Gå til innhold

Podcast: Kopisperrer og piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm; kan bli spennende å høre om dere folka klarer å legge til noe nytt til denne diskusjonen. =)

 

 

Edit:

Hørt ferdig; og nei. Ingenting nytt der, uheldigvis. Ikke akkurat overraskende, siden diskusjonen egentlig er kjørt såpass i bakken at det er på tide å skape en offisiell ordning der alle argumentene for og imot blir gitt hvert sitt nummer så man kan kutte ned på tiden det tar å krangle.

Endret av fippmeister
Lenke til kommentar

Denne mentaliteten om at det må legges til rette for at flest mulig bør få spille spillene - uavhengig om de er villig til å betale for det eller ikke - forstår jeg ikke. Ja, man kan sikkert argumentere for at det er kulturopplevelser på linje med bøker på biblioteket, men det er først og fremst et lususprodukt. Og i mye høyere grad et ferskvareprodukt enn bøker, ihvertfall veldig mange spill.

 

Problemet med spillbransjen er i mine øyne piratkopieringen, ikke kopisperrene. Det ene store problemet med kopisperrer er i mine øyne at mange forbrukere mangler informasjon. Hadde alle visst hva kopisperren på et spill innebar før de kjøpte det, ville man kunne vurdere prisen på spillet, verdien spillet vil ha for deg, og den evt tapte verdien pga en "aggressiv" kopisperre, og funnet ut om prisen var verdt det. I realiteten er det sikkert flere som ikke vet om disse evt DRM-problemene før spillet kjøpes og prøves, men det samme kan jo også sies om kvaliteten på selve spillet for deg selv.

Lenke til kommentar

Denne mentaliteten om at det må legges til rette for at flest mulig bør få spille spillene - uavhengig om de er villig til å betale for det eller ikke - forstår jeg ikke. Ja, man kan sikkert argumentere for at det er kulturopplevelser på linje med bøker på biblioteket, men det er først og fremst et lususprodukt. Og i mye høyere grad et ferskvareprodukt enn bøker, ihvertfall veldig mange spill.

 

Problemet med spillbransjen er i mine øyne piratkopieringen, ikke kopisperrene. Det ene store problemet med kopisperrer er i mine øyne at mange forbrukere mangler informasjon. Hadde alle visst hva kopisperren på et spill innebar før de kjøpte det, ville man kunne vurdere prisen på spillet, verdien spillet vil ha for deg, og den evt tapte verdien pga en "aggressiv" kopisperre, og funnet ut om prisen var verdt det. I realiteten er det sikkert flere som ikke vet om disse evt DRM-problemene før spillet kjøpes og prøves, men det samme kan jo også sies om kvaliteten på selve spillet for deg selv.

 

Problemet er vel gjerne at det er liten informasjon om DRM og mye av dette gjelder i framover i tid, altså noe man har lite til ingen kontroll over. La oss si nettbasert autentikasjon DRM, selskapet går konkurs. Spillet ditt er da verdiløst. Eller, framover i tid er serverne ugunstig å holde liv i, det koster tross alt penger og kun noen få spiller spillet nå og da. Serveren legges ned og spillet er ubrukelig.Det vil si, det er ubrukelig med mindre du cracker det. Det blir for banalt å måtte cracke lovlig kjøpte spill.

 

En litt naiv holdning å tro at det å gjøre det tilgjengelig vil være med på å forhindre piratkopiering, holdingen på diverse torrent sider er ganske ensidig syns nå jeg. Det er gratis og enkelt. En selger kan gjøre det enkelt, men aldri gratis. Og flere vil rett og slett ikke betale med mindre de må. Hvor mange blir synsing begge veier. Men tror jeg det å gjøre handelsprosessen enkel for forbrukeren vil hjelpe. Steam derimot har banale priser og er rett og slett for dårlig til å konkurrere med norske priser, og det blir for dumt når det ikke er så ufattelig vanskelig å gå i butikken og kjøpe spillet for ett par hundre kroner mindre, eventuelt bestille det og gå til postkassa.

 

Bibliotek metaforen, kunne vært en god ide, men da må det gjøres på samme måte. Man kan ikke drepe spill som ett kommersielt produkt ved å gjøre det om til ett rent kultur fenomen.

 

Likte veldig godt at DRM blir mer skjult ved at f.eks. online tilkoblingen er med på å gi kunden en merverdi. Blizzard gjør det, mener ubisoft hadde en liten med facebook eller noe (ikke så begeistret for den kontra blizzard sin) og mener noen laget en tråd hvor skaperen av minecraft mente at det ville være hans form for DRM. Så godt å ha en samtale om det.

 

Husker ikke navnene til de forskjellige stemmene, men en av de er ganske fæl på å legge ord og meninger over på grupper av mennesker uten grunnlag, får en kvalm smak i ganen av det.

 

Alt i alt, god podcast, ikke at jeg hører på de vanligvis.

Lenke til kommentar

Det er fullstendig logisk at man skal bekjempe piratkopiering ved å gjøre det betalte produktet mindre brukervennlig enn det piratkopierte. Mye enklere å vinne kampen om produktet både er dyrere og dårligere.

 

Jeg antar folk tok ironien :)

 

Ille når et gratis piratkopiert spill er dårligere enn et eksemplar man betaler for. Vært slik siden 80-tallet, ser ingen endring på det og det blir sikkert ny podcast i 2020.

Lenke til kommentar

ATW Windsor: Nei, men jeg mener det riktige er at folk bør belage seg å betale for dem.

 

Ghaundan: Det er et godt poeng du har, det at dagens DRM'er kan få andre konsekvenser for det du har kjøpt fram i tid. Men tross alt, om du så mange år fram i tid ønsker å spille spillet så kommer det garantert ikke å ta deg mange minuttene å ordne det på, selv om man må ta omveien unna DRM'en.

 

Dotten: Tror du de med DRM prøver å vinne kampen mot piratkopiering da? De forsøker vel, som nevnt flere ganger, på å profittmaksimere, og jeg for min del er ikke så sikker på at alle disse spillgigantene er så naive og økonomisk neandertalske som folk skal ha det til...

Lenke til kommentar

Helt enig i det som blir sagt og jeg som 17åring har ikke sjangs til å betale 1000-1500kr i mnd for spill. Det går bare ikke. De gangene jeg har piratkopiert, så har det kun vært pga penger. De ble bare nedprioritert fremfor andre spill jeg har kjøpt og hadde det ikke vært mulig med piratkopiering, neida hadde jeg ikke kjøpt spillet uansett. Så enkelt som det er det.

Endret av M4rius
Lenke til kommentar

Helt enig i det som blir sagt og jeg som 17åring har ikke sjangs til å betale 1000-1500kr i mnd for spill. Det går bare ikke. De gangene jeg har piratkopiert, så har det kun vært pga penger. De ble bare nedprioritert fremfor andre spill jeg har kjøpt og hadde det ikke vært mulig med piratkopiering, neida hadde jeg ikke kjøpt spillet uansett. Så enkelt som det er det.

 

Og hvem har sagt at det er nødvendig å bruke 1000-1500kr i mnd for å kjøpe spill? Jeg klarer meg fint med ett budsjett på 250, og jeg er 16 hvis alder har noe å si.

 

Nå skal det sies at jeg kjøper spill når de er på salg, og at jeg kjøper spill som varer litt lengre enn 8-10 timer. Men, hvem er det som har sagt at det er en rett å få så mange spill at man ikke klarer å komme seg gjennom de? Og hvis man må kjøpe spill på salg hvis man skal ha nok spill, så kan man vel gjøre det?

 

"Jeg har ikke nok penger til å kjøpe et hav av spill, så derfor har jeg rett til å stjele det". Blir det samme som å si at siden du ikke kan bruke 1000+ kr i måneden på kino så har du rett til å snike deg inn på kinoen. Blir for dumt å prøve å rettferdigjøre det på den måten.

 

Å piratkopiere spill er en ulovlig, umoralsk handling, uavhengig om du er rik eller fattig

Endret av Error
Lenke til kommentar

Helt enig i det som blir sagt og jeg som 17åring har ikke sjangs til å betale 1000-1500kr i mnd for spill. Det går bare ikke. De gangene jeg har piratkopiert, så har det kun vært pga penger. De ble bare nedprioritert fremfor andre spill jeg har kjøpt og hadde det ikke vært mulig med piratkopiering, neida hadde jeg ikke kjøpt spillet uansett. Så enkelt som det er det.

 

Og hvem har sagt at det er nødvendig å bruke 1000-1500kr i mnd for å kjøpe spill? Jeg klarer meg fint med ett budsjett på 250, og jeg er 16 hvis alder har noe å si.

 

Nå skal det sies at jeg kjøper spill når de er på salg, og at jeg kjøper spill som varer litt lengre enn 8-10 timer. Men, hvem er det som har sagt at det er en rett å få så mange spill at man ikke klarer å komme seg gjennom de? Og hvis man må kjøpe spill på salg hvis man skal ha nok spill, så kan man vel gjøre det?

 

"Jeg har ikke nok penger til å kjøpe et hav av spill, så derfor har jeg rett til å stjele det". Blir det samme som å si at siden du ikke kan bruke 1000+ kr i måneden på kino så har du rett til å snike deg inn på kinoen. Blir for dumt å prøve å rettferdigjøre det på den måten.

 

Å piratkopiere spill er en ulovlig, umoralsk handling, uavhengig om du er rik eller fattig

 

jepp det er det :D og jeg forsetter til produkter er stabile nok til ordet; krone er verdt det. jeg lever i verden der jeg vil helst prøve noe før jeg bruker det ! skulle hatt samme rettigheter på spill som andre produkter da! for jeg er faen ikke enig!!!!!!!!! lol.kom

 

Helt enig i det som blir sagt og jeg som 17åring har ikke sjangs til å betale 1000-1500kr i mnd for spill. Det går bare ikke. De gangene jeg har piratkopiert, så har det kun vært pga penger. De ble bare nedprioritert fremfor andre spill jeg har kjøpt og hadde det ikke vært mulig med piratkopiering, neida hadde jeg ikke kjøpt spillet uansett. Så enkelt som det er det.

 

Og hvem har sagt at det er nødvendig å bruke 1000-1500kr i mnd for å kjøpe spill? Jeg klarer meg fint med ett budsjett på 250, og jeg er 16 hvis alder har noe å si.

 

Nå skal det sies at jeg kjøper spill når de er på salg, og at jeg kjøper spill som varer litt lengre enn 8-10 timer. Men, hvem er det som har sagt at det er en rett å få så mange spill at man ikke klarer å komme seg gjennom de? Og hvis man må kjøpe spill på salg hvis man skal ha nok spill, så kan man vel gjøre det?

 

"Jeg har ikke nok penger til å kjøpe et hav av spill, så derfor har jeg rett til å stjele det". Blir det samme som å si at siden du ikke kan bruke 1000+ kr i måneden på kino så har du rett til å snike deg inn på kinoen. Blir for dumt å prøve å rettferdigjøre det på den måten.

 

Å piratkopiere spill er en ulovlig, umoralsk handling, uavhengig om du er rik eller fattig

 

jepp det er det :D og jeg forsetter til produkter er stabile nok til ordet; krone er verdt det. jeg lever i verden der jeg vil helst prøve noe før jeg bruker det ! skulle hatt samme rettigheter på spill som andre produkter da! for jeg er faen ikke enig!!!!!!!!! lol.kom

 

og demo ekke stikkordet her asså ;D

Lenke til kommentar

De første to minuttene var jo bare sprøyt, "jaja, og voldta både mor og far og hele sulamitten.." hva pokker har det i en slik diskusjon og gjøre..?

 

Forsåvidt heller ingen verdens ting som er nytt her, eneste forskjellen er at man slipper å lese, men kan høre alle argumentene som allerede er skrevet i et uanstendig antall tråder, en hel bråta ganger.

 

Kom ned ny podkast når noe nytt har skjedd, da!

Lenke til kommentar

Helt enig i det som blir sagt og jeg som 17åring har ikke sjangs til å betale 1000-1500kr i mnd for spill. Det går bare ikke. De gangene jeg har piratkopiert, så har det kun vært pga penger. De ble bare nedprioritert fremfor andre spill jeg har kjøpt og hadde det ikke vært mulig med piratkopiering, neida hadde jeg ikke kjøpt spillet uansett. Så enkelt som det er det.

 

Og hvem har sagt at det er nødvendig å bruke 1000-1500kr i mnd for å kjøpe spill? Jeg klarer meg fint med ett budsjett på 250, og jeg er 16 hvis alder har noe å si.

 

Nå skal det sies at jeg kjøper spill når de er på salg, og at jeg kjøper spill som varer litt lengre enn 8-10 timer. Men, hvem er det som har sagt at det er en rett å få så mange spill at man ikke klarer å komme seg gjennom de? Og hvis man må kjøpe spill på salg hvis man skal ha nok spill, så kan man vel gjøre det?

 

"Jeg har ikke nok penger til å kjøpe et hav av spill, så derfor har jeg rett til å stjele det". Blir det samme som å si at siden du ikke kan bruke 1000+ kr i måneden på kino så har du rett til å snike deg inn på kinoen. Blir for dumt å prøve å rettferdigjøre det på den måten.

 

Å piratkopiere spill er en ulovlig, umoralsk handling, uavhengig om du er rik eller fattig

 

dude, jeg laster ned dri*en til helv*te, har jeg tilgang til gratis vare såklart benytter jeg meg av det. men det gjelder bare singleplayer spill.....og filmer

Lenke til kommentar

Siden det for meg ser ut som om dette er begrenset til spillmediet blir mine argumenter noe annerledes, og mange av mine forsvar av piratkopiering i film og musikkbransjen faller bort.

 

Spill skiller seg fra film og musikk pga følgende :

 

Filmbransjen : (De som LAGER filmen, regissør og skuespillere osv) Tjener pengene iløpet av kinorunden og får svært lite i filmsalg markedet uansett. I tillegg påstår jeg at det er en sterk korrelasjon mellom piratkopiering og kjøp av film. De som piratkopierer mye, kjøper også mye film.

Musikkbransjen : Artistene tjener størsteparten av pengene på konsertene, ikke cd salget. Dermed fungerer piratkopiering (eller andre lovlige ting som radio og spotify) mer som reklame/markedsføring enn noe som strengt tatt ødelegger for artistene.

 

Det er allikevel ikke under tvil at platekompaniene/distrubusjonsselskapene lider av piratkopiering, spørsmålet om dette er en negativ ting bør være en diskusjon i segselv.

 

Når det kommer til spill har man ikke veldig mye potensiell markedsføring for konserter eller liknende, men for små spillprodusenter kan det finnes en markedsføringsverdi i piratkopiering. For de større selskapene ser jeg ikke for meg at den er der.

Korrelasjonen mellom piratkopiering og kjøp kan tenkes å være der. Uansett føler jeg at salgspotensialet er overvurdert fra produsentenes side. Veldig ofte tenker de at alle piratkopierte eksemplarer er potensielle salg, men dette stemmer ikke. Svært få av de som laster ned et spill ville vært interessert i å kjøpe det for prisen som idag er i markedet.

 

Spørsmålet koker for min del mye ned til (For alle tre medier) : Vil vi la etterspørsel (og derav også tilbud/produksjon) styres av hvem som gir ut mediet? Altså: Vil vi la nyskapning og kreativiteten i bransjen forsvinne til fordel for medier som selger kun på hard markedsføring.

 

Etter min mening er det dette som skjer om piratkopiering ikke eksisterer, de nyankomne svake produsentene ville ikke fått sjangs til å komme inn på markedet. Svært få ville vært villige til å kjøpe spillet for å prøve det. Og de store aktørene som har penger til markedsføring kan pumpe ut titler uten kvalitet, som selger kun på hard markedsføring.

Lenke til kommentar

ATW Windsor: Nei, men jeg mener det riktige er at folk bør belage seg å betale for dem.

 

 

Ok, men hvorfor mener du det er riktig? Hvorfor er det riktig å betale for det, det er jo neppe et mål i seg selv?

 

AtW

 

Fordi måten å sikre best mulige produkter på er ved en kapitalistisk konkurransemodell. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er fullstendig logisk at man skal bekjempe piratkopiering ved å gjøre det betalte produktet mindre brukervennlig enn det piratkopierte. Mye enklere å vinne kampen om produktet både er dyrere og dårligere.

 

Jeg antar folk tok ironien :)

 

Ille når et gratis piratkopiert spill er dårligere enn et eksemplar man betaler for. Vært slik siden 80-tallet, ser ingen endring på det og det blir sikkert ny podcast i 2020.

nja, det er sjeldent tilfelle at et piratkopiert spill er av dårligere "kvalitet", iallefall fra siste tiåret, før det kan jeg ikke si noe om.

 

Morsomt nok, flere tråder om samme diskusjon foregår på de største warez forumer og en del av torrent sidene, veldig få nye argumenter der dog, men en del erkjenner at det er galt, hvis det er noen som bryr seg slik.

 

Jeg vil også legge til, hadde det ikke vært for "piratkopiering" hadde ekstern hdd og "ipoder" vært så store "billige" og populære i dag hvis piratkopiering hadde helt mystisk forsvunnet? De som selger mp3 spillere forventer vel ikke at folk har 60gb med musikk? :) (lovlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...