Gå til innhold

– FFXIII er ikke et rollespill (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spilte det til jeg knuste de 2 sykkel/ice damene så bare la jeg spillet på hylla

Jeg gidder ikke spille et så kjedelig spil

 

Om jeg ska springe rett frem i ganger så gi meg noge og gjøre, det og springe frem til neste kamp er ikke gøy

 

 

Nei jeg er enig

Det er ikke et RPG det er en film som du må trykke på "O" i kamper :p

Lenke til kommentar

"– Du gjør liksom ingen valg, du lager ingen figur, du lever ikke gjennom figuren din. Jeg vet ikke hva det er, et slags eventyrspill kanskje? Men det er ikke et rollespill." Man trenger ikke valg eller lage en figur for hånd for å kalle det ett rollespill. Dette er jo ett helt latterlig utsagn. FFXIII er like mye rollespill som ME 2.

Endret av Jikla
Lenke til kommentar

"– Du gjør liksom ingen valg, du lager ingen figur, du lever ikke gjennom figuren din. Jeg vet ikke hva det er, et slags eventyrspill kanskje? Men det er ikke et rollespill." Man trenger ikke valg eller lage en figur for hånd for å kalle det ett rollespill. Dette er jo ett helt latterlig utsagn. FFXIII er like mye rollespill som ME 2.

 

Et rollespill bør jo være et spill der man inntar en bestemt rolle og utvikler karakteren(e) slik man ønsker det. I FF er karakterene og deres utvikling i stor grad forhåndsbestemt. Dette gir spillene et klart filmpreg framfor spillpreg i mine øyne.

 

Om det er god underholdning er et helt annet spørsmål, men et rollespill i klassisk forstand, det er det ikke.

Lenke til kommentar

Hva er i så fall din definisjon på et rollespill? For jeg er enig med utsagnet. Spillet er veldig bra, med en god historie og fantastisk grafikk. Problemet er at det mangler muligheten til å virkelig kunne utvikle karakterene slik du ønsker. Istedenfor gir det deg en billig illusjon på at man kan velge selv hvordan karakterene din skal fungere i kamp.

Lenke til kommentar

Det blir vel nesten det samme som å kalle hver enkelt Final Fantasy tittel for ikke et rollespill. Slik som jeg ser det, så er Final Fantasy en sjanger i seg selv. Er det ikke rollespill fordi du ikke kan lage en karakter selv å bestemme hvordan spillets handling skal utgå seg? XIII er en sjanger som kan kalles fremtidens rollespill, skjønner ikke hvorfor Bioware og The Old Republic langer ut med såpass kritikk, tåpelig.

Endret av Genetics
Lenke til kommentar

Hva er i så fall din definisjon på et rollespill? For jeg er enig med utsagnet. Spillet er veldig bra, med en god historie og fantastisk grafikk. Problemet er at det mangler muligheten til å virkelig kunne utvikle karakterene slik du ønsker. Istedenfor gir det deg en billig illusjon på at man kan velge selv hvordan karakterene din skal fungere i kamp.

 

Spør du meg er det like mye rollespill som feks Diablo, nemlig fint lite. men spillet prøver jo ikke være noe beinhardt tradisjonellt rollespill heller.

Synest spillet er greit nok, imponerende bra til tider og minst like dårlig andre ganger. Det beste ved spillet er at dama elsker det, noe som gir meg mer spilletid på pcen :)

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke på FF som Rollespill, videre synes jeg også ME ligger farlig på grensen. Skulle vært en ny kategori ActionRolePlay eller noe sånt.

 

Vet jeg er i mindretall på dette men liker ikke utviklingen i rpg der grafikkorgier fra a til b står i sentrum (linært som FY). Derfor var Risen et flott friskt pust og må jowood og phirana leve inn i evigheten!!.

 

Bioware har gjort noe rart med Dragon Age, helt tydlig at grunnideen er et RPG som fungerer best på pc. Men de har prøvd å Konsollisere spillet med et slags ME driv i handlingen samt cutscenes etc der det overhodet ikke passer, samtidig som det er altfor store menyer til at det fungerer på konsoll, konsoll for man heller ikke se dem ovenfra (det MÅ være pain).

Lenke til kommentar

hehe..slutta å spille der jeg også!Jeg elsket de andre ff spillene ,men dette var ren søppel!Masse bra grafikk,men det holder ikke når resten er drit dårlig!Man kan liksom ikke slappe av når man spiller dette stress meg ihjel av et møkka spill!Stemme animeringen er så på trynet at man blir flau av å spille det!Og når Shiva har blitt en forbanna motorsykkel så ble det rett og slett for mye for meg!Men masse eyecandy er det jo i spillet..kan ikke si noe på det :rolleyes: Men ff er ikke noe jeg kommer til å stille forventninger til fremover for jeg har aldri blitt så skuffet over et spill jeg har gledet meg så lenge til

Lenke til kommentar

Bla bla bla, dette er jo bare det samme gamle spørsmålet om sjangerdefinisjon som etter min mening er bortkastet tid. Poenget med spillsjangere er ikke at de semantisk korrekte men at de gir forbrukerne en pekepinn på hva de kan forvente, og FFXIII har mer enn nok sjangerkonvensjoner til at det kan kalles et JRPG.

 

Er det et rollespill i ordets opprinnelige betydning? Nei, det er ikke D&D. Både vestlige og japanske rollespill skriver seg fra D&D, det er derfor de bærer navnet, men det er skjedd mye siden den gang og det har bare vært positivt for oss gamere at spillutviklerne har eksperimentert med formelen. Jeg tror ikke noen av oss ville byttet ut dagens "uekte" rollespill med et utall D&D-kloner om de hadde vært aldri så opprinnelige.

 

Betyr at det vi nå må innføre mye sjangernavn fordi flere av spillene ikke oppfyller kravene for å bli kalt "rollespill"? Noen pedanter vil kanskje mene det, men er det noen vits? Kan vi ikke like godt fortsette å snakke om RPG, WRPG og JRPG? Selv om begrepene er ulne har vi alle en grov forståelse av hva de innebærer og å innføre nye betegnelser er bare unødvendig hodebry. Selv foretrekker jeg å spille FFXIII fremfor å gruble på kategoriseringen.

Lenke til kommentar

Det blir vel nesten det samme som å kalle hver enkelt Final Fantasy tittel for ikke et rollespill. Slik som jeg ser det, så er Final Fantasy en sjanger i seg selv. Er det ikke rollespill fordi du ikke kan lage en karakter selv å bestemme hvordan spillets handling skal utgå seg? XIII er en sjanger som kan kalles fremtidens rollespill, skjønner ikke hvorfor Bioware og The Old Republic langer ut med såpass kritikk, tåpelig.

 

Ja, det er jeg enig i, FF-spillene er egentlig ikke innfor det jeg vil kalle rollespill noen av de. Friheten er liten, de virker mer opptatt av å fortelle en mer eller mindre god historie. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det (dog hadde jeg vel ønsket meg en ordentlig god historie istedet for det relativt dvsake greiene de presenterer isåfall), men jeg støtter forsåvidt utsagnet i den forstand at slik jeg oppfatter begrepet rollespill, så kvalifiserer ikke FF-spillene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe mere lineært og generisk skal man lete lenge etter. uinterresant story, triste omgivelser, forferdelige characters, 0 muligheter. Rett og slett en dårlig unskyldning for å vise fram kampsystemet.

 

En skam for FF universet.

 

Men det er RPG, ingen tvil der, i FF og lignende tilfeller så kaller man det enkelt og greit Action/RPG.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Jeg synes forsåvidt også muligheten til å spille en rolle som ikke er fullstendig forhåndsdefinert burde være et minstekrav om man ønsker å kalle spillet sitt for RPG, med eller uten J foran.

 

Tips meg om noen JRPGer der du kan spille en rolle som ikke er forhåndsdefinert. Jeg har spilt et sted mellom 50 og 100 forskjellige og har like mange liggende på vent, men jeg kan ikke si at noen av dem oppfyller dette kravet. Hvis det er et minstekrav som finnes det nesten ingen JRPGer. Burde man i så fall endre navnet på sjangeren? Jeg har skrevet hva jeg mener om akkurat det over.

Lenke til kommentar

På en måte har han jo helt rett. Final Fantasy eller JRPG generelt har ikke mange av de tradisjonelle rollespillelementene som en kjenner igjen fra D&D baserte spill o.l. Slik har dog alltid vært, og det er vel derfor sjangerbeskrivelsen JRPG blir brukt mer og mer når en snakker om f.eks. FF.

 

Selv om begrepene er ulne har vi alle en grov forståelse av hva de innebærer og å innføre nye betegnelser er bare unødvendig hodebry. Selv foretrekker jeg å spille FFXIII fremfor å gruble på kategoriseringen.

 

Sant, men det er nå engang slikt en diskuterer på et forum.

Lenke til kommentar

Jeg spilte det til jeg knuste de 2 sykkel/ice damene så bare la jeg spillet på hylla

Jeg gidder ikke spille et så kjedelig spil

 

Om jeg ska springe rett frem i ganger så gi meg noge og gjøre, det og springe frem til neste kamp er ikke gøy

 

 

Nei jeg er enig

Det er ikke et RPG det er en film som du må trykke på "O" i kamper :p

 

Samma her. Slutta på samme sted som du. Kanskje jeg tar det opp igjen en dag jeg kjeder meg grenseløst og har spilt alle andre spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...