Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Final Fantasy IX :)

 

Liker deler av lista, uenig i andre, men hva annet kan en forvente av et subjektivt utvalg av mennesker?

Dere har fåttt med en god del bra, ihvertfall.

 

Uenigheter:

 

Synes Portal er altfor kort til å fortjene en så høy plassering, og undres over hvorhen Majoras Mask har blitt av.

 

En avstemning blant leserne kunne vært en fin oppfølger til denne artikkelserien, synes jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747

Syns de fleste punktene er gode, selv om de vel i aller høyeste grad er fra forfatterens synspunkt. Er lite poeng å klage på noe sånt, da kan man heller lage sin egen liste.

 

Personlig syns jeg at listen mangler Gran Turismo 2/3.

Lenke til kommentar

 

Uenigheter:

 

Synes Portal er altfor kort til å fortjene en så høy plassering, og undres over hvorhen Majoras Mask har blitt av.

 

En avstemning blant leserne kunne vært en fin oppfølger til denne artikkelserien, synes jeg.

Det er ikke lengden som avgjør hvor bra et spill er, det at Portal er så kort som det er BRA. Spillet hadde tapt seg med mer lengde uansett!

 

Spillet er og forblir en genistrek på en god del punkter og da skal ikke det faktum at du ikke må sitte i tretten timer for å komme igjennom det komme i vegen for at det blir regnet for en av de bedre spill, ja faktisk ett av de beste i løpet av de siste ti år.

 

Ærlig talt, folk har så merkelig mål på hva som kreves for at et spill skal være bra.

Lenke til kommentar

Hvor i alle dager er NOLF1 og NOLF2? Hvor er Elite Beat Agents? Hvor er Gran Turismo 3? (Uncharted 2 gidder jeg ikke etterlyse en gang for det visste jeg ikke ville være med her).

 

Jaja... det er deres liste, og dere skal få mene hva dere vil. På min liste hadde jeg sløyfet lassevis av de middelmådige RPG-ene dere har med. Det topper seg på mange måter når dere makter å ha med de to kjedeligste spillene i FF-serien og utelater perlen som heter FFXII..

 

Og Portal? Jeg reagerer ikke på at det er kort, men dette spillet er virkelig keiserens nye klær.

 

Men som sagt; dette er mine meninger.

Lenke til kommentar

 

Uenigheter:

 

Synes Portal er altfor kort til å fortjene en så høy plassering, og undres over hvorhen Majoras Mask har blitt av.

 

En avstemning blant leserne kunne vært en fin oppfølger til denne artikkelserien, synes jeg.

Det er ikke lengden som avgjør hvor bra et spill er, det at Portal er så kort som det er BRA. Spillet hadde tapt seg med mer lengde uansett!

 

Spillet er og forblir en genistrek på en god del punkter og da skal ikke det faktum at du ikke må sitte i tretten timer for å komme igjennom det komme i vegen for at det blir regnet for en av de bedre spill, ja faktisk ett av de beste i løpet av de siste ti år.

 

Ærlig talt, folk har så merkelig mål på hva som kreves for at et spill skal være bra.

 

Der er jeg uenig. Portal er et bra spill, men samme hvor bra det er er opplevelsen så ekstremt kort at det ikke etterlater nok gode minner til at jeg føler det fortjener en listeplass, slik andre spill på listen, og utenfor, har gjort. Kortheten gjør også at spillet får nærmest ikkeeksisterende gjenspillingsverdi ettersom det er for få baner til at du ikke husker løsningen etterpå.

 

Det steg på en måte høyt opp på opplevelseskurven, men falt ned igjen øyeblikkelig etterpå, eettersom det var ferdig, i motsetning til spill med mer lengde som opprettholdt den gode opplevelsen over et lengre tidsrom. Ekempelvis synes jeg Borderlands er et bedre spill enn Portal, ettersom opplevelsen blir med meg mye lengre og gjenspillingsverdien er mye høyere, selv om det ikke nødvendigvis er like finpusset som Portal er. Å oppnå så stor finpuss er jo oggså betydelig enklere når spillet er såpass kort.

Lenke til kommentar

Yey, et Civ-spill på andreplass. Men hvor er Civ 2 og 3? De burde ihvertfall være blant de 60 beste. Og hvor er Europa Universalis-spilla med spinoffs?

 

Civ 2? Dette er for 2000-2009, Civ 2 kom ut i 1996. Men hadde det kommet i riktig era så hadde det fått min stemme ihvertfall. Ikke så enig med 3'ern derimot.

 

Kos å se at 60% av spillene i top 10 er rollespill. Selv elsker jeg rollespillene og jeg føler at de gir en litt mer utfyllende glede enn de fleste andre spill selv. Og er dermed veldig fornøyd med #1 og #5 som er noen av spillene har virkelig fanget meg.

Lenke til kommentar

Setter selvsagt spørsmålstegn ved at ikke Gothic2, Risen er nevnt på listen deres (for meg de beste RPG spillene). Men skal ikke klage for Seriøse RPG er godt resepentert på listen deres!. Kommer til å være evig uenig i Oblivion men det må jeg vist leve med for spillet dukker stadig opp på lister (bra at dere her satt Morrowind høyere), det spillet er mer i firstperson shooter kategorien (med RPG atmosfære)

Lenke til kommentar

Setter selvsagt spørsmålstegn ved at ikke Gothic2, Risen er nevnt på listen deres (for meg de beste RPG spillene). Men skal ikke klage for Seriøse RPG er godt resepentert på listen deres!. Kommer til å være evig uenig i Oblivion men det må jeg vist leve med for spillet dukker stadig opp på lister (bra at dere her satt Morrowind høyere), det spillet er mer i firstperson shooter kategorien (med RPG atmosfære)

 

Jeg savner også Gothic 2, med utvidelsen Night of the Raven er det ett av mine favorittspill gjennom tidende. Risen var ok, men ikke fantastisk. Synes forøvrig at Oblivion var veldig bra.

 

Tenkte også å nevne Planescape: Torment, men det ble visst utgitt bittelitt for tidlig (desember 1999).

 

Uansett, interessant liste!

Lenke til kommentar

Er vel omtrent bare Civilization IV jeg har spilt noe særlig på den listen der (kjørte gjennom en epic-omgang for en ukes tid siden faktisk).

 

Trackmania fenger ungene i huset, men ikke meg.

 

Ellers synes jeg rFactor hadde fortjent en plass på listen. Mye på grunn av muligheten for brukerskapte modder og baner, og at det er det desidert mest populære sim-racing spillet for tiden (LFS, Simbin-spillene, RBR og iRacing har på langtnær så mange aktive førere).

 

Men generelt sett er vel simracing-miljøet for lite til å kunne ha et spill på en slik liste. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...