Gå til innhold

Anmeldelse: Tom Clancy's HAWX 2 (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper noen som faktisk har prøvd spillet kan svare meg på dette:

 

Hvilke muligheter får/har man til å avlede missiler som er låst på radar- eller varmesignaturen din?

 

Dessverre ble jeg svært skuffet over Ace Combat 6 når man plutselig kunne utmanuvrere missiler ved noen få vendinger. I Low level action er det faktisk mulig med en f-16 å avlede guidence systemet til missilen, over en viss høyde vil ikke dette lenger være mulig for de fleste fly, med mindre du sitter bak en Eurofighter Typhoon med etterbrenne på fult.

 

Kan noen si meg om valget av fly kan ha positive eller negative konsekvenser for utførelsen av oppdraget ditt? Hvis oppdraget feks er å eskortere AWACS fly e.l. velger man jo ikke akkuratt i A-10. Skal man ut i "Dog fight" velger man jo selvfølgelig Eurofighter Typhoon.

 

Synes det er trist å se hvor likegyldig det er med tanke på valg av fly og våpen i mange av disse spillene:(

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å riste av seg raketter, i alle fall på normal vanskelighetsgrad. Du klarer ikke å unngå å legge merke til at en rakett er på vei mot deg, og du får hele tiden opp avstanden til den nærmeste raketten. Så er det bare å time det hele og gjøre en krapp sving. Virker ikke spesielt virkelighetsnært, spør du meg. Men det er i grunn like greit med tanke på den mengde motstandere du møter og mengden raketter de har med seg på tur.

 

Etterhvert som du kommer utover i historien, så vil du oppdage at enkelte "elite"-fly oppfører seg som irriterende veps du ikke riktig blir kvitt. De flyr såpass nærme deg at du ikke kan skyte raketter på den, og skulle du klare å komme langt nok unna til å kunne få en lock, så må du bare regne med at fienden har nok flares for en hel flåte. Hvilket betyr at du aldri får en lock, og da er det bare å dra fram maskingeværet. Spray and pray.

 

Valg av fly virker realistisk nok ut fra scenario og teater, selv om jeg på et oppdrag ble utstyrt med en Harrier og godt kunne hatt noe som var en del kjappere. Det passa dog bra i og med at det var et oppdrag launcha fra en britisk carrier. Du kan ikke velge fly eller våpen selv i kampanjen, dessverre.

 

Ble du skuffet over Ace Combat 6, tror jeg ikke du vil være lykkelig med hva du finner her. Som arkadeflyspill fungerer begge HAWX-spillene fint og alt er veldig høyteknologisk og fancy, men hvis du er ute etter noe mer simulatoraktig tror jeg du må se på noen av flysimulatorene til PC. Det var flere gode forslag i artikkelen. Og jeg skulle også gjerne sett noen nye spill med dynamiske kampanjer igjen, ala Falcon 4 og Enemy Engaged-spillene.

 

Angående Tom Clancy-kommentaren i artikkelen. Tom Clancy selv har ikke hatt så mye å gjøre med historien i Hawx-spillene. Tom Clancy er blitt mer et varemerke nå for tiden. Jeg har lest det meste av det han har skrevet selv, og historie- og plotmessig er det milevis foran hva Tom Clancy-spillene har å by på. Det er også utgitt en del bøker skrevet av andre forfattere, f.eks. Power Plays-serien, EndWar og HAWX. Disse blir utgitt som "Tom Clancy's ...". Av disse var Tom Clancy selv bare medforfatter i den første Power Plays-boka... Resten er skrevet av andre. Dette tror jeg i bunn og grunn er Ubisoft som melker Tom Clancy-lisensen for det den er verdt.

 

Ellers takk for en fin anmeldelse. Har spilt igjennom HAWX 2 selv, og er stort sett enig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...