Gå til innhold

Kommentar: Slutt med kopisperretullet (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moro og hyggelig at det kommer en såpass sindig artikkel etter den forrige utrolig forbrukerfiendlige artikkelen.

 

Som nevnt finnes det flere eksempler på at spill selger vel så bra uten noen form for kopisperrer. Selv nisjeutviklere som paradox og stardock klarer helt fint å lage kvalitetsspill uten kopibeskyttelser.

 

Jeg som forbruker føler ikke noen som helst plikt til å møte produsenten midtveis når det kommer til DRM. Det går helt fint ann å overleve selv om man leverer et godt produkt ulesset av DRM. Jeg tror faktisk det kunne vært en fordel for PC-plattformen hvis EA, Ubisoft og resten av drittselskapene bare holdt seg til konsoller (de fleste stortitlene er uansett dårlige siden de bare er konsollports). Da ville det vært et stort hull i markedet som skikkelige produsenter som makter å tenke på kundene sine kunne fyllt i stedet :).

Lenke til kommentar

En ting er sikkert: Ubisoft har skaffet seg utrolig mye gratis PR som firma samt at produkteksponeringen har steget til nye høyder som følge av deres relativt nye økte fokus på DRM.

 

Ubisoft DRM ditt, Ubisoft DRM datt. Settlers 7 DRM ditt, Settlers 7 DRM datt. Splinter Cell DRM ditt, Splinter Cell DRM datt.

 

Faktum er at de kan gjøre hva de vil. De spillerne som av prinsipp unngår piratering av spill, kjøper de spillene de liker. Pirater kopierer spill uansett. Folk som kjøper spillene lovlig benytter seg av piratenes cracker for å unngå DRM dersom de finner det plagsomt, og opprettholder dermed likevel en følelse av å være på rett side av loven.

 

Vi kan slutte å kjøpe Ubisoft spill. Neppe med de titlene som ligger å lurer i horisonten. Ønsker jeg Ubisoft nord og ned? Nei, jeg liker hva de gjør. Støtter jeg retningen de har tatt med økt beskyttelse? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Nope.

Endret av Yzer
Lenke til kommentar

Kjekt å se at ikke hele redaksjonen slikker spillindustriens baller, når det gjelder kopisperrebeskyttelse.

 

 

Jeg vil anta at DRM svekker kundetilfredshet og dermed kundelojaliteten. Hva som kanskje lønner seg på kort sikt, kan gå i tap på lengre sikt.

 

 

 

Det betyr at dersom du selger en million kopier av spillet ditt, så har du i praksis gått glipp av inntektene fra tusen kopier.

 

Her tror jeg du kanskje har bomma litt. De snakker om effekten av å innføre DRM, hvor økningen i salget av et spill kan sees i forhold til nedgang i nedlastede kopier.

 

 

For å illustrere deres påstand:

 

Første mnd laster 1.000.000 ned spillet ditt ulovlig. Du selger 10.000 kopier.

 

Du innfører DRM. Neste måned laster 500.000 ned spillet, mens du selger 10.500 kopier.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Flott med et annet synspunkt. Disse artiklene deres får i hvert fall diskusjon i gang. :p

Du tok med en god del av de beste argumentene fra anti-DRM siden.

Godt at det oppfordres til at folk heller dropper å kjøpe spillet enn å kopiere det også.

Som jeg skrev i den andre tråden så trenger vi faktisk ikke å kjøpe spill. Vi kan klare oss godt uten. Dermed er selskapene fullstendig underlagt oss, i motsetning til selskaper som selger medisiner og lignende.

 

Problemet er at PR folk lyver. Hvis alle nå hadde stoppet å kjøpe spill fra Ubisoft, hadde de kommet ut med en pressemelding om hvordan piratene har ødelagt alt for dem, og hvordan de nå skal fokusere på enda strengere DRM løsninger.

 

Jeg begynner å bli overbevist om at det sitter sadister, og ler rått mens de lager disse DRM løsningene. Jeg tror det er de samme som de som lager emballasje. De som lager vannflaskene jeg kjøper bestemte seg nettopp for å bytte kork. Nå er de nesten umulig å åpne, og skjærer opp håndflaten. Jeg er sikker på at deres andre jobb er som rådgivere

hos Ubisoft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8791234978

 

Vi kan slutte å kjøpe Ubisoft spill. Neppe med de titlene som ligger å lurer i horisonten. Ønsker jeg Ubisoft nord og ned? Nei, jeg liker hva de gjør. Støtter jeg retningen de har tatt med økt beskyttelse? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Nope.

 

Så lenge dette er holdninga til folk blir vi ikke kvitt selskap som føler de kan gjøre hva de vil med kundene sine.

 

Nei, livet ditt går ikke under hvis du ikke får spilt et spill som kanskje er stas. Kjøper du ubisoft-spill derimot så bidrar du til en utvilking der spillerne får stadig mindre rettigheter, og holdningen blir at spillselskapene kan gjøre hva de vil med kundene sine.

 

Piraterer du spillene bidrar du til å legitimtere kopisperrene. Det eneste som funker er å ha litt ryggrad og holde seg unna. Det er mer enn nok gode spill man kan kjøpe ellers.

Lenke til kommentar

Kjekt å se at ikke hele redaksjonen slikker spillindustriens baller, når det gjelder kopisperrebeskyttelse.

 

Jeg kan berolige deg med at det nok ikke er tilfelle uansett. :-)

 

Jeg vil anta at DRM svekker kundetilfredshet og dermed kundelojaliteten. Hva som kanskje lønner seg på kort sikt, kan gå i tap på lengre sikt.

 

Jeg kjenner meg igjen i argumentet, men jeg tror (jeg har ikke sjekket opp noe tall rundt dette) spillbransjen veldig ofte går i retning av titler og ikke nødvendigvis utgivere eller utviklere. Det er stort sett bare i positiv faktor - det forrige spillet var grisebra, jeg kjøper dette også. Bransjen endrer seg fort - nye utgivere, sammenslåinger, utviklere som forsvinner, etc - noe som gjør at det fort kan være vanskelig å gjøre en automagisk antagelse av f.eks. kopisperrer og problemer dertil av navn og utgiver.

 

 

Det betyr at dersom du selger en million kopier av spillet ditt, så har du i praksis gått glipp av inntektene fra tusen kopier.

 

Her tror jeg du kanskje har bomma litt. De snakker om effekten av å innføre DRM, hvor økningen i salget av et spill kan sees i forhold til nedgang i nedlastede kopier.

 

Hm. Da leste jeg i tilfelle tallene feil, men det er snakk om endringer i DRM-skjemaet deres, der gamle cracker / serienøkler ikke lenger fungerer på den nye versjonen. Ergo, den du laster ned vil ikke lenger kunne brytes på en enkel måte med de verktøyene som er tilgjengelig.

 

Selv om dette stopper de fleste naive piratene med en gang, ble ikke salgstallene markant mye bedre. Det er selvsagt mange andre faktorer som kan spille inn her, og som de også viser, det er stor forskjell på hva de ulike endringene har å si. De ser en markant endring når begge tilfeller endres samtidig, men det skaper igjen problemer for de faktiske kundene deres (om du må ha nye serienøkler for hver oppdatering av spillet blir du ganske fort lei - og gidder ikke å oppdatere. Dårlig behandling av kunder.. etc).

 

Utgrei gjerne, det er meget mulig jeg har misforstått noe her.

Lenke til kommentar

Vi kan slutte å kjøpe Ubisoft spill. Neppe med de titlene som ligger å lurer i horisonten. Ønsker jeg Ubisoft nord og ned? Nei, jeg liker hva de gjør. Støtter jeg retningen de har tatt med økt beskyttelse? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Nope.

 

well, det er mange som påstår at de slutter å kjøpe ubi spill nå (hvor mange av disse jeg tror på er en annen sak). Og jeg er en av dem, dvs jeg klarer meg uten settlers selv om det er nesten litt trist, og tatt i betraktning hvor utrolig bedritent jeg synes Assassins creed 1 var så gidder jeg ikke bry meg med 2'ern. Splinter cell derimot, det gjør vondt hver gang jeg ser en reklame for det... Men jeg kommer ikke til å kjøpe det. Det er som helhet veldig få jeg kjenner personlig som kunne tenke seg å kjøpe ett UBI spill, vote with your waller er det noe som heter -men desverre er gamere utrolig dårlige til å stå samlet.

 

Vi (mine gamervenner og meg) er blitt eldre, det finnes ingen grunn for noen av oss å piratkopiere, vi har råd til spill. Det jeg ikke finner meg i, er den pakka jeg forventes å skulle godta når jeg nåengang legger ut 400 norske fjelldaler for ett produkt.

Lenke til kommentar

Vi kan slutte å kjøpe Ubisoft spill. Neppe med de titlene som ligger å lurer i horisonten. Ønsker jeg Ubisoft nord og ned? Nei, jeg liker hva de gjør. Støtter jeg retningen de har tatt med økt beskyttelse? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Nope.

Det du sier her finner jeg rimelig interessant. Hvem har gjort spillprodusentene usårlige? Det er blitt bevist opptil flere ganger at forbrukere faktisk HAR noe å si.

 

For å ta et eksempel som sikkert ligger ganske langt unna de fleste gutters tankegang:

Opptil flere dildo/vibratorprodusenter har brukt et materiale som øker faren for livmorhalskreft ved bruk, og/eller øker faren for infeksjoner ved bruk. Da dette ble oppdaget begynte naturlig nok ganske mange jenter (forbrukerne) å klage på dette - og mindre enn et halvt år etterpå er de fleste slike vibratorer vekke fra i hvert fall norske nettsider, og godt merket på alle andre (eller, det er vel strengt tatt de andre som er godt merket "inneholder IKKE" etc.).

 

Nå sier ikke jeg at DRM er kreftfremkallende, men å si at forbrukerne ikke kan gjøre noe med det får meg til å lure på hvorfor i alle dager spillutviklere er urørlige og "det må vi bare godta".

Lenke til kommentar

Jeg velger ofte å kjøpe spill til konsoll hvis pc-versjonen har et kopisperresystem som gjør det vanskelig å spille. F. eks. Assassin's creed 2 og Splintercell Convivtion. Jeg synes det er dumt at spillutviklere ødeleggger sitt eget rykte ved å bruke lite brukervennlige kopibeskyttelser. Likevel anser jeg det som galt å laste ned spillene kun fordi de har DRM eller liknende. Især misliker jeg de som sier de bør få lov til å laste ned på grunn av kopibeskyttelsen. Hvis du ikke kan kjøpe spillet på konsoll, enten kjøp det til PC (muligens laste ned en crack) eller la være. Ikke påstå at du er moralens vokter hvis du laster ned spillene på grunn av kopibeskyttelsen.

Lenke til kommentar

Vi kan slutte å kjøpe Ubisoft spill. Neppe med de titlene som ligger å lurer i horisonten. Ønsker jeg Ubisoft nord og ned? Nei, jeg liker hva de gjør. Støtter jeg retningen de har tatt med økt beskyttelse? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Nope.

Det du sier her finner jeg rimelig interessant. Hvem har gjort spillprodusentene usårlige? Det er blitt bevist opptil flere ganger at forbrukere faktisk HAR noe å si.

 

For å ta et eksempel som sikkert ligger ganske langt unna de fleste gutters tankegang:

Opptil flere dildo/vibratorprodusenter har brukt et materiale som øker faren for livmorhalskreft ved bruk, og/eller øker faren for infeksjoner ved bruk. Da dette ble oppdaget begynte naturlig nok ganske mange jenter (forbrukerne) å klage på dette - og mindre enn et halvt år etterpå er de fleste slike vibratorer vekke fra i hvert fall norske nettsider, og godt merket på alle andre (eller, det er vel strengt tatt de andre som er godt merket "inneholder IKKE" etc.).

 

Nå sier ikke jeg at DRM er kreftfremkallende, men å si at forbrukerne ikke kan gjøre noe med det får meg til å lure på hvorfor i alle dager spillutviklere er urørlige og "det må vi bare godta".

 

Jeg mener også at vi ikke bare kan godta det som skjer, men vi må håndtere det på riktig måte. De som slutter å kjøpe spill og går over til å laste de ned, vil ikke hjelpe mye. Derimot hvis man sender klager eller gjør utviklerne oppmerksomme på problemet kan man faktisk oppnå noe.

Lenke til kommentar

God kommentar, føler at det i vesentleg større grad står ting som ikkje er tøv i denne enn i den forrige om samme tema. :p

 

Det er nok dessverre eit trist faktum at DRM har gått frå å vere ei mindre plage til å bli eit stort bekymringsmoment for PC-spelarar. Det er i alle fall det inntrykket eg sit med. Kunngjeringa av eit etterlengta spel blir gjerne raskt fulgt av bekymring for kva DRM-løysning som vil bli valgt. Slik har det i alle fall vore for dei spela der eg har fulgt med litt på dei offisielle foruma i seinare tid. Eg kan ikkje forstå kven som skal vere tent med ein slik situasjon. Ville det ikkje vore betre både for utgivarar og kundar om vi kunne gå i butikken og kjøpe eit spel utan å måtte bekymre oss for kva ulemper vi fekk med på kjøpet?

 

Eg trur òg at måten enkelte utgivarar gjer seg til uvennar med kundane sine gir grobunn for meir piratverksemd. Nei, fæl DRM er inga god unnskuldning for å piratkopiere, men for dei som leitar etter ei unnskuldning, vil den høgst sannsynleg vere god nok. For mange er det nok til sjuande og sist lettare å stele frå nokon dei mislikar, enn nokon som framstår som venlege.

 

Om utgivarane verkeleg ønsker å redusere piratkopieringsproblemet, er det på tide å legge vekk piska, og finne fram gulrota. Piska har vore prøvd i lang tid no, og ho har vist seg å vere uhyre lite treffsikker. Ver venleg mot kundane dykkar, og sørg for at dei får eit produkt som er minst like godt som det piratane får.

 

Til slutt: eg trur ikkje det er umogleg å påvirke utgivarane, vi ser allereie teikn på at enkelte av dei har byrja å lære. Vår oppgåve som bevisste forbrukarar er å gjere oss høyrte, og å bidra til å bevisstgjere andre. Her har òg pressa ei viktig oppgåve. For gamer.no spesifikt, gjentek eg det eg har sagt fleire gongar tidlegare: eg vil gjerne at de gir informasjon om DRM-system ein fast plass i omtalane dykkar av PC-spel. Slik PC-marknaden har blitt, er dette dessverre ein av tinga eg alltid lurar på når eg vurderar eit kjøp.

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...