Gå til innhold

Moms på digital distribusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er verd å merke seg at enkelte nettbutikker, som Steam, allerede har moms innbakt i den prisen vi europeere betaler (også i Norge). Det er med andre ord liten grunn til å tro at prisen øker ytterligere der.

 

Er du helt sikker på dette Joachim?

 

quote fra steam:

If you made an online order for a Valve product and you are an international customer there may be taxes or VAT charges that are mandated by your country added to your purchase.

 

To determine whether or not taxes will be assessed for your order, please enter your payment information and check the total order price before confirming your order. You will have the opportunity to cancel the transaction after seeing the tax.

 

Prisene som kommer frem på Steam store er altså IKKE inkludert VAT/MVA, men det vil komme opp under bestilling om det er tillagt VAT/MVA. Gjorde et forsøk for å sjekke og jeg ble ikke pålagt å betale noe VAT/MVA (Jeg brukte paypal, vet ikke om det har noe å si).

 

 

Edit: Er vel forøvrig ikke så rart da det enda ikke er noen MVA på digitaldistribusjon i Norge, men dette kan jo bli realiteten fra 2011.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

FY F**N!

Dette er så latterlig!

Det er haugevis av ting som ikke selges på norske sider av spill og programmer m.m.

Og så skal vi betale moms for at vi er norske og bare derfor?

Det gir jo ingen mening!!!

Dette ender bare med at Norge blir boikottet av selskaper som ikke vil ha bryet med moms for kun Ola & Co.

 

Digital distribusjon er allerede dyrere i Norge enn mange andre land, så det at det skal være ytterligere mer å betale er for meg uforståelig. Det er dyrere for oss nordmenn å kjøpe spill på Play Station Network enn for andre og når blir det dyrere... /sigh

 

Dette er like latterlig som moms på e-bøker!

Når man velger noe miljøvennlig skal man ikke bli straffet.

Dette endre bare med at færre gidder å laste ned og heller går i butikken.

Lenke til kommentar

Endelig, har ventet på en bekreftelse her helt siden jeg hørte det i bakgrunnen på radioen. Trodde et øyeblikk at tollgrensa forsvant.

 

Moms på digital distribusjon bør jo ikke komme som noe sjokk, da norske distributører allerede er tvunget til å betale. Det blir spennende å se hvor debatten om elektronisk litteratur går fra nå, da fysiske bøker har moms/toll-fritak mens elektroniske bøker har moms.

 

Edit: Typo

Endret av alveq
Lenke til kommentar
Det er verd å merke seg at enkelte nettbutikker, som Steam, allerede har moms innbakt i den prisen vi europeere betaler (også i Norge). Det er med andre ord liten grunn til å tro at prisen øker ytterligere der.

Er du helt sikker på dette Joachim?

EU-moms er innbakt i Euro-prisen, og nordmenn betaler like mye som EU-borgere.

 

Sitat en tilfeldig kjøpsside på Steam: VAT: All prices include VAT where applicable

Lenke til kommentar

SITAT Aftenposten.no
Ifølge Finansdepartementet skal ansvaret for beregning og betaling av norsk merverdiavgift ligge hos leverandør når kjøper er en privatperson. Forslaget skal derfor ikke medføre ekstra arbeid for kjøpere av elektroniske tjenester.

 

Brannfakkel: Det enkleste for mindre leverandører blir kontroversielt nok å nekte salg til norske kunder?

Lenke til kommentar

SITAT Aftenposten.no
Ifølge Finansdepartementet skal ansvaret for beregning og betaling av norsk merverdiavgift ligge hos leverandør når kjøper er en privatperson. Forslaget skal derfor ikke medføre ekstra arbeid for kjøpere av elektroniske tjenester.

 

Brannfakkel: Det enkleste for mindre leverandører blir kontroversielt nok å nekte salg til norske kunder?

Skal være rimelig liten leverandør da. Tror vi snakker om folk med hovedkontor på en parkbenk. Et 25% påslag som settes på egen konto får de fleste til uten videre problemer

Endret av Castor
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som begynner og bli så ekstremt lei av den norske regjeringen at jeg håper mer og mer på at en svær bombe faller på stortinget eller at det blir foretatt en statskupp rimelig kvikt? Uff og uff...forsterker bare lysten min til å flytte så langt vekk fra dette landet som overhode mulig :/

Lenke til kommentar

FY F**N!

Dette er så latterlig!

Det er haugevis av ting som ikke selges på norske sider av spill og programmer m.m.

Og så skal vi betale moms for at vi er norske og bare derfor?

Det gir jo ingen mening!!!

Dette ender bare med at Norge blir boikottet av selskaper som ikke vil ha bryet med moms for kun Ola & Co.

 

Rolig nå! Skjønner at du blir opprørt av nyheter som dette (25% prisøkning er jo ikke akkurat ubetydelig), men la oss ikke være irrasjonelle.

 

At ting ikke selges på norske sider skyldes ikke prisnivå i Norge, men rettighetshavere. Det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. EU har hatt moms på digitale tjenester nå i flere år, og det har etter hva jeg har hørt ikke ført til en reduksjon i tilbud. Dermed kan du også begrave den frykten. Ingen selskaper kommer til å boikotte Norge av den grunn. Det er minimalt med bry for selger, og det koster dem ikke noe ekstra å selge med moms. Alternativet for dem er jo å ikke selge i det hele tatt til Norge, og det gir slettes ikke økonomisk mening for dem (spesielt med tanke på at Norge er en veldig kjøpesterk nasjon).

 

Vi betaler ikke moms "fordi vi er norske og bare derfor". Moms blir introdusert på digitale tjenester nå for å sidestille lokale aktører med de internasjonale, og det gir mening. Alternativet ville vært å enten se lokale aktører sakte dø ut (noe som koster staten penger og Ola Nordmann valgfrihet), eller fjerne moms for alt, noe som ville ført til en dramatisk reduksjon på statskassa (og dermed større skatter i andre deler av samfunnet).

 

Så jo, det gir mening, tro det eller ei. De fleste av oss som har fulgt med på den digitale arenaen i noen år har ventet på at dette skulle skje, noe som også illustrerer at det ikke er en tilfeldig handling fra regjeringen sin side.

 

Vær glad du fikk noen år ekstra med momsfri internetthandel. Resten av Europa var ikke like heldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...