Gå til innhold

Demo: Gothic 4: Arcania (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammel Gothic-spiller her. Har dessverre gitt opp det evige jaget på nye PC-komponenter, så prøvde meg på konsollversjonen. Må si de har klart seg relativt godt i overgangen - selvom bildeoppdateringen til tider er noe ustø og menysystemet og slikt ikke akkurat er fullstendig strømlinjeformet, men absolutt et godt stykke arbeid av Spellbound. Det er dog fremdeles åpenbart at spillet er ment å spilles på en splitter ny "gamer-PC" som helst ble kjøpt inn forrige uke, men et steg i riktig retning.

 

Ellers litt svak voice-acting som nevnt av andre tidligere her, men en bør vel se det i lys av at spillet er tysk. Faktisk kom jeg borti et stykke tekst i demoen som slapp gjennom QA og var skrevet på tysk. Morsomt.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har bare så vidt starter demoen men jeg orket rett og slett ikke å fortsette.

 

Performancen var dårlig (jeg kan spille spill med lik grafikk helt fint, men her lagget jeg på medium), lipsyncen var på linje med Hanna Montana, voice-actingen var så dårlig at til og med jeg ble irritert av det og karaktermodellene så helt elendige ut. Den eneste de hadde tatt seg ordentlig bry med var hovedpersonen, men det at han ser ut som en overperfekt wonderboy ødela stemningen litt for meg.

 

I tillegg var ikke soundtracket akkurat noe nevneverdig.

 

Lurer egentlig på om det i det hele tatt er vits i å prøve videre, for førsteinntrykket var absolutt ikke bra.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har bare så vidt starter demoen men jeg orket rett og slett ikke å fortsette.

 

Performancen var dårlig (jeg kan spille spill med lik grafikk helt fint, men her lagget jeg på medium), lipsyncen var på linje med Hanna Montana, voice-actingen var så dårlig at til og med jeg ble irritert av det og karaktermodellene så helt elendige ut. Den eneste de hadde tatt seg ordentlig bry med var hovedpersonen, men det at han ser ut som en overperfekt wonderboy ødela stemningen litt for meg.

 

I tillegg var ikke soundtracket akkurat noe nevneverdig.

 

Lurer egentlig på om det i det hele tatt er vits i å prøve videre, for førsteinntrykket var absolutt ikke bra.

 

Lenke til kommentar

Som en selvutnevnt fanboy av Piranha Bytes og de tidligere Gothic-spillene, var jeg i utgangspunktet veldig skeptisk til at noen andre enn PB skulle fortsette Gothic-serien. Inntrykket mitt etter å ha spilt gjennom demoen har ikke endret seg noe særlig.

 

Grafikken er absolutt ikke så forseggjort som det Piranha Bytes pleier å levere. Det er lett å se at de prøver å imitere den tradisjonelle gothic-stilen med tanke på fargevalg og natur/bygninger, men det skinner gjennom at dette er en kopi. Naturen og omgivelsene ser rett og slett ikke så pent ut.

 

Jeg får ikke følelsen av at verdenen lever. Fiendene du møter ser ut til å være plassert der og eksisterer kun for at du skal drepe dem. Det er usynlige vegger rundt omkring i spillet, som f.eks hindrer deg i å løpe utfor et stup eller klatre opp en steinrøys. Her blir man dullet med og man mister straks følelsen av å løpe rundt i en ekte verden hvor farer ulmer bak hver busk.

 

Gameplay-messig ble de lave forventningene innfridd. Sure, kampsystemet fungerte forholdsvis glatt og det var gøy å hakke istykker fiendene, men dette er altfor lett til å være et gothic-spill. Jeg var ikke i nærheten av å dø en eneste gang i løpet av demoen, selv om jeg sloss mot alt fra vandøde skjelletter til golemer. Forøvrig synes jeg det var teit å bli presentert for så mange forskjellige monstre såpass tidlig i spillet, i tillegg til at de var altfor lette å overvinne.

 

Det jeg kan nevne som er positivt er at de faktisk har gjort et forsøk på å beholde Gothic-stilen (dog et halvveis mislykket forsøk). Videre synes jeg det er bra at de kaller spillet for Arcania: Gothic 4, istedet for bare Gothic 4. Jeg likte bedre det opprinnelige navnet Arcania: A Gothic Tale, men man kan kanskje ikke forvente at de unnlater å melke den kua når de kan.

 

Ellers synes jeg JoWood har en tendens til å stå for spill som har noe interessant over seg, uavhengig av utvikler. (Spellforce-serien er en av mine "all time favorites")

Jeg vil ikke utelukke at dette spillet kan ha kvaliteter som et uavhengig spill. Jeg bare ser med en gang at det ikke er et Gothic-spill.

Lenke til kommentar

Ser ut til at du sit med omtrent samme inntrykk som meg, Visjoner.

Leste gjennom det du skrev, det virker som vi pleier å være ganske enige når det kommer til emnet Gothic :D

 

Jeg tror også A:G4 blir mer i retning av et actionrollespill. Ang. historien blir det spennende å se hvor langt de drar det. Kanskje blir det barnefødsel og barnedåp etterhvert. Kanskje man også kan få seg enebolig med hage, hekk og bikkje :p

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har bare så vidt starter demoen men jeg orket rett og slett ikke å fortsette.

 

Performancen var dårlig (jeg kan spille spill med lik grafikk helt fint, men her lagget jeg på medium), lipsyncen var på linje med Hanna Montana, voice-actingen var så dårlig at til og med jeg ble irritert av det og karaktermodellene så helt elendige ut. Den eneste de hadde tatt seg ordentlig bry med var hovedpersonen, men det at han ser ut som en overperfekt wonderboy ødela stemningen litt for meg.

 

I tillegg var ikke soundtracket akkurat noe nevneverdig.

 

Lurer egentlig på om det i det hele tatt er vits i å prøve videre, for førsteinntrykket var absolutt ikke bra.

 

 

Eurpeiske rollespill er slik. De har ikke av like høy teknisk stand som f.eks. Bioware sine spill. Spill som Risen, Two Worlds og Gothic sin mangel på teknisk nyvinning veies blant annet opp med mye dypere og mindre uforutsigbar historie og originale ideer. The Witcher er vel et av de få europeiske RPG'ene som faktisk kjører på en veldig stabil og brukervennlig motor - og det er jo Bioware sin gamle motor.

 

Europeiske rollespill vs Amerikanske rollespill er på mange måter som Europeisk film vs. Amerikansk film. Det er større budsjetter i Amerikanske RPG, men mindre originalitet. Om du blodhater spillet så forferdelig allerede, foreslår jeg at du drar tilbake til mer kommersielle og mainstream rollespill som Mass Effect og Dragon Age. Dette er ikke for deg.

 

Har forøvrig spilt gjennom demoen selv nå. Til tross for at det ikke lenger er Piranha Bytes vi har bak styret, merker man at de har holdt seg noen lunde tro til Gothic-verdenen. Flere fiender, person- og stedsnavn og andre elementer man finner igjen i tidligere Gothic-spill. Skuespillet synes jeg var verre en noen sinne. Eller, mye av skuespillet funker bra, men problemet er at når man setter sammen det skuespillerne sier, så passer ikke tonefallet fra setning til setning i det hele tatt. Dette synes jeg ikke skuespillerne skal beskyldes for. Det er heller de som har arrangert hele greia.

En annen ting som irriterer, er at det er mange "invisible walls" hvor man må hoppe og lirke som en gal for å komme seg fram. Dette er skikkelig irriterende, jeg har vært vant med å dra OVERALT i tidligere Gothic-spill. Jeg liker ikke at jeg ikke får lov til å gå inntil fossen i landsbyen, jeg VIL gjøre det. Om de ikke vil la meg, så får de finne på en annen løsning enn å bare sette opp en usynlig vegg. Irriterende.

 

Uansett, spillet funker bra, jeg kjører det på max og det går helt glatt. Jeg har en bra PC, men ikke noen super-PC. ATI Radeon HD5750x2, 6gb ram og en dual-core prosessor fra Intel (som begynner å dra med på årene). Spillet ser pent ut, men på en måte synes jeg det mangler noe av atmosfæren fra tidligere Gothic-spill (som Piranha tok med seg videre i Risen).

 

At de fokuserer mer på individuelle deler av rustningen er en fin ny ting, jeg savnet alltid dette i de tidligere Gothic-spillene. Det er en del slike nye ting som er kule, men så har du noen ting som ikke er så kule. Man kan drepe alle fiendene her i starten, dette er ikke typisk for Gothic. Jeg skjønner at de ønsker å gjøre spillet mer vennlig til massene og de prøver å åpne det opp til mer uerfarne spillere. Jeg skjønner hvorfor de gjør det, men jeg liker det personlig ikke.

Combat-systemet var vrient og snodig. Man kan ikke blokkere og gå samtidig, man MÅ dodge. Det føltes bare snodig og ulogisk ut.

 

Historien virker høyst interessant, til tross for at oppdragene i selve spillet var noe generiske. Jeg gleder meg uansett til å se hvor historien vil ta meg i løpet av spillet. Skal bli spennende. Definitivt klar til å kjøpe dette, til tross for at jeg for lengst har innsett at Gothic-serien ALDRI vil være den samme igjen. Jeg tar det rett og slett bare som et nytt, helt OK Europeisk RPG. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Fanatisk tilhenger av Gothic, PB, og europeiske RPG generellt. Henta ned på Live og gleder meg enormt til det fulle spillet som er forhåndsbestilt.

 

Men til selve spillet, føler jeg PB mista ballen helt med Gothic 3, og tok seg mye opp igjen med Risen (klar for Risen 2!). I denne sammenheng passer G4 helt inn og det er ingen grunn til å styre unna bare fordi det ikke er PB. Alt i alt er dette et supert tilskudd til solide RPG på boxen, i en ellers svak kategori.

 

Med Two Worlds 2, DIvinity 2 - Dragonknight saga, og Gothic 4 blir det en super høst på 360 =)

Lenke til kommentar

Er det flere som synes frameraten i demoen på 360 var helt jævlig? Og la dere merketil at gresse ble borte når man kom nærmere? Det var en smart ting å "fjerne" alt a flora som er utenfor skjermen, men man kan lett se i kantene at floraen er borte; dette må fikses på. I tillegg loader floraen teigere enn du kan snu deg, så du ser gress og planter bare popper opp rett foran beina dine...

En annen ting jeg ikke likte er at du ikke så noe forskjell på characteren din når du satte på nye bracers f.eks. Men du ser forskjell når du tar på ny armor.

 

Ellers er spillet helt greit :)

Lenke til kommentar

På tiden for en Gothic kritiker pirke litt på ting for å dra diskusjonen videre....

 

Først applauderer jeg nok en gang hva de har gjort på grafikk. Ser man youtube videoen litt oppe i tråden I HD, ser det så bra som det bør se ut.

Spesielt hvordan lys/skygge spiller mot omgivelsene. Dette er helt anno de siste årene, og noe jeg har savnet i tidligere Gothic spill. :thumbup:

 

OK, men aner vi her en aldri så liten konsollifisering av spillet? ;)

klyngene med monster og scenario gjør i bestefall dette spillet til en dungeon crawl.

Personlig liker jeg en dungeon crawl. Legger man til helsebaren over hodet og den raske litt flakkete combaten har vi vel mer en klassisk beat 'em up?

 

I youtube videoen under bueskyting delen, er vel monstrene en smule passive?

Synes fortsatt det kan jobbes endel med AI.

 

Ser også at Gothic serien tviholder på 3. person view.

Personlig synes jeg 1. person gir mer innlevelse. Men dette er vel mer smak og behag.

 

Det jeg hadde mest imot Oblivion var nettopp konsollifiseringen.

Hva sier så Gothic fansen om konsollifiseringen av Gothic? Evt. ser dere det samme?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Ser også at Gothic serien tviholder på 3. person view.

Personlig synes jeg 1. person gir mer innlevelse. Men dette er vel mer smak og behag.

Har vel alltid vært mulig å benytte 1.person view i gothic-spillene etter hva jeg kan huske...?

 

Sjekket ikke om det også gjelder i Gothic 4, men det er meg knekkende likegyldig, all den tid Gothic 4 ikke er et ekte Gothic-spill og i så måte ikke har noe å gjøre med "Gothic-serien" :p

 

Det jeg hadde mest imot Oblivion var nettopp konsollifiseringen.

Hva sier så Gothic fansen om konsollifiseringen av Gothic? Evt. ser dere det samme?

Konsollifisering er et onde, uansett hvilket spill/ sjanger det dreier seg om. Desverre har det blitt mye av det de siste årene. :(

Konsollifisering var en av de store skavankene til Oblivion, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...