Gå til innhold

Sniktitt: Warhammer 40,000: Space Marine (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

40k er et megastort salgsargument for min del og bare det i seg selv er nesten verdt et kjøp. Nå har det seg sånn at ut også har sett litt gameplay av det og derfor er det desto mer interresant. Space marines er så awesome at de ikke bryr seg om å ta dekning. Det er awesome.

Lenke til kommentar

Er ærlig talt møkklei spill ala Gears of War. Det har kommet så mange slike de siste årene hvor gameplayet er mer eller mindre identisk. Gå fremover, ta dekning, skyte og repeter. Lineære first-person-shooters med menn på anabole steorider i hovedrollen er det nok av.

 

Bra at Space Marine prøver å skille seg ut ved å ikke implementere cover-system, men jeg håper de gjør flere ting annerledes fordi jeg føler denne sjangeren begynner å bli temmelig utvannet og kjedelig. Nå skal det sies at jeg elsket Gears of War i sin tid.

Endret av Zarunil
Lenke til kommentar

Ett spørsmål, fra en som ikke er fult så dreven i warhammer 40k (Har spilt DOW 1 og 2, og lest litt), hvorfor har ikke offiserene hjelm mens de vanlige soldatene har det? Vet at krigføring i warhammer er noe annerledes enn vår, men jeg vil anta de også liker å gå etter offiserer.

 

Det er faktisk så simpelt som at jo mer awsome du er jo mindre hjelm bruker du ;)

 

Men for å være helt seriøst så må hovedpersonen (som offiserer ofte er) indentifiseres utifra et helt artistisk synspunkt (du klarer ikke relatere deg selv like godt til en spacemarine med hjelm som en uten), det er nok den skjulte grunnen. Men det er forklaringer som sier at offiserer trenger å stole mere på sansene sine, derfor tar de av hjelmen for å få bedre overblikk.

Lenke til kommentar

Jeg gadd ikke å spille GoW (pc) ferdig en gang, så hvis dette skal være aktuelt bør det ikke ligne for mye.. På en annen side, mangelen på coversystem og dette med små rpg-elementer gjør jo at det skiller seg en del allerede.

 

Også er det SPHES MARIENS og WH40K, som begge er herlig harry-pompøse og awesome.

Lenke til kommentar

Også er det SPHES MARIENS og WH40K, som begge er herlig harry-pompøse og awesome.

 

Nå kjenner jeg Warhammer (40k) universet først og fremst fra DoW+expansions og DoW2. Noe av det som er "interessant" er vel det at det er vanskelig å egentlig finne noen "good guys". (Eldar, kanskje?) Space Marines virker som en gjeng med fundamentalistiske fanatikere (inkvisisjon osv) og selv om de er noen hakk mer siviliserte enn f.eks. orkene, har jeg problemer med å se på dem som spesielt "gode"..

Endret av Riboflavin
Lenke til kommentar

Litt av greien med WH40k er at de brukte den dystopiske settingen til å lage et univers uten egentlige good guys. I WH: Fantasy Battle finnes det distinkt unsavoury elementer av også de "snille" faksjonene, men det er fremdeles veldig lett å trekke opp linjer som skiller de virkelig onde, og de som stort sett er greie. Hele Empire of Man (derunder Adeptus Astartes/Space Marines) er et autoritært enevelde som bruker religiøs fanatisme (med den eneveldige herskeren som sentrum for religionen), fremmedfrykt og militarisme for å kontrollere folkemassene på tvers av galaksen, og slår hardt ned på alt som minner om uavhengighetserklæringer ("opprør"), annen tro ("heresy!") og mutasjoner/annerledeshet (med mindre mutasjonene er nyttige, selvsagt, cf. Navigators). De minner med andre ord om en romfarende og noe mer religiøs utgave av regimet som var populært i Tyskland tidlig på 1940-tallet. Så nei, gode er de ikke, men kanskje desto mer harry-pompøse og awesome.

 

Eldar minner tematisk om High Elves, men i motsetning til High Elves er de (fleste) ikke særlig snille. Det blir mye tekst og dill å forklare hele greien, men for de som er interesserte, er det semi-allvitende Lexicanum veldig hendig:

 

Eldar

Fall of the Eldar

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Ett spørsmål, fra en som ikke er fult så dreven i warhammer 40k (Har spilt DOW 1 og 2, og lest litt), hvorfor har ikke offiserene hjelm mens de vanlige soldatene har det? Vet at krigføring i warhammer er noe annerledes enn vår, men jeg vil anta de også liker å gå etter offiserer.

 

Noen offiserer har en (veldig) liten bit av keiserens rustning bygd inn i kragen på sin rustning, denne lager et kraftfelt rundt hodet. Ugh hvorfor vet jeg dette :)

Lenke til kommentar

Også er det SPHES MARIENS og WH40K, som begge er herlig harry-pompøse og awesome.

 

Nå kjenner jeg Warhammer (40k) universet først og fremst fra DoW+expansions og DoW2. Noe av det som er "interessant" er vel det at det er vanskelig å egentlig finne noen "good guys". (Eldar, kanskje?) Space Marines virker som en gjeng med fundamentalistiske fanatikere (inkvisisjon osv) og selv om de er noen hakk mer siviliserte enn f.eks. orkene, har jeg problemer med å se på dem som spesielt "gode"..

 

Er nok ganske intensjonelt at de gjør ett poeng av at ingen raser skal være spesiellt moralsk bedre enn andre. Dette for å fremheve hele konseptet med at overlevelse i wh40k universet gjør de aller fleste samfunn til brutale og kompromissløse, rett og slett for å overleve.

 

Det nærmeste du kommer er vel Tau rasen, som jobber for ett "felles gode" som samler flere raser omkring dette målet. Problemet er at du må se bort ifra hjernevaskingen og konsentrasjonsleirene for å få de forskjellige rasene til å være enig i denne trosretningen :p

 

Eldar flest er nokså kyniske i alle sine operasjoner, og de er om ikke mer rasistiske enn imperiumet selv, ivertfall like mye. Lederene deres har ofte en tendens til å være litt mere avbalanserte, men problemet med de er at alle deres avgjøreler baseres på deres Farseere som prøver guide fremtiden slik at chaos beseires og at Eldar rasen overlever. I dette målet er de absolutt kompromissløse, og dømmer hele verdner til døde for å redde sine egne.

Endret av Trille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...