Gå til innhold

Anmeldelse: Red Steel 2 (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, norsk kan jeg, brukt det snart i tredve år, men dette er ikke norsk.

Dette er nynorsk, som ironisk nok er eldgammelt og ikke spesielt nytt, og helt uleselig.

Det er kun 10-15% av norges befolkning som skriver nynorsk pr. dags dato, og det blir stadig mindre og mindre. Det er til og med blitt tatt ut av grunnskolen, og med tanke på det så hadde det vel vært greit med en gang å innføre at alle artikler og annet kunne blitt skrevet på bokmål med en gang, så kunne vi alle lest dem.

Lenke til kommentar

Om du har lest norsk i over 30 år ser jeg ikke hvordan du kan ha problemer med å lese nynorsk. Uansett så kan jeg glede deg med at etterhvert som nynorsk blir faset ut vil det også dukke opp stadig færre nynorske skribenter rundt om i landet, men jeg synes det blir feil å tvinge en som skriver nynorsk så godt som Furevik å skrive på bokmål.

 

BTW: Du er vel ikke tilfeldigvis den Xander jeg har spilt Gears of War med på Xbox Live?

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Du har så rett så rett, jeg skulle egentlig ikke ha noen problemer med å skrive eller lese nynorsk,

men jeg liker det rett og slett ikke og det er nesten smertefullt å lese det, men meg om det.

 

Jeg er nok ikke Xander nei, om jeg spiller på nett eller PS3 (har ikke Xbox) kaller jeg meg XanderZ om det er ledig, XxanderzZ om det ikke er ledig :)

 

Ha en god påske !

Lenke til kommentar

Noen som kan oversette denne til norsk ? :rolleyes:

Har ikkje bokmålsfolket vekse frå den tonen enno? ;)

 

Artikkelen er faktisk skriven på særs god og ordentleg norsk, men om du vil lese han på dansknorsk, så kan du bruke Apertium.org, som kan omsetje (meir eller mindre godt) mellom nynorsk og bokmål.

 

Sjølv har eg ingen problem med å lese korkje bokmål eller nynorsk, men trivst absolutt best med å skrive på nynorsk.

Lenke til kommentar

Hehe, norsk kan jeg, brukt det snart i tredve år, men dette er ikke norsk.

Dette er nynorsk, som ironisk nok er eldgammelt og ikke spesielt nytt, og helt uleselig.

Det er kun 10-15% av norges befolkning som skriver nynorsk pr. dags dato, og det blir stadig mindre og mindre. Det er til og med blitt tatt ut av grunnskolen, og med tanke på det så hadde det vel vært greit med en gang å innføre at alle artikler og annet kunne blitt skrevet på bokmål med en gang, så kunne vi alle lest dem.

 

Hvis du faktisk har levd i minst 30 år, så vet jeg ikke hvilket alternativ som er mest stakkarslig - at du faktisk ikke forstår nynorsk, eller at du i fullt alvor tror at det å gjøre seg selv dum er en god måte å bringe hjem poenget ditt.

 

Forøvrig er det sidemål som er tatt ut av grunnskolen. Bokmål er ikke hovedmål overalt.

Lenke til kommentar

Alle innleggene untatt det øverste har jo med nynorsk diskusjon å gjøre. Hva med å heller diskutere spillet, så kan folk heller lage en egen tråd der dere kan diskutere nynorsk/bokmål? Selv synes jeg det var et veldig bra spill, og jeg vil anbefale det. Koste meg hele veien gjennom, og det tar faktisk litt tid før du har rundet det. Grafikken er også nydelig og kontrolleren er herlig, selv om den slet litt med responsen innimellom.

Lenke til kommentar

Personlig så driter jeg en lang dag i om anmeldelsen er på bokmål eller tullespråk som nynorsk, høgnorsk og svensk. Det som irriterer meg mest er at anmelderen totalt unnlater å nevne at spillet IKKE HAR NOEN INNSTILLING FOR Å BYTTE HÅND! Det er klin umulig å spille spillet om du ikke er høyrehendt. Totalt og ubrukelig #FAIL, for ikke å snakke om 400 kroner og to timer av livet mitt jeg aldri får tilbake.

 

For et spill som er ment å skulle spilles med en nunchuck og gjøre bestemte bevegelser i bestemte retninger er det helt håpløst å ikke kunne bytte oppsett høyre/venstre. Å ikke ta det med i omtalen vitner om billig venstrehånds-arbeid. Og jeg *er* venstrehendt.

Lenke til kommentar

Det er vel noe som godt kunne ha gått i glemmeboken. Er jo forresten flere wii spill som ikke har mulighet for å stille inn for venstrehåndsspilling, så hvis det virkelig ikke går for deg å spille det her, så er vel det et ganske utbredt problem, ikke bare gjeldende for red steel 2? Ironisk nok for eksempel twilight princess?

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg venta med å lese hele anmeldelsen til jeg hadde spilt ferdig spillet, og hadde en god stund en tro på at jeg kom til å finne gamer sin anmeldelse en smule mer negativ en mitt inntrykk av spillet. Den gang ei. Ble heller overraska over hvor enig jeg var. Red Steel 1 var for ambisiøst, Red Steel 2 ender heller opp å være motsatt. Red Steel 2 ebber av, Red Steel 1 vokste på meg (og hadde flerspiller).

 

Hadde jeg ikke vært over halvveis, så hadde jeg ikke nølt i det hele tatt med å anbefale det. Spillet har en del likheter med Assassins Creed egentlig. Slåssesystemet er ikke SÅ simpelt riktignok, men det blir som sagt etterhvert rutine, samtidig som det hele tiden dog ser veldig flott ut. Oppdragene i hver by er like, og mot slutten så blir nivådesignet i overkant enkelt, samtidig som ladetidene føles hyppigere.

 

Det med at man ikke må gjøre angrepene for tidlig (før animasjoner etc), plagde meg ikke i det hele tatt egentlig, selv om jeg gjorde feilen et par ganger. Det at alt blir (enkelt) kombofokusert mot slutten gjorde det, men så endte jeg opp med å gjøre som jeg ville av og til og heller få mindre lønning for det jeg gjorde.

 

Jeg høres kanskje veldig negativ ut nå, men jeg hadde det jo veldig moro med størstedelen av spillet :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er patetisk å late som man har problemer med å lese nynorsk. Ikke la nettstedet ødelegges av off-topic diskusjon.

 

Aldri vært noe glad i å lese det selv, pga jeg slapp det på skolen ettersom jeg har et annet morsmål :p

 

MEEEEEEN, det har blitt MYE lettere å lese det takket være anmeldelsene til Øystein. Jeg hadde lært meg kinesisk om jeg måtte for å lese de B)

 

Det blir en litt annen flyt i teksten, nesten litt mer levende.

Vil nesten gå så langt som å påstå at du har endret mitt syn på nynorsk ^_^

 

All kudos til deg man!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...