Gå til innhold

Ingen XP-støtte for Just Cause 2 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtidig så bruker nesten halvparten av Steam-brukerne fortsatt XP...

 

Selvsagt, Windows 7 er jo ferskt enda, ingen trodde vel at XP ikke skulle være mest brukt enda. Men om du ser på andelen til Windows 7 allerede, og sammenligner med hvor kort der er siden release... 64 bit har 19% og 32 bit 9%. Og XP har 43%. Mao. er det liten tvil om at dette ikke akkurat er et problem.. Gamere har vært flink å oppgradere, større andel (i følge denne undersøkelsen da) som har Windows 7 enn globalt sett. Windows 7 øker raskt (~7.5% Januar 2010 globalt), så XP andelen vil nok krympe jevnt uansett.

Lenke til kommentar

Tror det vil ta sin tid før en annen OS vil ta over for Windows XP som spillplattform på PC.

 

Selv venter jeg litt og ser. Mye pga av at det var liten tid mellom Vista og Windows 7, noe som skapte en del usikkerhet om hvor lenge Windows 7 holder. Det er et ganske stort hopp i mellom XP og Windows 7, så det er snakk om hvor mye Windows 7 er verdt i lengden. Kanskje om 6-12 mnd vil jeg eventuelt oppgradere til noe annet enn XP.

 

At spill i støtter XP er ikke noe nytt derimot, men det blir vel en trend som man ser oftere og oftere utover. Det er klart XP må bort en eller annen gang, akkurat som tidligere Windows versjoner.

Lenke til kommentar

Det med "lettere å bruke" går nok begge veier, og jeg hadde aldri de helt store problemene med Vista (endret på innstillinger i kontrollpanelet med èn gang og hadde en relativt kraftig maskin) selv. Derimot var det mange som opplevde at maskinen sin var altfor svak, særlig når maskiner fra før 2005 skulle oppgraderes. De samme personene hadde ei så lett for å trykke litt inne i kontrollpanelet, og med kjedereaksjoner ble Vista den store stygge ulven. Noe ufortjent i min bok, men slik ble det.

Lenke til kommentar

Et klokt valg slik jeg ser det. XP er snart 9 år, så man skal være temmelig dinosaur for å velge å ikke oppgradere ennå. En gang må man slutte å støtte gamle ting, og XP er eldgammelt. Pussig nok kommer Assassin's Creed 2 KUN med DirectX9, mens eneren faktisk brukte DirectX10...Riktignok var det bare shader model 4 som var greia, men likevel. Merkelig å gå den ANDRE veien av Just Cause 2...

Lenke til kommentar

Konge! Flere spillutviklere må følge etter så folk skjønner at det er på tide å oppgradere fra XP snart.

 

@Laland: Det kommer nok ingen DX9 hack ;) Hvordan skal noen hackere bytte ut alle DX10 kallene i renderingskoden med DX9? Dette er ikke noe du bare kan slå av og på med en bryter hvis ikke utviklerene legger opp til det. Spill som støtter DX9 og DX10 i dag har et abstraksjonslag i koden som gjør at de kan skifte ut rendringskallene som de passer dem. Uten dette laget er det nok ikke mye som kan gjøres.

/Nerd

Lenke til kommentar

 

Hack ja. Og som med de fleste hacks: Kan oppstå problemer, ikke alle spill fungerer med patchen osv. Merk at denne f. eks ikke sier noe om spill som er native bygd på DX10, dette er bare en tweak for å unlocke DX10 settings i f. eks Crysis (men som altså støttet DX9 også), det er overhodet ikke bygget på DX9.

 

Download DirectX 10 for Windows XP is available now. You can download it ( Directx 10 for XP ) as the alpha version is said to be working by some users. It is said to work for Windows XP and with directx 10 games and graphics card, they should be able to play directx 10 compatible games like they play in Microsoft’s Windows Vista

 

Bla. en som sier

Paul said:

 

Not worth it. Some games will not work with this AT ALL. beware.

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Jeg gir det to uker før det har kommet en XP-hack eller lignende, men det er vel på tide at spillutviklere får se fremover. Som Sirius Cobra sier, Windows 7 har fått et vannvittig godt fotfeste og får skryt fra alle kanter, så det er rett og slett på tide å la XP slippe taket.

Da må jeg beklage og si at det har blitt gjort før uten suksess. Det du leter etter er en wrapper som "oversetter" fra directx 10 til directx9. Det vil gi en ytelse som rett og slett ikke er god å spille med. Tror nok heller de som sitter med XP må gå over til Windows 7. Allikevel, Windows 7 er en solid oppgradering som jeg unner alle som i dag har XP. Det er en ren fryd å installere Windows 7 for andre, da de fleste får en så god opplevelse at de ikke skjønte hva Vista var til for :) Det sier sitt!

Det med "lettere å bruke" går nok begge veier, og jeg hadde aldri de helt store problemene med Vista (endret på innstillinger i kontrollpanelet med èn gang og hadde en relativt kraftig maskin) selv. Derimot var det mange som opplevde at maskinen sin var altfor svak, særlig når maskiner fra før 2005 skulle oppgraderes. De samme personene hadde ei så lett for å trykke litt inne i kontrollpanelet, og med kjedereaksjoner ble Vista den store stygge ulven. Noe ufortjent i min bok, men slik ble det.

Jeg mener Vista har fortjent sitt stempel, men samtidig må jeg si at Microsoft med Windows 7 har lyttet til brukerne og skapt en OS med en ytelse som overgår noe den giganten har gjort før. Det som virkelig mangler er at de holder Windows 7-preget i 4 år til før et nytt OS-Slipp. Det er ikke nødvendig å lure forbrukere ved å måtte oppgradere jevnlig hvert år eller lignende. Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Den første kommentaren min var egentlig en litt dårlig henvisning til Halo 2 til PC, som visstnok bare var Vista. Regner med at det ligger andre tekniske nyvinninger under panseret som krever Vista/Win7 denne gangen for å komme med fordeler ovenfor spilleren, og ikke bare en halvteit sperre kastet inn av utviklerene.

 

Jeg brukte Vista i godt og vel to år, og hadde også en maskin som kjørte samtlige beta-utgaver fra 2004 og utover (kodenavn "Longhorn"<3), og Vista ga meg aldri nevneverdig mer problemer enn XP annet enn det åpenbare ytelseshoppet - som bare er å regne med. Man skal ikke forvente at ny programvare, særlig ikke OS, bruker mindre ressurser (cpu og minne) enn eldre utgaver. Med kraftigere maskinvare skulle det bare mangle at programvaren blir tyngre.

 

Forøvrig håper jeg Windows kan komme enten hver 4 eller 5 år, avhengig av hvor mange nyvinninger de bringer med seg. Jeg har ikke noe problem med å kjøpe Windows "8" i 2012 eller 2013, så lenge opplevelsen av operativsystemet gjør maskinen min drastisk mye bedre. Jeg vet ikke hvor ofte Mac OS kommer ut, men det er vel rimelig ofte - ihvertfall i forhold til Windows, og det skulle bare mangle at MS får lov til å forbedre sin programvare i samme tempo. Hvis det blir tabu når MS gjør det, men hyllet og elsket hver gang Apple gjør det får de et konkurransefortrinn uten like. Men det er en diskusjon for en annen tråd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...