Gå til innhold

Foto

Final Fantasys merkelige mekanismer


31 svar i denne tråden

#1 TST

TST

    Leder for Gamer.no og Telenorligaen

  • Good Game AS
  • 13 701 innlegg
  •   11. september 2001

Skrevet 13. mars 2010 - 12:19

Serien har vært borti mange rare og interessante eksperimenter.

Les mer

(Artikkelen er skrevet av Vegard, men et teknisk problem i publiseringsverktøyet vårt gjorde at jeg måtte opprette tråden for han)
  • 0

Tor-Steinar Nastad Tangedal
Grunnlegger av Gamer.no og leder for Telenorligaen


#2 Kenichi-san

Kenichi-san

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 456 innlegg
  •   20. juli 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 12:48

FF eller ikke, jeg liker best (RPG) spillene hvor man får utlevert forhåndsoppsatte folk,
hvor en black mage er black mage, warrior er warrior, white mage er white mage osv...

Foretrekker også at man kan bruke alle sammen under kamp. Altså, jeg liker ikke helt
disse nye spillene hvor man får 6-8 stk personer iløpet av storyen, siden man kun kan
bruke 4 av de under kamp.. Er alltid noen jeg da aldri bruker og ser ikke helt poenget
med de da :D Mye enklere å forholde seg til syns jeg :)
  • 0
| Min Animeliste | Min Mangaliste | Mine Spill | Min HiFi | Ikke forhåndsbestill spill!
| PSN: bleachich88 | Live: bleachich | Steam: kenichi_san88

3DMark Firestrike: 15424

#3 Vaine

Vaine

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 101 innlegg
  •   23. oktober 2007

Skrevet 13. mars 2010 - 12:55

'Erfaringspoeng', 'legende formularer'...?!

Jeg håper dere er klar over at dette er vanskeligere å forstå enn om dere hadde skrevet Experience Points og Healing spells. Vi er tross alt gamere.

Ikke bli som Hardware.no, vær så snill.

Dette innlegget har blitt redigert av Vaine: 13. mars 2010 - 12:55

  • 0

#4 TST

TST

    Leder for Gamer.no og Telenorligaen

  • Good Game AS
  • 13 701 innlegg
  •   11. september 2001

Skrevet 13. mars 2010 - 13:10

Hvis du syns "erfaringspoeng" var vanskelig å forstå, så er nok ikke denne artikkelen noe for deg i utgangspunktet. Det andre eksempelet kan vi sikkert endre litt på :-)
  • 0

Tor-Steinar Nastad Tangedal
Grunnlegger av Gamer.no og leder for Telenorligaen


#5 Lakus

Lakus

    Bruker

  • Medlemmer
  • 22 680 innlegg
  •   24. mars 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 13:12

Legende formularer skal jeg si meg enig i at var over grensen.
  • 0

#6 Vaine

Vaine

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 101 innlegg
  •   23. oktober 2007

Skrevet 13. mars 2010 - 13:13

Hvis du syns "erfaringspoeng" var vanskelig å forstå, så er nok ikke denne artikkelen noe for deg i utgangspunktet :-)


Det var ikke det jeg mente, jeg bare sier at det engelske originale utrykket høres mye bedre ut.
Det er ingen spillere som går rundt og sier Erfaringspoeng, å bruke de utrykkene som faktisk brukes av spillere virker da mest logisk, hva?

Dette innlegget har blitt redigert av Vaine: 13. mars 2010 - 13:15

  • 0

#7 Blake

Blake

    Bruker

  • Medlemmer
  • 446 innlegg
  •   16. november 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 13:20

Personlig så liker jeg best FF spillene med jobbsystem. Jeg liker å ha friheten til å skreddersy gruppen med de klassene jeg selv vil, fremfor at alt er forhåndsbestemt.

Syntes i grunn FFX-2 er det gøyeste spillet i serien, tett etterfulgt av FF9.
  • 0

#8 TST

TST

    Leder for Gamer.no og Telenorligaen

  • Good Game AS
  • 13 701 innlegg
  •   11. september 2001

Skrevet 13. mars 2010 - 13:22

Hvis du syns "erfaringspoeng" var vanskelig å forstå, så er nok ikke denne artikkelen noe for deg i utgangspunktet :-)


Det var ikke det jeg mente, jeg bare sier at det engelske originale utrykket høres mye bedre ut.

Det er mye som for noen "høres bedre ut" på engelsk, fordi spillene foregår på engelsk. Gamer.no bruker kun engelske uttrykk dersom det ikke finnes gode, presise norske oversettelser.

Hva folk sier muntlig er en ting, det blir på ingen måte automatisk en god tekst av å formulere seg på samme måte som man gjør muntlig. Tvert imot.

Vi ønsker å ta vare på det norske skriftspråket, men selvsagt ikke for en hver pris. Det ene eksempelet ditt skal altså vi rette på, det andre består.

Takk for tilbakemeldingen! :-)
  • 0

Tor-Steinar Nastad Tangedal
Grunnlegger av Gamer.no og leder for Telenorligaen


#9 Snurreleif

Snurreleif

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 271 innlegg
  •   15. mars 2007

Skrevet 13. mars 2010 - 14:08

Etter min mening er det bare flott å se at det fortsatt finnes journalister som skriver på norsk så mye som det lar seg gjøre.
Forstår du hva det betyr på engelsk burde det virkelig ikke være vanskeligere å oversette den andre veien.

Vi ønsker å ta vare på det norske skriftspråket


Og det får dere skryt for fra denne kanten iallefall.
  • 0

#10 Cloudemyx

Cloudemyx

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 073 innlegg
  •   14. april 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 14:15

Jeg synes opplegget i FFII var forferdelig. FFI var jo enkelt, der fikk alle en rolle som de hadde ut hele spillet, med mulighet for oppgradering til noe annet som var det samme, men bedre. FFIII og IV som jeg har spilt hadde også greit opplegg med jobbsystemet. Det som var dumt med det, var at når du spilte som en ting ganske lenge og blitt god i den, så plutselig var det nødvendig å bytte til noe annet, måtte du bygge deg opp i den jobben på nytt for å bli god i den.
FFVII hadde materiasystemet, det var ganske bra. Jeg husker jeg løp rundt på et område i flere timer for å få EXP og AP. Jeg hadde 2 Knights of the Round materiaer. Systemet i FFVIII var litt forvirrende, men en kom seg inn i det etterhvert, samme med IX og X. I X brukte jeg også flere timer på å løpe rundt og skaffe poeng til Spheregrid'n, noe som gjorde at de ble mer eller mindre makset ut og sinnsykt sterke. Lisensbrettet i FFXII likte jeg veldig godt, jeg brukte også i dette flere timer på å vandre rundt fra ende til annen og skaffe linsenspoeng. I det nye FFXIII er jeg litt nybegynner, men jeg liker det jeg har sett så langt.

Dette innlegget har blitt redigert av Cloudemyx: 13. mars 2010 - 14:16

  • 0

I went to Skyrim and all I got was an arrow in the knee.
Every day, Cloudemyx single-handedly saves the world… Using only his thumbs.


#11 Rub_The_Nub

Rub_The_Nub

    Bruker

  • Medlemmer
  • 22 innlegg
  •   25. desember 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 14:16

Må si meg enig med TST og Gamer.no i det her. Viktig å implementere norsk, i forhold til engelsk, inn i det skriftlige spiller/gamer språket, og så får det være opp til oss som kommenterer å skrive på 1337-speak ;P Men "Legende formularer" var litt drøyt! Bare viktig å bruke sånna gåseøyne når man bruker de engelske ordene i en artikkel, "xxxx".

Når det gjelder Final Fantasy, så må jeg si FFVII desidert har hatt det beste systemet av alle spillene i serien, og også et bedre system enn de fleste nye RPG spill.
Jeg syns det alltid har vært litt synd at "materia"-systemet aldri har blitt utviklet noe videre fordi det var jo rett og slett genialt; f.eks. så kunne man blande "All-materia" med "Fire-materia", og dermed fikk man en kombinasjon hvor "Fire", når brukt, skadet alle NPCene og ikke bare en.
En kombinasjon jeg elsket var "Elemental Materia" med "Hades", en såkalt "Summon Materia"; da fikk angrepene (Attack) muligheten til å hindre fienden i å angripe ved at de sovnet, ble "silenced", ble forgifta (i dette spillet het "Poison" "Bio"; oldschool!) eller gikk berserk.
Det som var litt kjipt var at man bare kunne kombinere 2 og 2 materias, hvor jeg egentlig skulle likt å se systemet hatt flere "materia slots" og materia typer for så å få mange flere muligheter: f.eks. Elemental-Bio-Fire-Sleep på sverdet ditt (da ville dette blitt main effect på "Attack").
Systemet kunne lett ha blitt imba, men om man hadde funnet en fin balanse på det, hadde det vært dritmorro (en av de tingene jeg brukte mest tid på i FFVII var nettopp materia kombinasjon og såkalte "builds" - for du hadde faktisk 3 styrte karakterer som måtte koordineres i forhold til hverandre).
Derfor mener jeg det er litt synd at de aldri utvida, forbedra og perfeksjonerte dette systemet.

Merker, bare etter å skrive dette, at jeg er keen på å dra fram ye olde PSN og spinne FFVII CDen, for dette er et evig spill som jeg, uansett hvor mange ganger jeg spiller det, aldri kommer til å gå lei!
  • 0

#12 Shifty

Shifty

    Bruker

  • Medlemmer
  • 776 innlegg
  •   20. desember 2003

Skrevet 13. mars 2010 - 14:24

Synes at våpen-level-systemet i FF2 er undervurdert. Det samme systemet fungerte jo perfekt i Dragon Quest VIII, men dette blir ikke engang nevnt i artikkelen.

Dette innlegget har blitt redigert av Shifty: 13. mars 2010 - 14:31

  • 0

#13 keem85

keem85

    Bruker

  • Medlemmer
  • 314 innlegg
  •   13. mai 2007

Skrevet 13. mars 2010 - 14:32

Jeg syns "legende formularer" var høyst amusing :) Jeg liker når dere formulerer engelske ord til norsk. Blir interessant lesning av det!! Ikke forandre på det vær så snill :)
  • 0

#14 Crowly

Crowly

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 318 innlegg
  •   17. februar 2005

Skrevet 13. mars 2010 - 16:02

Ville nok ha bruke helbredende i stedet for legende. Og formler i stedet for formularer, selv om disse to er veldig like.
Er nok hva vi er vant med som avgjør mye her i forhold til hvordan vi oppfatter ordene.
--

Har ikke spilt FF spillene, men artig at de tør å teste ut nye systemer, selv om jeg har inntrykket av det stort sett kun er variasjoner av det samme. Men det er nok grenser for hvor forskjellige det er mulig å lage slike systemer ;)
  • 0
Last.fm

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing" - Edmund Burke (1729-1797)

#15 LMH

LMH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 999 innlegg
  •   16. juni 2003

Skrevet 13. mars 2010 - 16:10

FF-serien er noko som eg aldri har klart å bli alt for begeistra for, noko som sjølvsagt kan ha noko med mi begrensa erfaring å gjere. Men ein ting skal dei ha, og det er denne eksperimenteringa!

Er vel på tide at eg kjøper FF7 på PSN snart.

Intereressant artikkel forresten! :)
  • 0

#16 Ghost Of Death

Ghost Of Death

    Bruker

  • Medlemmer
  • 860 innlegg
  •   11. august 2003

Skrevet 13. mars 2010 - 17:33

Elsket materia systemet i FF7. Etter utallige timer grinding etter AP og EXP kunne man sette opp ganske syke kombinasjoner. Counter med knights, mime osv. Kunne lage loops som bare angrep og angrep uten at du var tilstede engang ^^

Dette innlegget har blitt redigert av Essential: 13. mars 2010 - 17:37

  • 0

#17 TST

TST

    Leder for Gamer.no og Telenorligaen

  • Good Game AS
  • 13 701 innlegg
  •   11. september 2001

Skrevet 13. mars 2010 - 17:52

Ville nok ha bruke helbredende i stedet for legende.

Byttet nesten tre timer før du skrev dette :-)
  • 0

Tor-Steinar Nastad Tangedal
Grunnlegger av Gamer.no og leder for Telenorligaen


#18 Unlimited LTD

Unlimited LTD

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 543 innlegg
  •   7. mars 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 18:03

Leste legende som en legende (saga, fabel, myte osv..) og ikke helbredende....

Men for oss som ikke er like mye inn i FF og utgivelsene.. Spilte noen FF spill til SNES. Husker ikke hva de het, eller hvilke nummer det var, men introen var på et flyveskip og hovedpersonen het Cecil eller noe. Og mener å ha hørt at de endret nummer på de amerikanske/europeiske utgavene. Hvordan var dette?
  • 0

#19 Cloudemyx

Cloudemyx

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 073 innlegg
  •   14. april 2006

Skrevet 13. mars 2010 - 18:04

Leste legende som en legende (saga, fabel, myte osv..) og ikke helbredende....

Men for oss som ikke er like mye inn i FF og utgivelsene.. Spilte noen FF spill til SNES. Husker ikke hva de het, eller hvilke nummer det var, men introen var på et flyveskip og hovedpersonen het Cecil eller noe. Og mener å ha hørt at de endret nummer på de amerikanske/europeiske utgavene. Hvordan var dette?

Det var Final Fantasy 4 du spilte da.
  • 0

I went to Skyrim and all I got was an arrow in the knee.
Every day, Cloudemyx single-handedly saves the world… Using only his thumbs.


#20 Shifty

Shifty

    Bruker

  • Medlemmer
  • 776 innlegg
  •   20. desember 2003

Skrevet 13. mars 2010 - 18:14

"XIV skal visstnok forsøke noe lignende som mislykkede Final Fantasy II, og hvem vet hva som planlegges for mystiske Final Fantasy Versus XIII."

XIV er et MMORPG.

Dette innlegget har blitt redigert av Shifty: 13. mars 2010 - 18:14

  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere