadeskytere er kombinert med de dårligste elementene fra vestlige tredjepersonsskytere, med en solid dose selvhøytidelighet og tvungne antiheltsuperbadass-karakterer lagt på toppen.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Det var ikke ment ironisk, men selvfølgelig med et håp om at du ville utdype. Fint at du klarer opp, det er ikke noe jeg forventer. Som sagt, jeg forsøker å ta til meg kritikk. Grunnen til at omtalen er såpass eksplisitt på noe som ikke har veldig mye å si for spillopplevelsen er den mottakelsen Vanquish har fått, der man har trukket det for lengde og historie. Det første er å misforstå spillet, det andre en voldsom overvurdering av spillhistorier både på konseptplan og rent konkret. Vanquish er corny, og kanskje ikke så bevisst corny som Bayonetta, et spill jeg liker bedre, men som du heller ikke hadde noe til overs for såvidt jeg husker. Men Platinums spill har så definitivt postmoderne trekk og en bevissthet rundt sjablonger som få andre utviklere viser. En av fordelene med å være sen med omtalen er at du kan ta del i den kritiske diskursen på en mer aktiv måte, men om det er feil å gjøre det er selvfølgelig et åpent spørsmål. Jeg tenker også at omtalen må utvikle seg for å ikke bli ugyldiggjort av demoer og videoer.

 

Problemet med den typen slengbemerkminger du benyttet deg av lenger opp er at det er vanskelig å forstå om det er teksten eller spillkritikken som er problemet. Vanquish har tross alt høstet jevnt over svært gode kritikker, og jeg føler at jeg trekker frem elementer som er problematiske ved spillet som mange andre omtaler ikke har gjort.

 

For å være oppriktig vurderte jeg lenge å gi spillet en åtter basert på min gjennomspilling på normal, men det tok seg betraktelig opp mot slutten og jeg lot dermed tvilen komme det til gode. Jeg skulle kanskje ha testet det på andre vanskelighetsgrader, men jeg døde nesten hundre ganger på denne vanskelighetsgraden så jeg kan tenke meg at jeg måtte ha brukt atskillig lengre tid på å kunne bedømme spillet som masochisme.

Lenke til kommentar

Interessant nok var det av svært ulike grunner jeg ikke likte Bayonetta. I Vanquish oppfattet jeg gameplayet som fundamentalt svakt - i Bayonetta var gameplayet helt kurant, men alle aspekter av presentasjonen såpass hodepineinduserende at jeg med glede stod over. Vanligvis er jeg helt med på notene når utviklere er bevisst corny, bedriver litt metahumor på bekostning av spillverdenen generelt, også videre, men åpenbart ikke når det gjøres i Platinum Games-stil. Jeg ser overhodet ikke glimtet i øyet som må til for at en slik innfallsvinkel skal fungere, enten det er Platinum spesielt eller japanske utviklere generelt som er problemet.

Lenke til kommentar

Super anmeldelse. Platinum Games er fantastiske. Håper de finner seg en ny utgiver snarest, og at det ikke blir Namco Bandai, noe det selvfølgelig er en stor sjanse for.

 

God Hand

Viewtiful Joe-serien

Okami

Bayonetta

Infinite Space

MadWorld

Vanquish

 

De pøser ikke ut spill, men når de først kommer er de knallgode.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Fullførte just Vanquish, en artig opplevelse dette har vært, anbefaler også challenge modes (vet ikke om det ble nevnt i anmeldelsen), det er mer eller mindre en form for horde mode (gears of war 2) til Vanquish.

 

Også, godt å høre at ikke bare jeg døde 100 ganger, minst halvparten av gangene var min skyld, prøvd alt for mye crazy stunts, hehe :whistle:

Lenke til kommentar

Eg syns ikke dette spillet var noe særlig, nå har eg bare spilt max 1 time, men eg klarte liksom ikke engasjere meg. Ser det har fått gode kritikker mangen plasser og folke her på forumet liker dette spillet. Hva er galt med meg? Eg elsker jo 3person skyte spill. Nå skal det sies at eg heller ikke likte bayonetta, så dere snakket om det og her i denne diskusjonen.

 

Føler alt går så fort, og eg har liksom ikke noe kontroll på hvem som skyter på meg og hva som skjer. Er det bare meg som opplever dette?

 

Nå eg så det fikk 9er mangen plasser så tenkte eg yess det gleder eg meg til, men klare ikke kose meg med det rett og slett.

Lenke til kommentar
Gassingen rundt på banen fungerer også knirkefritt, men er litt problematisk begrenset, spesielt fordi du er ubrukelig i nærkamp uten fungerende jetmotorer. Men jeg kan tenke meg at dette er noe som har blitt balansert med tanke på poengsankingsdelen.

 

Diskoskasteren (som også er det beste nærkampvåpenet) fungerer uavhengig av dette.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...