Gå til innhold

Anmeldelse: Dead Rising 2 (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner litt sammenligning med psychopaths fra Dead Rising 1 egentlig. Der også synes jeg bossene var altfor vanskelige de 4-5 første gangene jeg møtte dem, men så fort jeg fant ut hvor jeg fant katana/mini-chainsaws spesielt så var det jo grei skuring. Jeg kan forstå at det er frustrerende at de er såpass urimelig sterke, men er ikke dette bare en vanskelighetsgrad man etterhvert vil mestre?

 

Skulle gjerne hatt litt mer info når det gjaldt items også. Du nevner at det er svært få nyttige items som bare ligger strødd rundt, men det stemmer ikke med min oppfatning av hvordan Case Zero oppførte seg. Riktignok var det mest juice i safehouse'n, men det fantes jo nok av snacks og alkohol rundtomkring som fikset helsa mi. Er det virkelig så annerledes fra Case Zero til DR2?

 

Kunne godt tenkt meg litt mer info om skytevåpen også, er det like sjeldent som i DR1?

 

Som et lite apropos liker jeg anmeldelser på nynorsk :p

 

@Gram

 

Synes det er pussig at man lar seg henge opp i tidspresset. Det er nettopp en av de tingene jeg likte best ved DR1, og som jeg synes gjør spillet unikt. Om man ikke liker tidspresset er det jo forsåvidt bare å gi blaffen, og "slakte og atter slakte" som du sier :) Jeg antar utviklerne, som med DR1, har lagt opp til at man skal lvle ganske heftig opp før man setter seg ned for å ta seg av mest mulig survivors og løse cases.

Lenke til kommentar

Savner litt sammenligning med psychopaths fra Dead Rising 1 egentlig. Der også synes jeg bossene var altfor vanskelige de 4-5 første gangene jeg møtte dem, men så fort jeg fant ut hvor jeg fant katana/mini-chainsaws spesielt så var det jo grei skuring. Jeg kan forstå at det er frustrerende at de er såpass urimelig sterke, men er ikke dette bare en vanskelighetsgrad man etterhvert vil mestre?

 

Skulle gjerne hatt litt mer info når det gjaldt items også. Du nevner at det er svært få nyttige items som bare ligger strødd rundt, men det stemmer ikke med min oppfatning av hvordan Case Zero oppførte seg. Riktignok var det mest juice i safehouse'n, men det fantes jo nok av snacks og alkohol rundtomkring som fikset helsa mi. Er det virkelig så annerledes fra Case Zero til DR2?

 

Kunne godt tenkt meg litt mer info om skytevåpen også, er det like sjeldent som i DR1?

 

Som et lite apropos liker jeg anmeldelser på nynorsk :p

 

@Gram

 

Synes det er pussig at man lar seg henge opp i tidspresset. Det er nettopp en av de tingene jeg likte best ved DR1, og som jeg synes gjør spillet unikt. Om man ikke liker tidspresset er det jo forsåvidt bare å gi blaffen, og "slakte og atter slakte" som du sier :) Jeg antar utviklerne, som med DR1, har lagt opp til at man skal lvle ganske heftig opp før man setter seg ned for å ta seg av mest mulig survivors og løse cases.

 

Beklagar om du saknar ting, men det er slik det blir når ein tekst skal redigerast for å ikkje bli for lang. Då må diverre visse ting kuttast til fordel for dei viktigaste tinga :)

 

Som eg skriv i teksten blir psykopatane lettare etter kvart som du går opp i nivå. Saka er at du er låst til tid og det nivået du er på når du først møter dei om du vil ta dei. Alternativet er jo å starte spelet på ny, men det vil jo variere frå person til person kor aktuelt dette er.

 

Case Zero er mykje meir konsentrert enn Dead Rising 2. Det er eit lite område, og heile Still Creek er mest som ei av dei mange sonene i Fortune City. Greia med Fortune City er at kvar sone har eit eige tema, for å seie det slik. Ei sone har til dømes mange klesbutikkar, medan ei anna har mange matbutikkar. Nokre område har ingen matbutikkar, og i slike situasjonar må du gamble på å finne ein og annan matbit på bakken om du skulle gå tom i inventaret. Alkohol finn du ofte nok av, men baksida der er jo at Chuck endar opp med å kaste opp etter eit par flasker, og blir eit lettare mål.

 

Skytevåpen er det lite av, og det er jo ein grunn til det;) Dei du finn har som regel lite ammo, og blir eit dårleg alternativ. Du kan riktig nok lage ting som til dømes ei maskin som skyt sagblad.

 

Angåande tidsaspektet. Eg trur strengt tatt at Dead Rising-spela hadde mista mykje av sin verdi om dette presset ikkje hadde vore der. Det er dette som skapar driv og motivasjon, og utan det ser eg føre meg at ein kunne gått lei sidan ein har for mykje tid og difor aldri kjenner på kroppen kor viktig det er å gjere ting. Utfordringa hadde i stor grad blitt borte for å seie det slik :)

Lenke til kommentar

Unyttige items strødd omkring? Har anmeldern brukt tid på å faktisk lete etter ting? Ca. 100 meter borti ifra safe-houset får du tilgang både Broadsword(det storesverdet), sniper rifles, flere dynamitter o.s.v. Nyttig? Ja, for faen. Spillet legger liksom ikke de beste våpnene rett foran øynene dine, bortsett fra våpenbutikker. Du finner faktisk et veldig nyttig skytevåpen i omtrent alle områder i spillet. Du har også selv zombier i utvalgte områder som går rundt med shotguns, uten å bruke de imot deg da.

 

Pyschopats er ekstremt mye bedre, du har pychopats som fremdeles er like enkle som i 1`ern(Carl The Postman, Bibi osv). Cutscenene er ekstremt awsome når det kommer til psychopatene.

Lenke til kommentar

Kjøpte spillet på lørdag og er helt hekta.

Spilte ikke så veldig mye av det første, men det virker som om det er mer av det man likte fra eneren her (og mer av det man hater, hvis man ikke likte spillet!). Spillet virker veldig lagt opp slik at man ikke får gjort alle oppgavene man til en hver tid har på skjermen, og psykopatene er også såpass harde at det lønner seg å grinde seg opp i level før man gyver løs på dem. Meninga at man skal spille igjennom flere ganger, med andre ord.

Det er også veldig lite tilgivende.. lagringspunkter er sjeldne, og det er fort gjort å miste et kvarter eller en halvtimes spilling om man plutselig støter på en av nevnte psykopater, eller er litt uforsiktig i en zombie-gruppe. Lasteskjermer er det også flust av, noe som ødelegger momentet littegrann når man er "on a roll" og har fyra seg opp skikkelig. Ikke noe kjempeproblem, dog. Hadde også noen problemer med framerates under cut-scenes, men det ble litt bedre etter en oppdatering (PS3 versjonen).

Endret av Generalen
Lenke til kommentar

Unyttige items strødd omkring? Har anmeldern brukt tid på å faktisk lete etter ting? Ca. 100 meter borti ifra safe-houset får du tilgang både Broadsword(det storesverdet), sniper rifles, flere dynamitter o.s.v. Nyttig? Ja, for faen. Spillet legger liksom ikke de beste våpnene rett foran øynene dine, bortsett fra våpenbutikker. Du finner faktisk et veldig nyttig skytevåpen i omtrent alle områder i spillet. Du har også selv zombier i utvalgte områder som går rundt med shotguns, uten å bruke de imot deg da.

 

Pyschopats er ekstremt mye bedre, du har pychopats som fremdeles er like enkle som i 1`ern(Carl The Postman, Bibi osv). Cutscenene er ekstremt awsome når det kommer til psychopatene.

 

Ja, det er mange unyttige items. Ekstremt mange faktisk. Sjølv om du finn eit og anna godt våpen druknar dei i alt skrotet. Broadswordet er fint det, men du får ikkje PP (erfaringspoeng). Du kan alternativt ta ein av gitarane som heng ved sida av sverdet, men då drep du ingenting på eitt slag, noko som er veldig langt frå effektivt. Nokre skytevåpen er fine dei òg, men du får ikkje PP. Poenget mitt er at det hjelper sjeldan å springe rett inn i eit område for så å satse på det beste. Med mindre du -veit- at det ligg mange bra våpen der, er det alltid best å sørgje for å ha mange gode (skreddarsydde) våpen. Går du tom på verst tidspunkt er ikkje ein kost eller eit serveringstrau eit godt alternativ, og det er mange fleire kostar og serveringstrau enn det er sverd og skytevåpen. Eg synest eigentleg den elementere baseballkølla med spiker er meir effektiv enn dei fleste skytevåpen, med mindre du festar eit maskingevær til ein motorsykkel sjølvsagt.

 

Med det tidspresset som alltid er der, vil du samtidig sjeldan ha tid til å springe rundt for å leite etter ting om du vil redde alle, samt likvidere alle psykopatar. Det blir sjølvsagt noko anna om du tenkjer å starte om spelet seinare for å gjere reint bord med høgre erfaringsnivå.

 

Er fullstendig ueinig ang. psykopatane. Så godt som alle køyrer same mønster, altså: spring fram og tilbake i 100km/t, stopp, skyt, spring, stopp, skyt, slå deg i bakken. Det finnest sjølvsagt unntak, men dette er det solide gjennomsnitt i mi erfaring, og eg er ikkje imponert.

Lenke til kommentar

Nice anmeldelse, enig på de aller fleste punkter!

Bare lurte på om dere skal gjøre en av pc versjonen også?

(bedre grafikk, fler zombier på skjermen samt kortere lade tider)

 

En annen ting jeg ser på som en fordel på pc versjonen er muligheten til trainers, jaaa det blir oftest brukt til å jukse men har funnet fler som gir deg muligheten til å justere "tiden" i spillet sånn at man har massevis av tid til å bare løpe rundt mens man utforsker butikker osv. selvfølgelig synes jeg at dette burde ha vært en mulighet fra "options" menyen til å starte med men jeg er bare glad vi fikk en pc versjon i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med spillet egentlig, zombiene utgjør ingen trussel whatsoever. Left 4 Dead 2 overgår dette med lange steg. Greitnok du kan ikke gjøre alle tingene men er ikke kult å skyte med pil og bue når zombiene ikke gjør noe . Dem bare suller avgårde og du er altfor sterk.

 

Vell hele poenget med spillet er å ha det "moro", dvs du skal gå rundt å gjøre latterlige ting med zombier..

Og forsåvidt deg selv også, det er ikke sånn at capcom var 100% seriøse når de lar deg løpe rundt i

boksern eller i en kjole, for å så sette deg på en rosa trehjulssykkel og kjøre ned zombier..

 

Det jeg vil frem til er at du kan ikke akkuratt sette det opp mot l4d2

 

Dead rising 2 - Left 4 Dead 2

3rd person action/adventure FPS

Humor/"Skrekk" Survival-Horror(?)

sakte - medium gameplay rask gameplay

 

Ikke for å si at Dead Rising er bedre eller noe, jeg elsker Left 4 Dead 2...

Endret av eezo
Lenke til kommentar

"Du veit aldri når ei zombie vil ta tak i deg bakfrå å rive bort nokre prikkar frå helselinja" Hah, denne fikk meg til å humre!

 

Men fra spør til alvor, jeg følte og at psykopat-kampene var helt vanvittig ubalanserte. Det var tider hvor jeg rett og slett ikke fikk lyst til å spille det lenger, siden jeg følte det var så urettferdig lagt opp til tider.

Lenke til kommentar

eg har spillte i over 42 timer og ferdig med story og alle survivor archivment og alle psy drept;)

korleis eg synest dead rising 2

 

I starten er historien litt dårlig og kunne vært jobba med , litt klisje men ellers greit

 

= SPOILER SPOILER SKIP DETTE OM DU IKKJE VIL LESE DET!=

 

med ein story der du ser ein fyr som bare bruker din drakt på eit kamera så er du i kasjoten? vi har han i blå TIR drakt, twins(selv om tviler dei ville hjulpet deg) og andre eine survivoren som er med sminke ect såg jo du ikkje var den personen! alebi så er litt overdramatisk-amerekanisk opplegg som kunne vært skrevet bedre . som eksemple at det ville vært meir ein nok med det at han måte vente til dag 3 for og kunne overleve og heller at han fekk eit clue på motgift sån at katey slapp dyre zombrex medesin!

 

= SPOILER SPOILER SKIP DETTE OVER HER OM DU IKKJE VIL LESE DET=

 

 

om noen har spillt DR 1 til Xbox vil eg bare seie dette er mye lettere men betyr ikkje at det er mindre gøy!

 

survivors er ikkje komplett idioter og har stort sett ingen problemer med og følge etter deg, psykoene er ikkje så farlige som "må ha skytevåpen eller bare gi opp" men kan fint ta på den klassiske lek og lær korleis dei slås på og bang bang silverhammer funker og. beste av alt for meg, ingen irriterende folk i mitten med jeep ;) (noe lignende men det får du finne ut selv kva er =) ) men du er ikkje så avhenging av mixe med drinker som quicktime og sånt for og ta sykoene men det hjelper deg når du er lavt level siden du mangler fart og dodge

 

Tidspresset som folk snakker om er ikkje noe og samenlikne med den på DR1, du har oftest ein del puste rom mellom oppdraga som du kan denge par ombier eller redde noen survivors om du vil og til og med ein syko om du er flink nok. om du bare vil ha det gøy kan du bare gløme caseen og få "Failed" men du kan leike som du vil 3 dager (om ikkje er overtime) som varer minst i over 4 timer så ingen stress om du liker og leike og eksprimentere, er ikkje siker på kayte og sin medesin er det same men etter kvert som du spiller finner du ut at du kan finne alle zombrexene du trenger og til og med samle dei innen dei første timenee , selv om du har "faila" hoved storyen er det ingen problem! du kan alltids starte på nytt med alt det du samla av PP og lvl over så mange ganger du vil

 

når det var snakk om Item så var det litt skufende fra min side, det var masse morsome og gøye ting som leike helikopter og store mekaniske kosebamser og trehjulsykkel med støter i fin rosa farge, klær var det nok til smak og behag. Kombo våpen som var salgs trikset til DR2 blei til slutt " det enkle er ofte det beste" det var noen item som var lagd for og samle pp (2.500 pp kver bruk, folk som spillte case zero burde vite vilken eg snakker om her) og mest effektive som spiker i baseballkøla var ganske bra den ja men egf oretrekker slegge+ øks, litt treigere men drepte alt på 1 slag som oftest selv uten alle damage upgradene. fleste andre item er kjekt og leike seg med men litt vansklig og samle ting av og til eller ubruklige. som sakt før er skytevåpen ikkje så lett og finne men om du leita på riktig plass så fant du lett, og om du følger storyen vil du ha plenty av pang panger.

 

level systemet var mye raskere og levle, eg hadde lvl 5 fra case zero og var lvl 15-16 etter første gjennomgang, merk her at storyen er releativt veldig lett og trur DR1 veteraner vil savne litt utfordring her .

 

det var irriterende at når du levla opp så forventer du nye stat eller angrep men var litt kjedlig om du fekk eit kombo kort som var egentlig ganske realativt dårlig, men etter sån cirka 8 timer så var eg rundt lvl 25 og det trengs ikkje så veldig mye til for og kome til level 50(som er max)

 

fekk aldri prøve TIR,men fekk prøve Co-Op, når man har ingen voice mellom kvarandre (fant bare random folk i Xbox lobby) så føltest det litt kjedlig og høre einaste måten er skrike "comon! over here" på kvarandre og om du fekk noen som hadde lavere løpefart eller omvent på laget kan det bli litt frustrerende

 

men om du leiter etter zombie spill der du kan ha litt moro med eksprementere eller morsome survivors eller sykoer så anbefaller eg DR 2 ganske godt;) savnet litt meir utfordring men det underholdte meg i massevis! co-op så burde man ha mic med ein good venn ein og satse på random folk på nett;)

 

 

SPOILER -SVAR

Gal_ape@ fant ut fort det var enkleste hagle på Do-draugen, 3 steak på snowflake og banke temmere, bibi bare jgør som ho seier, twins smack that ONE bitch HARD! og hop unna ellers, ikkje prøv og jakt på dei for da møter du den andre i fleisen, bruk bardisken om vansklig)) sherif bruker du ikkje skytevåpen men close and personal, wedding -rocket luncher i storen vedsiden av ellers ta harde veien ect var for meste lek og lære, men så levla eg relativt fort opp da;)

Endret av RoaRawR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+241541

Flott anmeldelse Øystein. Føler at mesteparten av de viktigte tingene kommer frem. Ettersom det ikke er gjort i noen særlig grad av hverken deg eller noen andre på forumet, kan jeg fortelle litt om co-op.

 

Jeg har spilt igjennom mesteparten av spillet med en kamerat. Vi hadde virkelig gledet oss til Dead Rising 2, spesielt jeg som elsket det første spillet. Det er litt morsommere å løpe rundt sammen når man skal leke seg litt, og noen fordeler gir det også. At man klarer å drepe flere zombier er åpenbart en fordel, men i en vanskelig situasjon hvor man mister sin siste "helse-prikk", slipper man å dø. Du blir istedet liggende på bakken og har kameraten noe mat eller drikke kan de "revive" deg slik at du er i gang igjen. Det er også lettere å få litt pusterom og tid til å fylle opp helse, når kameraten holder en psykopat okkupert. Det er dog et par store frustrasjonsmomenter som dessverre ødelegger totalinntrykket litt. For det første kan man skade hverandre på like linje som de datastyrte spillerene. Det er ganske frustrerende å prøve å hjelpe kameraten som er omringet, for så å gjøre vondt verre fordi balltreet man svinger mot zombiene også treffer han. Vi har opplevd flere ganger at vi nesten skadet hverandre mer enn det zombiene og psykopatene gjorde. Det er alt for lett å skade hverandre ved et uhell, og med kraftige våpen kan det fort bety at man mister halvparten av helsen sin. De fleste spill som har co-op modus har som regel deaktivert at man kan skade vennene sine, eller i det minste en meny hvor man kan velge dette selv. Dette skulle jeg gjerne sett at Capcom også hadde gjort. En annen ting er at det i perioder kan bli voldsomt irriterende å løpe gjennom lastepunktene mellom de forskjellige områdene, som regel dører, hvis man skulle komme litt fra hverandre. Den ene kan nemlig ikke løpe igjennom en dør uten at den andre er veldig nærme og med tanke på at det er foran dørene det er tettest med zombier kan det bli veldig irriterende i lengden.

 

Den som blir invitert med i den andres spill får ikke lagret evt fremgang i historien. Det er bare den som er "host", som får lagret fremgangen sin. Våpen og juice man skulle ha tilegnet seg på egenhånd blir heller ikke med, hverken når du kommer inn i kameratens spill eller når du drar tilbake til ditt eget. Du begynner alltid tomhendt. På den positive siden får man beholde alle erfaringspoeng og opptjente penger når man avslutter.

 

Co-op har absolutt tatt Dead Rising 2 opp et par hakk for min del og jeg kan virkelig anbefale å få med seg en venn når man skal ut og drepe zombier.

 

Til slutt:

Det er pr i dag en liten bug på Xbox360-versjonen som gjør at man av og til får følgende beskjed når man har fått en invitasjon til å spille med noen: "error connection to game. returning you to the main menu". Den beste måten å løse dette på, inntil Capcom fikser en update, er å hoppe ut til dashboard og starte spillet på nytt.

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar

Det er bra!! :D Faktisk utrolig bra, kan sikkert virke litt useriøst og tullete med en gang, men er et av de mest gjennomførte spillene jeg har spilt på en stund. Ja det er vanskelig til tider, herlig vanskelig, alt for mange spill som lages nå for tiden er for lette. Er selvølgelig litt småpirk her og der, som f.eks noen av bossene, men alt i alt et kongespill, med stor replay value!

Endret av Vincento
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...