Gå til innhold

OpenTTD er «ferdig» (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode nyheter dette! Men skulle kanskje ønske de gjorde det litt vanskeligere, sånn som det er nå er det jo egentlig ingen motstand etter man har et par lønnsomme togruter..

 

Det fine nå er at du har muligheten til å bytte ut AI-et med et utvalg av nye og forbedrede konkurrenter, ta en titt på en av AI-listene og på AI-sida på OpenTTD-wikien.

 

Men det er selvsagt flerspiller som er det mest interessante :-)

Lenke til kommentar

men vær oppmerksom på at det er ekstremt vanedannende saker.

 

Nødvendig advarsel dette ja. B)

 

Men skulle kanskje ønske de gjorde det litt vanskeligere, sånn som det er nå er det jo egentlig ingen motstand etter man har et par lønnsomme togruter..

 

Har vel aldri spilt dette spillet for den briliante AI-en - morsommere å utfordre seg selv - se hvor langt man kan tøye strikken før hele kartet er fullt av stillestående tog etter en heftig gridlock. :whistle:

 

 

Men det er selvsagt flerspiller som er det mest interessante :-)

 

Anbefales! Både mot hverandre og coop - se bl.a. #OpenTTDCoop for eksempler på hvilke mesterverk som kan trylles frem ved litt samarbeid (og mye TTD erfaring ;) )

Lenke til kommentar

Prøvde det sist på 0.5.2, og uten at jeg vet hva de har fikset i mellomtiden, syntes jeg at det fungerte glimrende allerede da. Spilte LAN-game mot to andre kompiser, og det som i utgangspunktet bare skulle være litt rolig avveksling og nostalgisk mimring mellom slagene i DOTA, Unreal Tournament og Desert Combat, ble en 15 timers Transport Tycoon-maraton. Husker jeg kom utrolig skeivt ut, da begge de to andre er noen røvere på industri og jernbane, men fikk min hevn når flyene gjorde sitt inntog. Gamen ble avslutta i 1986, da forspranget mitt var såpass stort at det var umulig å ta igjen.

Lenke til kommentar

Hvordan er lovligheten i dette egentlig? Mener jeg har lest et sted at Sid Meier ikke var udelt positiv til at man Open Sourcet og endret på kildekoden til et spill på denne måten?

 

Sist jeg sjekket var ikke feature cloning det samme som kildekode-kopiering. Eller for å si det på en annen måte... jeg trenger ikke kildekoden til tetris for å lage et spill som er identisk med tetris.

Lenke til kommentar

Hvordan er lovligheten i dette egentlig? Mener jeg har lest et sted at Sid Meier ikke var udelt positiv til at man Open Sourcet og endret på kildekoden til et spill på denne måten?

 

En reimplementasjon av et spill er en gråsone ettersom de etterligner originalen mye, men i utgangspunktet er ikke selve spillkonseptet dekket av opphavsrett (altså, historie, grafiske elementer, etc er, navn er dekket av varemerker).

 

Nå er det viktig å huske at det ikke er slik at man har open sourcet eller spredd den originale kildekoden til Transport Tycoon eller endret noe på den, men at det er helt ny, åpen kode som er skrevet fra bunnen av for å gi den samme opplevelsen som originalen. Nå som man også har sluppet alternative versjoner av både grafikk, musikk og lydene er avhengigheten av originalen helt borte - selv om likheten selvsagt er der fortsatt.

 

Sid Meier har forøvrig ikke noe med Transport Tycoon å gjøre, Transport Tycoon ble utviklet av Chris Sawyer.

Lenke til kommentar

Konge!!! Dette skal prøves i kveld! Transport Tycoon var det første spillet jeg kjøpte, til 99 kroner på en messe i 1997. Beste kjøpet noensinne! Så spilte jeg mye Locomotion i en periode, men det ble for begrenset.. nå er det duket for OTTD! :D

Lenke til kommentar

Eg har ikkje spelt dette før, so eg har inkje minne frå spelet, men eg lurer på om eg var hjå ein som spelte det ein gong. Eg skjønar ikkje mykje enno, men med tidi lærer eg vel korleis ein gjer ting.

 

Det som overraska meg var at spelet av ein eller annan grunn var på nynorsk. Eg skjønar ikkje kvifor, men det var ein overraskande og bra ting ved spelet.

Lenke til kommentar

Hvordan er lovligheten i dette egentlig? Mener jeg har lest et sted at Sid Meier ikke var udelt positiv til at man Open Sourcet og endret på kildekoden til et spill på denne måten?

 

En reimplementasjon av et spill er en gråsone ettersom de etterligner originalen mye, men i utgangspunktet er ikke selve spillkonseptet dekket av opphavsrett (altså, historie, grafiske elementer, etc er, navn er dekket av varemerker).

 

Nå er det viktig å huske at det ikke er slik at man har open sourcet eller spredd den originale kildekoden til Transport Tycoon eller endret noe på den, men at det er helt ny, åpen kode som er skrevet fra bunnen av for å gi den samme opplevelsen som originalen. Nå som man også har sluppet alternative versjoner av både grafikk, musikk og lydene er avhengigheten av originalen helt borte - selv om likheten selvsagt er der fortsatt.

 

Sid Meier har forøvrig ikke noe med Transport Tycoon å gjøre, Transport Tycoon ble utviklet av Chris Sawyer.

 

Jeg som bommet litt på Meier og Sawyer ja. Man har som du sier ikke spredd den originale kildekoden, men funksjonalitet og innhold er jo det samme, bare at man har forbedret utgangspunktet *veldig* mye. At spillkonsept ikke kan være beskyttet av opphavsretten er jo relativt selvsagt, ellers hadde vel spillindustrien slitt en del. Skjønt, det hadde kanskje fremtvunget litt mer nyskapning. Men hvor langt kan etterligningen gå før det er ren og skjær blåkopi, selv om koden er annerledes?

 

Uansett, genialt spill og vel verdt å spille. O nostalgi, hei hei hallo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...